سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر نفت خبر داد:

ایران مصمم برای کسب مقام دبیرکلی اوپک / آغاز دورجدید مذاکرات برای صادرات گاز به هند

وزیر نفت گفت: هنوز تصمیم قطعی از سوی عربستان در خصوص کناره‌گیری از دبیرکلی اوپک اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد رقابت بین ایران و عراق برای انتخاب دبیرکل بیشتر از عربستان باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمی در سومين روز از هجدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: دبیرکل اوپک طبق اساسنامه سازمان برای سه سال انتخاب می شود و برای یک دوره سه ساله دیگر نیز قابل تمدید است که در حال حاضر دبیرکل فعلی این زمان را طی کرده و طبق توافق اعضا، این سمت برای ایشان یکسال دیگر تمدید شده که این زمان نیز تا پایان سال جاری میلادی خواهد بود.

وزیر نفت با تایید این که کاندیدای عربستان برای دبیرکلی هم اکنون برای احراز سمت دیگری در دبیرخانه اوپک کاندیدا شده است، اظهار کرد: کاندیدای اکوادور برای احراز دبیرکلی نیز انصراف داده و در حال حاضر ایران و عراق همچنان برای کسب این سمت مصمم هستند.

قاسمی با اشاره به رایزنی های جمهوری اسلامی ایران برای جلب توافق اعضا برای احراز دبیرکلی اوپک از سوی ایران تصریح کرد: وزارت نفت به طور قاطع از کاندیدای خود برای این سمت حمایت کرده و برای احراز این پست تلاش می کند.

وزیر نفت ادامه داد: هنوز تصمیم قطعی از سوی عربستان در خصوص کناره‌گیری از دبیر کلی اوپک اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد که رقابت بین ایران و عراق برای انتخاب دبیرکل بیشتر از عربستان باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران نیز برای سمت پژوهشگاه اوپک قصد دارد کاندیدایی معرفی کند اما هنوز به جمع‌بندی برای این کاندیدا نرسیده‌ایم.

قاسمی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری برای انتخاب دبیر کل اوپک باید توسط تمام اعضا صورت گیرد به طوری که حتی یک نفر از اعضا نیز می‌تواند تصمیم‌های اتخاذ شده را وتو کند.

این عضو کابینه دولت دهم تصریح کرد: رایزنی‌های جدی ایران برای انتخاب شدن به عنوان دبیرکل با تمام اعضا وجود دارد که امیدواریم به جای آنکه بر کرسی پژوهشگاه تکیه بدهیم آقای نوذری به عنوان دبیر کل انتخاب شود.
 
*** آغاز دورجدید مذاکرات برای صادرات گاز به هند

وزیر نفت با اعلام این‌که هند نیز مانند پاکستان متقاضی واردات گاز از ایران است گفت: به زودی دور جدید مذاکرات با این کشور آغاز می‌شود.
 
وی با تاکید براینکه  با اعلام این که به زودی دور جدید مذاکرات با هند برای صادرات گاز به این کشور آغاز می‌شود، گفت: 10 روز دیگر سفری به هند خواهیم داشت تا مذاکرات را در خاک این کشور دنبال کنیم.
 
 
وزیر نفت درباره افت قیمت نفت به زیر محدوده ١٠٠ دلار در هر بشکه و توافق پیشین اعضای اوپک مبنی بر تشکیل نشست اضطراری در صورت استمرار آن گفت: تشکیل نشست فوق العاده اوپک در صورت باقی ماندن قیمت نفت در محدوده زیر ١٠٠ دلار مورد توافق همه اعضا بوده ولی با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری نشست عادی پیش بینی شده، فعلا ضرورتی برای تشکیل نشست اضطراری اوپک وجود ندارد.
 
وزیر نفت با اشاره به این‌که نشست عادی اوپک به زودی (بیستم خرداد) برگزار می‌شود گفت: با توجه به این که نشست عادی نزدیک است در صورت کاهش قیمت نفت خام به زیر 100 دلار اعضا در این نشست در مورد قیمت نفت تصمیم گیری خواهند کرد.
 
وی با اشاره به این‌که قیمت انرژی رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی جهان دارد اذعان کرد: برخی از اعضای اوپک به دلیل فشار سیاسی خواهان کاهش قیمت نفت هستند.

قاسمی با تایید این‌که صادرات نفت خام ایران در سال گذشته میلادی کاهش یافته بود، ابراز امیدواری کرد که صادرات نفت خام در سال جدید افزایش یابد.
 
وی دلیل کاهش صادرات نفت خام کشور را این گونه توضیح داد که در گذشته ایران روزانه 600 تا 700 هزار بشکه نفت خام به کشورهای اروپایی صادر می‌کرد که با آغاز تحریم‌ها این مقدار از صادرات متوقف شد.
 
قاسمی همچنین کاهش تولید نفت خام کشور را تایید کرد و افزود: با وجود این، ایران همچنان مشتری‌های قدیمی آسیایی خود را دارد و امیدواریم که در سال جدید با مشتری‌های جدید دیگری نیز قرارداد داشته باشیم.
 
وزیر نفت با اشاره به این‌که در سال گذشته کاهش تکلیفی تولید نفت خام در برنامه قرار گرفت، گفت: این کاهش تولید از میادین داخلی بود و سعی شد از تولید در میادین مشترک کاسته نشود.
 
وی به تعیین تکلیف شدن 20 میدان مشترک در سال 91 اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین میادین مشترک ایران آزادگان جنوبی و شمالی و یادآوران است که با تکمیل توسعه آن‌ها 700 هزار بشکه نفت خام به تولید کشور افزوده خواهد شد.
 
وزیر نفت در خصوص وضعیت پیشرفت فاز ١١ پارس جنوبی و همکاری با شرکت چینی طرف قرارداد گفت: شرکت CNPC چند سال پیش قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی را بسته بود و در سال گذشته با این شرکت توافق شد که کار را از آنها تحویل بگیریم و در روزهای آینده و ظرف حداکثر یک ماه این پروژه به پیمانکاران داخلی به همراه یک شریک خارجی واگذار خواهد شد.
 
وی همچنین در خصوص اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز گفت: بیشترین تلاش صنعت نفت در زمینه اکتشاف در میادین مشترک و نقاط مرزی متمرکز بوده و اکتشافاتی هم در زمینه گاز و نفت به ثمر رسیده که جزئیات آن در آینده اعلام می شود.
 
به گفته وی، پس از توافقاتی که با پیمانکار چینی برای توسعه آزادگان جنوبی صورت گرفت در حال حاضر توسعه این میدان با سرعت بیشتری در حال انجام است.

*** صادرات گاز به کشورهای خارجی

قاسمی در باره میزان صادرات نفت کشور گفت: صادرات نفت نسبت به سال گذشته کاهش یافته چون ما حدود ٦٠٠ تا ٧٠٠ هزار بشکه در روز صادرات به اروپا را متوقف کرده ایم و بر این اساس طبیعی است که کاهش تولید هم داشته ایم همچنین مذاکراتی را در خصوص خط انتقال گاز از عراق ، سوریه و لبنان انجام دادیم.

وی اظهار داشت:درست است که تحریم های فلج کننده علیه ایران اعمال شد و آنها با این تحریم ها  اهدافی را دنبال می کردند که  پیشرفت ایران در بازارهای جهانی را بگیرند خوشبختانه این تحریم ها سبب شد که کشور با برنامه ریزی برای توسعه به سمت سازندگان داخلی حرکت کند و امروز صنعتگران کشور در ساخت تجهیزات نفتی توانمند هستند.

قاسمی با اشاره به اینکه اکثر مشتریان ایران برای صادرات قدیمی هستند و مشکلی برای صادرات فراورده های نفتی وجود ندارد افزود: کشورما با مشتریان خود مشکلی ندارد بطوریکه با  قرارداد چند ساله خود در بازارهای جهانی حضور  فعال دارد.

وزیر نفت اظهار داشت: بعد از تحریم ها طرح تحول در صنعت نفت تهیه شد بطوریکه این طرح تمام بخش های مختلف این حوزه را در برگرفت از جمله آن بحث خام فروشی، توسعه صنعت پتروشیمی، نقش گاز در توسعه صادرات و تهیه سبد درآمد کشور بود.

قاسمی با تاکید بر این‌که امروز صنعت نفت کشور دارای نقشه راه و سند راهبردی در تولید و توسعه است، گفت: در حال حاضر 70 واحد پتروشیمی در ایران در حال ساخت است که با تکمیل این تعداد واحد ظرفیت نصب‌شده محصولات پتروشیمی به 130 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت به‌طوری که در حال حاضر 55 میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم.

*** خام فروشی نفت

وزیر نفت در ادامه در خصوص بحث خام فروشی نفت اظهار داشت: از سال گذشته افزایش سطح فراورش یک میلیون و 900 هزار بشکه نفت خام را به فراوری تبدیل کردیم تا پایان برنامه پنجم به 2 میلیون و 500 هزار بشکه خواهد رسید همچنین در حال حاضر نفت گاز، نفت کوره و سخت هواپیما به خارج صادر می شود با برنامه ریزی صورت گرفته در توسعه پالایشگاهها جز صادرکننده بنزین نیز خواهیم بود.

*** پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وی با تاکید براینکه در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 360 هزار بشکه معیانات گازی تولید می کند افزود: با راه اندازی کامل این پالایشگاه 35 میلیون لیتر بنزین به تولید کشور اضافه خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: کشور ما میادین مشترکی با کشورهای عربستان، کویت، قطر و عمان دارد و با برنامه ریزی انجام شده طرح تحول در بحث اکتشاف میداین نفتی صورت می گیرد بنابراین  اکثر میادین نفتی مشترک  در کشور تعیین تکلیف شده و مابقی در سالجاری وضعیتشان مشخص خواهد شد.

*** فازهای پارس جنوبی

وی با اشاره به این‌که در گذشته برای توسعه‌ی فاز‌های میدان گازی پارس جنوبی 90 درصد وابستگی به خارج از کشور داشتیم، اظهار کرد: امروز این رقم به کمتر از 50 درصد رسیده و امیدواریم که در سال‌های آینده طی یک حرکت انقلابی این رقم باز هم کاهش یابد.

وزیر نفت در ادامه درباره فازهای پارس جنوبی گفت: پارس جنوبی بزرگترین میدان مشترک ایران است فازهایی که در دست اقدام داریم اگر به نتیجه برسد معادل ارزش 6 میلیون بشکه نفت در پارس جنوبی برداشت خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: سه فاز 15، 16و 12 مراحل پیش راه اندازی را طی می کنند و فاز 17 و 18 در اواسط سال جاری به بهره برداری می رسند همچنین فازهای جدیدی نیز شروع شده است.
وزیر نفت تاکید کرد: پیمانکار فاز 11 بزودی مشخص خواهد شد.
 
*** اوراق سلف نفتی

قاسمی در خصوص اوراق سلف نفتی اظهار داشت: انتشاراوراق سلف نفتی جز اهداف وزارت نفت در سال گذشته بود که به دلیل به اجماع نرسیدن بانک مرکزی اجرا نشد در بودجه امسال انتشار 10 میلیارد دلار اوراق سلف نفتی پیش بینی شده است. /ر

برچسب ها: اوپک ، نفت ، دبیرکل ، اوراق ، سلف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.