سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

شش هزار و 767 فرصت شغلی در بخش صنایع دستی خراسان شمالی ایجاد شد

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: از سال 84 تا پایان سال 91 شش هزار و 767 فرصت شغلی در بخش صنایع دستی این استان ایجاد شده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، علی كاظمیگفت:‌این تعداد فرصت شغلی با اعطای هشت میلیارد و 281 میلیون ریال تسهیلات بانكی فراهم شده است.

وی حجم سرمایه گذاری در بخش صنایع دستی استان در این مدت را سه میلیارد و 171 میلیون ریال اعلام كرد و افزود: 471 میلیون و 400 هزار ریال این رقم در سال 91 سرمایه گذاری شده است.

وی گفت:برای 302 طرح ارائه شده از سوی متقاضیان بخش صنایع دستی، شش میلیارد و 869 میلیون ریال از محل اعتبارات بنگاه های زودبازده پرداخت شده است.

كاظمی راه اندازی هفت مركز آموزشی ثابت و 73 مركز آموزشی سیار، برپایی هزار و 49 كلاس و صدور 10 هزار و 744 فقره گواهینامه صنایع دستی به هنرآموزان را از دیگر اقدامات این اداره در حدفاصل سال های 84 تا 91 برشمرد و افزود:حدود 13 هزار نفر در دوره های مختلف برپا شده در بخش صنایع دستی آموزش دیده اند.

وی گفت:در این مدت هفت هزار و 462 فقره كارت شناسنایی صنعتگری نیز برای هنرمندان بخش صنایع دستی استان صادر و یا تمدید شده است.

وی صدور 133 فقره جواز تاسیس كارگاهی،صدور و یا تمدید 170 فقره پروانه تولید كارگاهی و برگزاری 134 نمایشگاه و مشاركت در 297 نمایشگاه بین المللی،منطقه ای،ملی و استانی را از دیگر فعالیت های این اداره كل در معرفی صنایع دستی استان برشمرد و افزود: مطالعه بررسی امكان سنجی بازارچه و شهرك صنایع دستی استان كه دارای مصوبه هیات دولت است در این مدت انجام شده است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از احیای هشت رشته صنایع دستی شامل 'كلاه كركی،پارچه بافی،نمدمالی،چاروق دوزی، چوخه بافی،حجاری سنگ،ابریشم بافی و جوراب بافی' این استان در هشت سال اخیر خبر داد و گفت:افزون بر این چهار اثر صنایع دستی استان شامل 'چاروق دوزی،كلاه كركی،سفره كردی و ابریشم بافی' در فهرست آثار ملی كشور ثبت شده است.

وی افزود: 11 اثر صنایع دستی استان نیز با كسب نشان ملی و مرغوبیت كالا به مرحله دریافت مهر اصالت داوری جهانی یونسكو راه یافته و برای سه اثر چاروق دوزی، حجاری و سفره كردی نیز در سال 91 مهر اصالت دریافت شده است.

براساس آمار ارائه شده از سوی معاونت صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان 15 هزار نفر در بخش صنایع دستی فعالیت دارند كه در 33 رشته مختلف از جمله دستبافته های داری، رودوزی، نساجی، صنایع چوب و چرم به تولید می پردازند.

صادرات صنایع دستی تولید شده صنعتگران استان خراسان شمالی نیز از سوی بازرگانان استان های همجوار صورت می گیرد.

استان خراسان شمالی كه سكونتگاه اقوام مختلف كرد، تركمن، ترك، فارس و تات است در زمینه صنایع دستی تولیدات متنوع و گونه گونی دارد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.