سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یو اس کرانیکلز:

صحنه نبردی به وسعت کل آمریکا

ایالات متحده آمریکا بیشترین میزان سلاح در دستان مردم غیرنظامی را در دنیا دارد(دومین کشور با فاصله بسیار زیاد و حتی کمتر از نصف، کشور یمن است) البته هستند آمریکايی‌هایی که اصلاً سلاح ندارند اما بسیاری نیز دو یا سه سلاح دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از یو اس کرانیکلز، کمی بعد از ساعت 30/7 صبح روز 27 فوریه ، پسر 17 ساله ای به نام تی جی لین به کافه تریای مدرسه کاردون می رود . این مدرسه در سی مایلی بیرون شهر کلیولند قرار دارد. دوشنبه بود و کافه تریای مدرسه پر از دانش آموز بود . کودکان نیز آنجا بودند . عده ای صبحانه می خوردند ، بعضی دیگر منتظر اتوبوس بودند و بقیه هم درمدرسه منتظر کلاس ورزش بودند . لین روی یک نیمکت خالی می نشیند ، به کیفش نزدیک می شود و یک سلاح کالیبر 22 را بر می دارد . می ایستد ، تفنگ را بالا می گیرد و شلیک می کند . حتی یک کلمه هم نمی گوید . 
راسل کینگ دانش آموز 17 ساله دیگری کنار دوست خود ، نیت میلر روی نیمکت نشسته است . کینگ از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار می گیرد و با صورت به میز می خورد . خون فوران می کند . یک گلوله دیگر گوش مولر را می برد . مولر می گوید من می توانستم آتش را از دهانه سلاح او ببینم . 

"دنیل پارمرتور" 16 ساله نیز از ناحیه سر گلوله می خورد . همینطور دمیتروس هولین . دانش آموز دیگری می خواست فرار کند که از پشت گلوله می خورد . 

از زمان حمله به مدرسه کلمباین در حومه دنور درسال 1999، همیشه مدارس آمریکا منتظر افراد مسلح اند . یکی از بارزترین نمونه های آن هم کشتار کالج فنی ویرجینیا بود که سئونگ هوی چوی 23 ساله 57 هم دانشگاهی خود را مورد اصابت قرار داد . 

در مدرسه کاردون نیز بچه ها به این سو و آن سو می دویدند و برای پنهان شدن به اتاق معلمان رفتند . با پیانو در را بستند . برخی دانش آموزان به کلاس برگشتند و زیر میز پنهان شدند . معلمان درب را قفل کردند و چراغ ها را خاموش کردند . 

معلم ریاضی ، صدای یک دانش آموز را که تیر خورده و می خزید می شنود و در را باز می کند و او را به درون کلاس می کشد . هیچ کس نمی دانست مهاجمان چند نفرند و چه تعداد سلاح دارند. دانش آموزان با 911 تماس می گیرند .

لحظه ای بعد 4 آمبولانس وارد می شوند . مجروحان با آمبولانس و بالگرد به بیمارستان منتقل می شوند .

ساعت یک ربع به نه صبح پلیس با کمک سگ ، لین را چند مایل دورتر دستگیر می کند . دان مک کلیلند رئیس پلیس منطقه می گوید متاسفم اما ما برای همین کارها آموزش دیده ایم و کار خود را کردیم . 

یکی از دانش آموزان به نام دنی پارمرتور همان عصر می میرد . کلیسای شهر باز می شود و مردم برای دعا و التماس به خداوند به آنجا می روند . شمع روشن می کنند  ودعا می کنند . راسل کینگ به شدت زخمی می شود و پزشکان می گویند که نمی توانند او را زنده نگه دارند . 

حدوداً سیصد میلیون سلاح در دست مردم آمریکا است . یعنی تقریباً یک سلاح برای هر آمریکائی . سلاحی که لین با آن به  دبیرستان کاردون حمله کرد برای عمویش بود که درسال 2010 خریده بود. پدر و مادر لین به خاطر جرائم گوناگون در طول سالهای گذشته چندین بار دستگیر شده بودند. 

ایالات متحده آمریکا بیشترین میزان سلاح در دستان مردم غیرنظامی را در دنیا دارد . (دومین کشور با فاصله بسیار زیاد و حتی کمتر از نصف ، کشور یمن است ) . البته هستند آمریکائی هایی که اصلاً سلاح ندارند اما بسیاری نیز دو یا سه سلاح دارند . 

نکته جالب توجه این است که براساس تحقیق موسسه نظرسنجی ملی آمریکا ، میزان تملک سلاح در آمریکا در طی چند دهه گذشته کاهش یافته است . در سال 1973 از هر دو خانواده آمریکائی ، یکی سلاح داشت که این رقم در سال 2010 به یک خانواده از سه خانوار رسیده است . در سال 1980 یک نفر از سه نفر آمریکائی سلاح داشت . اما درسال 2010 از هر پنج آمریکائی یکی سلاح دارد . 

هنوز هم مردان بسیار بیشتر از زنان سلاح حمل می کنند . اما همین رقم درمیان مردان نیز از سال 1980 تا 2010 به شدت کاهش یافته است . میزان حمل سلاح در میان زنان نیز از آن زمان همان یک به ده باقی مانده است . علت عمده استفاده زنان از سلاح به عنوان دفاع شخصی است . 

هنوز هم حمل سلاح توسط سفیدپوستان بیشتر از سیاه پوستان است . حمل سلاح در بیرون شهر ها از شهرها بیشتر است . افراد مسن بیشتر از جوانان سلاح حمل می کنند . 

یکی از عمده ترین دلایل کاهش نسبی حمل سلاح شاید این باشد که برنامه های مدارس مثل میدان تیر که برای دانش آموزان در تابستان اجرا می شد ، دیگر لغو شده است . 

با اینکه به گفته دولت میزان حمل سلاح مثل آمار جرم و جنایت کاهش یافته است اما چیزی که مهم این است که قدرت گروه های لابی گر و تولیدکننده سلاح کاهش نیافته است . تا سال 1980، 44 ایالت در آمریکا قانون اجازه حمل سلاح (البته به طور غیرعلنی و پنهان) در بیرون از خانه شخصی و فقط به منظور محافظت از خود را تصویب کردند . 5 ایالت نیز از قبل چنین قانونی را تصویب کرده بودند . 

قانون فدرال در مورد ممنوعیت حمل ، مالکیت و تولید سلاح های نیمه اتوماتیک جنگی درسال 1994 گذرانده شد و در سال 2004 ملغی شد . 

درسال 2005 فلوریدا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن افرادی را که در مواجهه با یک حمله به وسیله اسلحه از خود دفاع کنند از پیگرد قضائی ، مصون خواند بود ، حتی اگر بتوانند از سلاح استفاده نکنند و عقب نشینی کنند . این قانون به دفاع از بیرون محیط خانه شخصی فرد نیز گسترش یافت و 24 ایالت نیز آن را تصویب کردند.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.