سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

90 اثر تاريخي،طبيعي، ناملموس خراسان شمالي شناسایی شد

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: 90 اثر تاريخي،طبيعي، ناملموس خراسان شمالي شناسایی شد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، علی كاظمی بابیان این مطلب، افزود: از این تعداد 59 اثر طبیعی و 31 فقره از آثار معنوی و ناملموس بوده است.

وی گفت: پارسال هفت اثر ناملموس این استان شامل آیین علم گردانی در جاجرم، هنر پرده خوانی روز عاشورا، آیین شام غریبان بجنورد، فن تولید آبنبات قیچی، هنر تعزیه خوانی بجنورد، ابریشم بافی و سفره كردی در فهرست آثار ملی كشور ثبت شده است.

وی در خصوص مرمت 18 اثر تاریخی این استان در سال گذشته، گفت: برای مرمت این تعداد اثر تاریخی شش میلیارد و 775 میلیون و 500 هزار ریال اعتبار هزینه شده است.

كاظمی افزود: آثار تاریخی مرمت شده در استان شامل 'عمارت مفخم، حسینیه جاجرمی، كاروانسرای سردار (سبزه میدان)، مساجد جامع 'ایور، درق، جاجرم و استاد'، حمام جاجرم، شهر بلقیس، حمام رویین، آرامگاه بابا و بی بی، خانه بانك ملی، مقبره شهدا، بنای اسپاخو، آیینه خانه مفخم، یخچال چشمه گاه، امامزاده نبی غلامان و خواجه مهزیار' است.

وی همچنین به انجام كاوش و گمانه زنی شش محوطه در تپه 'ریوی' در دو فصل، تپه بیمارستان و آق تپه در شهرستان مانه و سملقان و 'جیران تپه' و 'شهر تاریخی بلقیس' در اسفراین اشاره كرد و گفت: علاوه بر این، پارسال 30 اثر برای دریافت شماره ثبتی به سازمان مركزی ارسال و تپه تاریخی ریوی نیز تعیین حریم شد.

كاظمی همچنین از خرید و آزادسازی 24 حریم به مساحت سه هزار و 130 مترمربع توسط این اداره كل با اعتبار پنج میلیارد و 512 میلیون ریال در سال قبل خبر داد و افزود: افزون بر آن، شهرداری 'ایور' سه باب مغازه با هزینه خود خریداری و تحویل این اداره كل كرد و مالكان محدوده مسجد 'درق' نیز دو باب مغازه را اهدا كردند كه جزو آمار آزادسازی حریم این اداره محاسبه نشده است.

براساس آمار اخیر واحد كارشناسی آمار و اطلاعات اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان 514 اثر ثبت شده تاریخی، طبیعی و ناملموس وجود دارد./س

برچسب ها: ثبت ، اثر ، میراث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.