سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با تلاش سازندگان داخلي تحقق يافت:

تامين 8 ميليارد دلار تجهيزات نفتي از داخل كشور

رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت : در سال 1390 حدود 8 ميليارد دلار تجهيزات مورد نياز صنعت نفت توسط سازندگان داخلي تامين شده است.

   به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از "شاتا" غلامرضا شافعي با بيان اين مطلب افزود: بدليل استعداد كشور در زمينه نفت و گاز، تاكنون بخش مهمي از توان و استعداد سازمان گسترش صرف توسعه صنايع مرتبط با اين صنعت شده است.
شافعي به لزوم سرمايه گذاري براي ساخت تجهيزات مورد نياز صنعت نفت و گاز اشاره كرد واظهار داشت: تا افق 1404 مقرر شده 500 ميليارد دلار در صنعت نفت و گاز سرمايه گذاري شود كه 60 تا 70 درصد اين سرمايه گذاري ها بايد صرف تامين تجهيزات از قبيل پمپ ها، شيرها، كمپرسورها، لوله ها و... شود.
شافعي ادامه داد: ‌اگر 60 درصد اين رقم كه معادل 300 ميليارد دلار است، هدفگذاري شود و 50 درصد آن از خارج تامين شود و 50 درصد بقيه از داخل كشور، معناي آن اين است كه بايد 150 ميليارد دلار براي تحقق برنامه تامين تجهيزات از داخل كشور سرمايه گذاري شود.
رئيس هيات عامل ايدرو گفت: اين در حالي است كه بسياري از تجهيزات مورد نياز صنعت نفت و گاز امروز بدلايل سياسي از خارج كشور قابل تامين نيست و بايد براي تحقق برنامه ساخت داخل اين تجهيزات برنامه ريزي شود.
به گفته وي، در اين ميان، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بايد تامين بخشي از نياز صنعت نفت و گاز به تجهيزات را عهده دار شود؛ وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش علاقه مند هستند كه از سرمايه‌گذاري ها در اين زمينه حمايت كنند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با ابراز رضايت از روند ساخت تجهيزات مورد نياز فازهاي پارس جنوبي در داخل كشور، افزود: هم اكنون برخي از پيشرفته ترين تجهيزات اين فازها در شركت هاي خصوصي و عمومي ايراني همچون ايزوايكو و ماشين سازي اراك ساخته مي شود كه علاوه بر جلوگيري از خروج مقادير هنگفتي ارز، موجب كم اثر شدن تحريم ها گرديده است.
رئيس ايدرو همچنين در زمينه پيشرفت فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي اظهار داشت: پيشرفت فيزيكي اين فازها به 80 درصد رسيده و واحد يوتيليتي پالايشگاه اين فازها تا اواسط تيرماه به بهره برداري مي‌رسد.
وي اظهار كرد: انتظار مي رود با تامين تجهيزات، نصب و راه اندازي پالايشگاه اين فازها از اواسط ارديبهشت شتاب گيرد.
همچنين حفاري در فاز 17 از پيشرفت مناسب‌تري برخوردار است و گاز توليدي، مي تواند در تامين خوراك مورد نياز پالايشگاه هاي ديگر مورد استفاده قرار گيرد.
برچسب ها: سازندگان ، تجهیزات ، نفتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.