سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

انجام کشت گلدانی نشاء گوجه فرنگی برای اولین بار در شهرستان طارم

کشت گلدانی نشاء گوجه فرنگی برای اولین بار در شهرستان طارم انجام شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ،کشت محصولات سبزی و صیفی در  شهرستان طارم بدلیل شرایط آب و هوائی خاص منطقه که منجر به تولید محصول در زمان های متفاوت از سایر مناطق کشور می گردد از اهمیت خاصی برخوردار است.

در این میان کشت بذور سبزی و صیفی ، کشاورزان را در مدیریت زمان و انجام عملیات فنی مراحل تولید محدود نموده و دوره طولانی فصل کشت را محدود به 1 یا 2 محصول می نماید. در این میان کشاورزانی موفق خواهند بود که با کشت نشائی محصولات مختلف (اعم از گوجه فرنگی، طالبی، کاهو، فلفل،بادمجان، هندوانه، خربزه و غیره) ، زمان را مدیریت نموده و از زمین مرغوب خود حداکثر استفاده را برای تولید محصولات پیش رس و خارج از فصل بنمایند.

استفاده از نشاءهای سنتی جهت کشت محصولات مختلف در شهرستان به دلیل عدم رعایت مسائل فنی و انتقال آلودگی از بستر کشت نشاء به زمین اصلی و همچنین خرید نشاء های سنتی از استانهای همجوار که دارای کیفیت و اصالت نبوده و اکثراً آلوده به بیماریهای خاکزی هستند مشکلات عمده از قبیل کاهش تولید و هزینه های جانبی کشت مجدد و واکاری را به کشاورزان منطقه تحمیل می نماید.

در این خصوص اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان طارم نسبت به ترویج کشت نشاء توپی (گلدانی) در شهرستان اقدام و در این راستا در اسفند ماه سال 91 یک بازدید خارج از استان به همراه چند تن از کشاورزان پیشرو برگزار نمود که این بازدید منجر به عقد قرارداد خرید 15000 عدد نشاء گلدانی گوجه فرنگی و از ارقام هیبرید شد که کشت این نوع نشاء گوجه فرنگی در فروردین ماه سال جاری برای اولین بار در شهرستان طارم صورت پذیرفت.

 از مزایای کشت نشاء گلدانی می توان به مدیریت مصرف آب، مدیریت زمان و کشت چندین محصول در طول فصل، کاهش مصرف بذر، کاهش تلفات، کاهش هزینه کارگری، کاهش بیماریها، مدیریت علفهای هرز، مدیریت تغذیه، پیش رسی، مکانیزاسیون و در نهایت افزایش قیمت فروش و درآمد کشاورزان اشاره نمود./س

برچسب ها: کشت ، گلدانی ، گوجه ، فرنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.