سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حداد عادل در نشست خبري بنياد سعدي:

گلستان برای زبان فارسی همانند شیر مادر برای بچه است

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در رابطه با موضوع اهمیت گلستان سعدی توضیح داده و آن را به سان شیر مادر برای بچه توصیف کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران، نشست خبری بنیاد سعدی با موضوع تشریح اهداف و برنامه های بنیاد سعدی که با حضور دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان وادبیات فارسی و بنیاد سعدی دکتر سخایی معاون اداری مالی بنیاد سعدی‌، دکتر ایوبی قائم مقام و مسئول آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و دربندی معاون بین المللی بنیاد سعدی برگزار شد.
حداد عادل در خصوص روز بزرگداشت و اهداف و برنامه های بنیاد سعدی گفت: امروز که به نام سعدی نامیده شده است روز اول اردیبهشت جلالی به قول و گفته خود این شاعر گرانقدر است.
وی ادامه داد: سعدی پرآوازه ترین شاعر زبان فارسی و آموزگار و  استاد همیشگی زبان فارسی است به طوریکه در عظمت وی می‌توان به گلستان که در سال 659 هجری شمسی تالیف شده اشاره کرد.
وی افزود: تا به امروز هر کس خواسته زبان فارسی را درست و شیرین بیاموزد با گلستان آغاز کرده و در داخل و خارج از ایران گلستان آموزگار زبان فارسی بوده است.
عادل در رابطه با تاسیس بنیاد سعدی افزود: بنیاد سعدی یک بنیاد سعدی شناسی یا سعدی پژوهی نیست بلکه ما در این بنیاد به ترویج زبان و ادبیات فارسی خواهیم پرداخت و نام سعدی را صرفا به این جهت که وی چهره پرآوازه زبان فارسی در جهان است انتخاب کرده ایم و خوشحالیم که امروز با تکیه بر الطاف الهی آغاز به کار این بنیاد را در روز بزرگداشت سعدی اعلام کردیم.
وی در رابطه با اهمیت زبان فارسی عنوان کرد: با توجه به اصل 15 قانون اساسی که در همه مکاتبات سیاسی و سطوح درسی زبان فارسی رعایت شده و در کنار آن تاکید بر نگهداری و گسترش زبان فارسی در داخل و خارج از کشور که از سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: از آغاز انقلاب اسلامی آموزش زبان فارسی به غیر از ایرانیان در داخل و خارج از کشور و در بیست سال گذشته هم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به تاسیس بنیاد سعدی تصریح کرد: از چند سال پیش در دبیرخانه شورای انقلاب اسلامی این طرح مطرح شد و پس از آن تصویب و مقدمات و اعضای شورای امنای آن صورت گرفته و انشاءالله در سال 92 کار خود را به نحوی عالی شروع خواهد کرد.
وی تصریح کرد: ما در سیاستهای کلی فرهنگی در خارج از کشور با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگی خواهیم داشت و رئیس این سازمان نیز جزء هیات امنای این بنیاد خواهد بود.
وی در رابطه با اساسنامه این بنیاد بیان کرد: ما در این بنیاد اساسنامه ای داریم که طبق آ‌ن اهداف و وظایف مشخص شده است و در چارچوب این اهداف فعالیت هایی را که از طریق سازمان فرهنگی زبان فارسی صورت می گرفته را دنبال خواهیم کرد.
وی در زمینه فعالیت این بنیاد اظهارداشت: در یک نگاه کلی همه کشورهای جهان قلمرو بنیاد سعدی محسوب می شود ولی طبعا وضع زبان فارسی در کشورهای مختلف یکسان نیست.
وی در همین راستا افزود: کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان که همزبان ما هستند در اولویت بیشتر هستند ولی ما در سیاستگذاری هیا خودمان راهبرد مناسب با هر کشور را در نظر می گیریم.
وی با اشاره به شهر غزنه در افغانستان تصریح کرد: غزنه یکی از مراکز زبان فارسی بوده که شاعرانی چون سنایی از این شهر برخاسته اند و به زودی در بنیاد سعدی یک  همایش بین المللی غزنه و زبان فارسی برگزار خواهد شد.
حداد عادل بیان کرد: بنیاد سعدی مخاطب خود را فقط غیر ایرانیها نمی داند بلکه ایرانیهای خارج از کشور هم  منظور نظر ما هستند و برای نسل های دوم و سوم متولد شده و در خارج از کشور نیز برنامه ریزی هایی داریم که در سالهای آتی در این بنیاد اجرا خواهد شد.
وی در پایان با اشاره به وظیفه اصلی بنیاد سعدی افزود: وظیفه اصلی بنیاد سعدی آموزش زبان فارسی است و این جریان به حدی بزرگ است که حدی برای آن نمی شناسیم و وقتی زبان و ادبیات فارسی را ترویج می دهیم این ادبیات به مفاخر برمیگردد و بزرگداشت مفاخر صورت می پذیرد./ي2
برچسب ها: حدادعادل ، بنیاد ، سعدی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.