سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحيمي:

سعدي يکي از پايه‌هاي بناي استوار زبان فارسي است

معاون اول رئيس‌جمهور سعدي را يکي از پايه‌هاي بناي استوار زبان فارسي دانست و با بيان اينکه شعر و نثر سعدي شکوهمندانه در فرهنگ امروز ما مي‌درخشد، گفت: اين شاعر پرآوازه، معلمي است که در کنار ادب‌آموزي، کلام نافذش مخاطب را درس زندگي و اخلاق مي‌دهد و انگار که هر سخنش از پس هزار تجربه و آزمايش به در آمده است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمدرضا رحيمي شامگاه شنبه در هفدهمين همايش بين‌المللي يادروز سعدي که در مجموعه فرهنگي سعديه شيراز برگزار شد، گفت: سعدي به عنوان ستاره هميشه تابان آسمان ادب پارسي و نقطه ماندگار حکمت و معرفت مشرق زمين، با سعه صدر و دانش خاص خود، ضمن نفوذ در اذهان صاحبان انديشه، سخن خود را بر کرسي سينه‌ها نشانده چنانکه شهرت و آوازه‌اش در حيات و مماتش از مرزهاي ايران گذشته و به اقصي نقاط عالم رسيده است.

معاون اول رئيس‌جمهور افزود: سعدي در حفظ و بالندگي ايمان و رشد کرامت اخلاقي و تعالي ادب و هنر ايران نقش بسزايي داشته و با همه آوازه خود همچنان براي ما و جامعه بشري ناشناخته بوده است.

رحيمي ادامه داد: نقش او در پاسداري و صيانت از پيشرفت، تعالي، فرهنگ و ادب اين سرزمين و بشريت محقق نشده و بسيار شايسته است که فرهيختگان، اديبان و صاحبنظران در معرفي وجود ارزشمند و آثار گرانمايه اين شاعر پرآوازه، مجاهدتي در خور و سعي وافر داشته باشند.

معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه سعدي به عنوان نماد ايمان، دلباختگي، خردمندي و فرهيختگي در نقطه اوج زيبايي روح و لطافت طبع قرار داشته، تصريح کرد: او در فصاحت و بلاغت تمام و کمال بوده، به نحوي که سخن و تصنيفاتش، معيار و اعتبار زبان اين سرزمين است.

وي افزود: با مشاهده آثار اين حکيم، به روشني مي‌توان دريافت که جرعه‌اي از شراب عشق و طهور را نوشيده که سرتاسر آن وصف جمال و دلدادگي است.

معاون اول رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: سعدي در گلستان و بوستان، گاه به صورت اشاره به مضامين قرآني و گاه به صورت نقل عين آيه، به نحو شايسته از آنها استفاده نموده و از کلام دلنشين حضرت علي (ع) در نهج‌البلاغه نيز به صورت‌هاي مختلف بهره گرفته است.

رحيمي در ادامه شيخ شيراز را يکي از بزرگان علم و ادب و اخلاق و معرفت خواند و افزود: آثار سعدي گذشته از جنبه‌هاي ظاهري که حاوي بهترين راهنمايي‌هاي واقعگرايانه براي برخورداري از زندگي سعادتمندانه است، مشام جان عالميان را نيز معطر ساخته است.

وي اضافه کرد: ويژگي‌هاي ظاهري و معنوي کلام سعدي، طي چند قرن موجب دوام تسلط انديشه او بر عقل و روان فارسي‌زبانان جهان گرديده، به نحوي که بايد او را معلم و مربي تمامي قرون و اعصار بناميم.

معاون اول رئيس‌جمهور با قدرداني از تلاشهاي دست‌اندرکاران برگزاري همايش يادروز سعدي، اظهار اميدواري کرد همه ما بتوانيم به نحو احسن از آموزه‌هاي اين شاعر بزرگ بهره ببريم.

گفتني است معاون اول رئيس‌جمهور در اين مراسم از دو جلد کتاب خطي سعدي که به قلم خطاطان کهن به نگارش درآمده، رونمايي کرد.

دفتر شانزدهم مجموعه مقالات سعدي، مجموعه کتاب فارس شناخت، سايت جشنواره سعدي و يک تابلوي هنري با مضمون سعدي از ديگر آثاري بود که در اين مراسم با حضور رحيمي رونمايي شد .
انتهاي پيام/
برچسب ها: سعدی ، رحیمی ، رئیس جمهور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.