سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

خراسان دروازه طلایی ترانزیت کشور

خراسان سالیان سال است که به دلیل وجود بارگاه منور رضوی، ظرفیت‌های اقتصادی، اتصال به بازار آسیای میانه و داشتن مرز مشترک با ترکمنستان و افغانستان نقش گذرگاه ترانزیت را در کشور ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، خراسان رضوی روزگاری است که ظرفیت های فراوانی در حوزه های اقتصادی ایفا می کند و در زمینه ترانزیت و جابه جایی بار و کالا رتبه‌های نخست کشور را از آن خود کرده است و هر کدام از این مزیت های اقتصادی امروز این خطه را به قلب تپنده و حلقه طلایی سرمایه گذاری در کشور تبدیل کرده است.

این خطه پهناور از صده های گذشته با دارا بودن چهار پایانه مرزی دوغارون، سرخس، لطف آباد و باجگیران نقش محوری در ترانزیت و حمل و جابه جایی کالا ایفا کرده و این همه در حالی است که این استان کوتاهترین مسیر را برای دسترسی به آب های آزاد در اختیار دارد.

در حال حاضر 132 شرکت حمل و نقل و 4 پایانه در زمینه حمل و نقل بین المللی و 259 شرکت و یک پایانه بار در حوزه حمل و نقل داخلی کالا در این استان فعال است و این ظرفیت موجب شد که در سال گذشته واردات و صادرات و ترانزیت کالا از طریق پایانه های مرزی استان حدود ۵ میلیون و 422 هزار و 600 تن شود.

کشتی سرمایه گذاری در قلب پایتخت معنوی لنگر می اندازد

به عقیده بسیاری از کارشناسان هریک از مزیت های اقتصادی این استان در صورت توجه و انجام اقدامات تخصصی و کاربردی در درازمدت موجب می شود که کشتی‌های سرمایه گذاری در قلب پایتخت معنوی لنگر بیندازد و این سرزمین بیشتر و بهتر از گذشته به نقش خود به عنوان یک قطب سرمایه گذاری اقدام کند.

برپایه این گزارش جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان تا پایان سال گذشته به 150 میلیون دلار رسیده و طرح های تصویب شده سرمایه گذاری خارجی از سوی کشورهایی نظیر پاکستان، چین، امارات متحده عربی، هلند و اسپانیا نسبت به سال 84 هشت و نیم برابر شده است.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در این رابطه می‌گوید: تا پایان سال گذشته جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان به 150 میلیون دلار رسیده است.

علی شهابی ادامه می دهد: طرح های تصویب شده سرمایه گذاری خارجی از سوی کشورهایی نظیر پاکستان، چین، امارات متحده عربی، هلند و اسپانیا نسبت به سال 84 هشت و نیم برابر شده است.

تصویب 85 طرح سرمایه گذاری خارجی

این مسئول یادآور می‌شود: طرح های تصویب شده در حوزه های تولیدی، صنعتی و گردشگری بوده و انتظار می رود در سال جاری میزان طرح های تصویب شده بیش از سال گذشته باشد.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تاکید می کند: تا پایان سال گذشته 85 طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش 600 میلیون دلار در این استان تصویب شده است.

یک کارشناس حوزه اقتصادی نیز معتقد است، این استان از جایگاه والایی در حوزه حمل و نقل بین المللی برخوردار است بنابراین می توان با توجه به پتانسیل های این خطه محیط امنی را برای سرمایه گذاران فراهم کرد تا از این طریق خراسان رضوی به عنوان بازوی توانمند اقتصاد در منطقه قلمداد شود.

محمد تقوی ادامه می‌دهد: این منطقه در ترانزیت و جابه جایی بار و کالا در رتبه های نخست کشور قرار دارد و این امر در حالی است که وجود 539 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و 302 کیلومتر با افغانستان و ارتباط و اتصال با بازار 100 میلیون نفری آسیای میانه موجب شده نقش محوری خراسان رضوی در حمل و نقل و ترانزیت کشور مثال زدنی باشد.

وی بیان می‌کند: این روزها باتوجه به شرایط حساسی نظیر تحریم ها، خراسان رضوی می تواند در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا دست یابی به اقتصادی پویا را در دستور کار قرار دهد.

پایانه مرزی دوغارون

این کارشناس با اشاره به اینکه پایانه های مرزی استان از نظر حجم مبادلات و واردات و صادرات، همواره در رتبه های اول تا پنجم کشور قرار گرفته است، می افزاید: در سال گذشته واردات و صادرات و ترانزیت کالا از طریق پایانه های مرزی استان حدود 5 میلیون و 422 هزار و 600 تن بود که در مقایسه با سال قبل از آن 21 درصد رشد را نشان می دهد.

وی ادامه می دهد: از این میزان 3 میلیون و 161 هزار و 54 تن، کالای ترانزیت شده از طریق پایانه های مرزی استان بود که 2 میلیون و 655 هزار و 41 تن آن به صورت ترانزیت خروجی و 506 هزار و 23 تن به صورت ترانزیت ورودی بوده است.

وی پایانه مرزی دوغارون را جزء فعال ترین پایانه های مرزی می داند و می گوید: در مجموع 2 میلیون و 199 هزار و 930 تن کالا در سال گذشته از طریق مبادی مرزی استان صادر شد.

جایگاه خراسان رضوی در عرصه ترانزیت کالا سبب شده که طی سال های اخیر بعد از تهران با 142 شرکت حمل و نقل بین المللی نقش دروازه طلایی اقتصاد را بازی کند و این دروازه در سال گذشته 24 میلیون و 900 هزار تن کالا از این استان جا به جا کرده است.

فعالیت 142 شرکت حمل و نقل بین المللی

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی نیز می گوید: خراسان رضوی در بخش بین‌المللی شرکت‌های قوی دارد وهم اکنون 142 شرکت حمل و نقل بین المللی در این استان فعال است.

حمیدرضا شهرکی ثانوی ادامه می دهد: این شرکت ها در خراسان رضوی حدود ۴ هزار و 500 دستگاه ناوگان ایرانی، ۲ هزار و 500 دستگاه ناوگان افغان و 500 دستگاه کامیون با دیگر ملیت ها را زیرپوشش دارند.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی، متوسط عمر ناوگان ثابت حمل و نقل بار در این استان را 23.3 سال و ناوگان غیر ثابت را 14.2 سال عنوان می کند و می گوید: حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی و ارتقای حوزه فعالیت شرکت های استان یکی از اقدامات این اداره کل است.

وی عنوان می‌کند: ایجاد درگاه ملی بار برای اطلاع رسانی آنلاین از وضعیت موجود بار در مراکز پایانه های بار کشور و بهره برداری از نرم افزار جامع جمع آوری و پردازش تلفات و تصادفات جاده ای در استان بخشی از برنامه های این مجموعه در بخش حمل و نقل داخلی است.

جابه جایی 24 میلیون و 900 هزار تن کالا

وی با اشاره به رانندگان بخش بار، بیان می کند: رانندگان بخش بار 52 هزار و 751 نفر هستند که روزبه روز بر تعداد آنان افزوده می شود و در این راستا در سال گذشته 24 میلیون و 900 هزار تن کالا از این استان جا به جا شده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی هم از صدور یک میلیون 819 هزار تن کالا به ارزش یک میلیون و 469 هزار دلار از گمرکات استان خبر داد و گفت: در نه ماهه سال گذشته یک میلیون 819 هزار تن کالا به ارزش یک میلیون و 469 هزار دلار از گمرکات استان صادر شده است.

مسعود عاطفی ادامه می دهد: صدور یک میلیون 819 هزار تن کالا به ارزش یک میلیون و 469 هزار دلار از گمرکات استان نشان می دهد که میزان صادرات نسبت به سال 90 از نظر ارزش 12 درصد و از نظر وزن 9 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این مطلب که طی این مدت یک میلیون 452 هزار تن کالا به ارزش 13 میلیون و 890 هزار دلار از گمرکات مرزی استان به صورت چمدانی صادر شده است، می افزاید: طی نه ماهه سال گذشته به مقدار409 هزارتن و به ارزش 332میلیون دلار حجم واردات بوده است.

عاطفی تراز بازرگانی خارجی گمرکات استان را در نه ماهه سال گذشته معادل 1137 میلیون دلار می داند و بیان می کند: گمرک باجگیران با اختصاص بیش از 9 میلیون دلار رتبه اول و گمرک لطف آباد رتبه دوم را در میان گمرکات مرزی استان به خود اختصاص داده است./ب

برچسب ها: خراسان ، دروازه ، طلایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.