سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

چرا و چگونه موها سفید می شوند؟

با افزايش سن، بدن دچار تغييرات زيادي مي‌شود. يكي از تغييراتي كه خيلي به چشم مي‌آيد، سفيد شدن موهاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، البته برخي از نوجوانان و جوانان نيز ممكن است سفيدي زودرس مو را تجربه كنند. ساقه، قسمتي از مو است كه در خارج از پوست سر قرار گرفته يعني همان قسمتي كه مي‌توانيد با چشم آن را ببينيد. اگر يكي از موهاي خود را بكنيد، لايه‌اي از بافت سفيد رنگي را در قاعده آن مشاهده مي‌كنيد.

اين قسمت سفيد رنگ را به عنوان فوليكول مو مي‌شناسند. فوليكول مو حاوي رنگدانه‌هايي است كه ملانوسيت نام دارند و ماده‌اي به نام ملانين توليد مي‌كنند. ملانين همان عاملي است كه به موي شما رنگ مي‌دهد. بيشترين مقدار ملانين توليد شده تيره‌رنگ و مابقي آن به رنگ روشن است.

زماني كه ملانوسيت، ملانين كمتري توليد مي‌كند، درست زماني است كه رنگ مو‌ها روشن شده و مو به سفيدي گرايش پيدا مي‌كند و اين دليل علمي سفيد شدن موهاست اما عوامل ديگري از جمله عوامل ژنتيكي نيز در سفيد شدن موها نقش دارند، زيرا ژن‌ها نقش مهمي را در تعيين ويژگي‌هاي مو، رشد و رنگ آن ايفا مي‌كنند.

اگر شما از كمبود شديد ويتامين B12 رنج مي‌بريد، موهاي شما سفيد خواهند شد. مشكلات ديگري مانند كم‌خوني يا بيماري‌هاي غده تيروئيد نيز به سفيد شدن مو منجر مي‌شوند. همچنين عواملي چون قرار گرفتن بيش از اندازه در معرض مواد شيميايي و آلاينده‌هاي مضر نيز مي‌توانند به سفيد شدن مو كمك كنند. در عين حال، استفاده مكرر از شامپوهاي قوي، رنگ مو و ساير محصولات آرايشي و بهداشتي ممكن است موجب سفيدي زودرس مو شوند.

يكي ديگر از عوامل موثر در افزايش سرعت سفيد شدن مو، سيگار كشيدن است چراكه از لحاظ علم پزشكي ثابت شده است سيگار تاثير مستقيم بر سفيد شدن مو و ريزش آن دارد. تنباكو، نيكوتين و ساير مواد تشكيل‌دهنده سيگار، تاثير شديدي بر فرآيند توليد ملانين دارند كه در نهايت به سفيدي مو منجر مي‌شوند. همچنين افرادي كه زندگي پر جنب و جوشي دارند و پيوسته دچار استرس مي‌شوند، بيشتر مستعد سفيد شدن مو هستند. برقراري تعادل بين كار و زندگي، استراحت و خواب كافي مي‌تواند به كاهش سرعت سفيد شدن موها كمك كند./س

برچسب ها: مو ، سن ، پوست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.