سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

هدیه بهاری طبیعت، سبزی‌هایی با خواص اعجاز‌آمیز

این روزها تمام دشت‌ها و صحراها، دامنه کوه‌ها و تپه‌ها پر است از گل‌ها و گیاهان دارویی، سبزی‌های کوهی و قارچ‌های صحرایی. این‌ها همه هدایایی است که تنها سالی یک بار، در فصل بهار و تنها به مدت یک ماه در روزهایی که بارندگی و رطوبت زیاد است جوانه زده و به صورت خودرو می‌رویند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان خودرو، مصرف این نوع گیاهان به خاطر طعم و خاصیت آنها با استقبال چشمگیر شهروندان کرمانی روبرو شده‌ است.

این گیاهان شامل سبزی کوهی، گل‌یونجه، ریواس، کنگر، ترشک، رازیانه، نعناع، کاسنی، آویشن، مرزه کوهی و گل ختمی ازجمله گیاهانی است که در این روزها از کوه‌ها و دشت‌ها چیده می‌شود.

آب و هوای چهار فصل استان کرمان موجب رویش گیاهان مختلفی شده که دارای عطر و بوی خاص و طعم دل‌پذیری هستند و زنان کرمانی در طبخ انواع غذاها از این گیاهان استفاده و آنها را جایگزین مواد پروتئینی می‌کنند، کنگر، ریواس، آویشن، ترشک و... از جمله گیاهانی‌اند که در استان کرمان می‌رویند و دارای عطر و بوی خاصی هستند.

کرمانی‌ها که این روزها به دل طبیعت سفر می‌کنند با کوله‌باری از این گیاهان به خانه برمی‌گردند، تفریح اکثر زنان چیدن و جمع‌آوری انواعی از سبزی‌های کوهی است، اما بسیاری از خانواده‌ها به خصوص نسل جوان شهرنشین این سبزی‌ها را نمی‌شناسند و خواص دارویی و تغذیه‌ای آن را نمی‌دانند.

علی رزاقی پرورش‌دهنده گیاه می‌گوید: گیاهان دارویی و غذایی فراوانی در جای جای ایران زمین، در فصل بهار، سر از خاک بیرون می‌آورند که بسیاری از آنان تنها در این فصل مهمان خانه‌های شهروندان می‌شوند و همه ساله پس از مصرف این گیاهان معطر و مقوی، تا بهاری دیگر، باید منتظر آمدن دوباره‌ی آن‌ها بود.

وی می‌گوید: این گیاهان به خاطر عطر و رایحه دل‌انگیزشان به قدری شامه نوازند که اکثر افرادی که برای تفریح و لذت از طبیعت به دشت و صحرا می‌روند، ترغیب به جمع‌آوری آن‌ها می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: این گیاهان به دور از کودهای شیمیایی و به وسیله باران آبیاری شده و زیر نور خورشید رشد می‌کنند و در مقایسه با سبزی‌هایی که به روش مصنوعی پرورش می‌یابند، عطر و طعم متفاوت‌تری داشته و مغذی‌تر و طبیعی‌ترو در واقع ارگانیک هستند.

رزاقی می‌افزاید: گیاهان محلی علاوه بر طعم دلپذیر، دارای خواصی هستند که برخی از این گیاهان به‌صورت خام و برخی با شیوه‌های خاص پخته و مصرف می‌شوند.

رزاقی می‌گوید: شناخته‌شده‌ترین گیاه کوهی که مردم بیشتر مبادرت به مصرف آن می‌کنند گیاه کنگر است، یکی از گیاهانی که در فصل بهار می‌روید و علاوه بر ارزش غذایی، از ارزش دارویی قابل توجهی میان کسانی که از طب گیاهی بهره می‌گیرند، برخوردار است.

وی می‌گوید: کنگر، به عنوان مکملی شناخته شده، برای کمک به هضم غذا و مواد غذایی، در درمان بیماران به کار می‌رود و نیز، از سوی متخصصان و درمانگران طب سنتی و گیاهی، برای برطرف کردن مشکلات و بیماری‌های مربوط به کلیه، کیسه صفرا و کبد کاربرد فراوانی دارد.

این پرورش دهنده گیاه ادامه می‌دهد: ایرانیان در بسیاری از مناظق کشور، با این گیاه خورش خوشمزه و مطبوعی، آماده می‌کنند که در فصل بهار، زینت‌بخش سفره‌های آنها است.

وی می‌افزاید: هم‌چنین بورانی کنگر و یا کنگر ماست از دیگر خوراکی‌هایی است که زنان ایرانی با این گیاه، آماده می‌کنند و شاید بسیاری از آنان نمی‌دانند که با مبادرت به این امر، مشکلات گوارشی، تهوع، کم خونی و بی‌اشتهایی خود و افراد خانواده را به آسانی برطرف می‌کنند.

رزاقی به مواد مغذی موجود در 100 گرم کنگر خام اشاره و می‌گوید: 100 گرم کنگر خام شامل انرژی: 18 کیلو کالری، پتاسیم: 360 میلی‌گرم، آهن: 1 میلی‌گرم، فولات: 21 میکروگرم، کلسیم: 41 میلی‌گرم، ویتامین B1:، 0.1 میلی‌گرم، سدیم: 27 میلی‌گرم ، فیبر: 4 گرم است.

وی می‌گوید: مهمترین ارزش غذایی کنگر مربوط به کالری کم آن است. به علاوه مقدار زیاد فیبر غذایی و وجود کربوهیدرات پیچیده‌ای به نام اینولین که سبب می‌شود این سبزی بهاری به حفظ سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده‌ها کمک کند، ضمن آنکه میزان کم سدیم و بالا بودن پتاسیم موجود در کنگر، به علاوه وجود ماده موثر سینارین که نقش آن در کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون به اثبات رسیده در مجموع این سبزی بهاری را به ماده غذایی مناسب برای پبشگیری یا کنترل بیماری‌های قلبی عروقی تبدیل می‌کند.

این پرورش دهنده گیاه ادامه می‌دهد: ریواس نیز یکی دیگر از گیاهانی است که در فصل بهار در طبیعت می‌روید و علاوه بر برخورداری از طعمی لذت بخش و منحصر به فرد، از دیر باز به عنوان گیاهی دارویی از سوی کسانی که دارای این اطلاعات ارزشمند بودند، استفاده می‌شد و نیز مورد توصیه‌ی دیگران قرار می‌گرفت.

رزاقی می‌گوید: ریواس دارای برگ‌های ضخیم و گوشت دار است و طعم ترشی دارد. این گیاه سرشار از ویتامین c و فیبر است. خاصیت ضدعفونی کنندگی داشته، زخم اثنی عشر را بهبود بخشیده و به جهت تقویت کبد و افزایش ایمنی بدن عفونت‌های ویروسی را از بین می‌برد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین خواص برگ های ریواس آن است که لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و برای کاهش قند خون سودمند است. ریواس به دلیل اسیدهای فراوانی که دارد از افزایش چربی خون جلوگیری کرده و با افزایش ترشح شیره معده موجب بهبود عملکرد هضم و جذب غذا می شود.

رزاقی می گوید : این سبزی پتاسیم، فسفر و کلسیم زیادی دارد و مصرف آن برای کودکان در حال رشد و خانم های یائسه مفید است.جوشانده ریواس برای دفع سنگ صفرا و سنگ کلیه مفید است و شستشوی موها با جوشانده آن باعث تقویت و رشد مو و منع از ریزش مو می‌شود. ریواس در رفع تیرگی پوست نیز موثر است. گیاهان محلی علاوه بر طعم دل‌پذیر، دارای خواصی هستند که برخی از این گیاهان به‌صورت خام و برخی با شیوه‌های خاص پخته و مصرف می‌شوند.

این گیاه شناس ادامه می دهد : ترشک نیز یکی دیگر از سبزی های کوهی است که مردم کرمان در فصل بهار مبادرت به چیدن ان می کنند ، این سبزی، گونه های زیادی دارد. برگ های آن به جهت دارا بودن اسیدهای آلی، طعم ترشی دارد.

رزاقی می گوید : ترشک سرشار از ویتامین c، آهن، فسفر و پتاسیم است. تصفیه کننده خون، معرق، مدر، تب بر، اشتهاآور و صفرابر است. جهت تقویت معده و کبد بهتر است برگ آن خام استفاده شود. این سبزی به دلیل ویتامین c فراوان خونریزی لثه را التیام بخشیده و بوی بد دهان را رفع می کند. مصرف ترشک در فصول گرم سال از التهاب بدن کاسته، عطش را رفع کرده و به دلیل پتاسیم بالا ادرارآور خوبی است و سموم بدن را خارج و کلیه ها را شستشو می دهد.

وی می گوید : ترشک به جهت آن که خون را تصفیه می کند از بین برنده کورک، دمل های چرکی و جوش های زیر پوستی است. قابل توجه آن که مصرف زیاد ترشک به دلیل داشتن اسید اگزالیک برای کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند، محدودیت مصرف دارد.

 با فرارسیدن فصل بهار طبیعت سرشار از گل‌ها و گیاهان خوش آب و رنگی می‌شود که نه تنها جلوه زیبا و با نشاطی به دشت‌ها و کوهپایه‌های کشور می‌بخشند بلکه با اندکی توجه و دقت می‌توانند سفره‌های غذا و خوراکی‌های ما را نیز پرنشاط، با طراوت و خوش آب و رنگ کنند؛ سفره‌هایی که مملو از موادغذایی طبیعی، سالم و سرشار از خواص درمانی و شفابخش است. با اضافه کردن این سبزی‌های شفابخش و گیاهان دارویی به سبدغذایی خود و خانواده‌تان می‌توانید سلامت، نشاط و تندرستی عزیزان‌تان را در سالی که پیش‌رو دارید تضمین کنید.


منبع:خبرگزاری ایسنا

برچسب ها: کرمان ، گیاهان ، بهاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.