سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پي دستگيري مظنون دوم بمب‌گذاري ؛

بمبگذاري بوستون فاجعه اي براي آمريکاست

در پي دستگيري مظنون دوم بمب‌گذاري در بوستون ،‌باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا گفت هنوز سوال‌هاي بسياري بي‌پاسخ مانده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ، باراک اوباما  در کنفرانسي خبري در واشنگتن گفت: امشب ملت ما مديون مردم بوستون و مردم ماساچوست است. پس از حمله وحشيانه اي که در شهر بوستون اتفاق افتاد، مردم اين شهر با عزم و اراده راسخ به اين وضع واکنش نشان دادند. آنها در مقام شهروند و کمک به تحقيقات درباره اين ماجرا(بمب گذاري بوستون) مساعدت کردند.
پليس شهر بوستون و پليس ايالتي (ماساچوست) و پليس در همه بخشهاي ماساچوست با عملکرد حرفه اي و شجاعت در پنج روز طولاني گذشته به اين وضع پاسخ دادند. امشب به علت تلاشهاي پيگيرانه آنها ، ما فصل مهمي در اين رويداد اسف بار را مي بنديم. چند ساعت پيش ، رئيس سازمان اف بي آي جزييات امور را براي من تشريح کرد. پس از حمله روز دوشنبه من دستور اختصاص همه منابع دولتي را براي کمک به تحقيقات ايالتي و دولتي صادر کردم  و اينکه تدابير امنيتي به ميزان لازم افزايش يابد. اين هفته ، همکاري فشرده بين مقامات دولت فدرال، دولت ايالتي و مقامات محلي در زمينه تبادل اطلاعات و تعامل سريع براي تکميل اين روند نقش حياتي داشت. همه آنها در قالب يک تيم با هم همکاري کردند يعني همان کاري که بايستي انجام مي شد. ما از آنها بسيار سپاسگزاري مي کنيم. ما به همه نيروهاي حرفه اي دستگاههاي انتظامي خود مديون هستيم. اين زنان و مردان، هر روز صبح از خواب بيدار مي شوند و لباس متحدالشکل مي پوشند و جان خود را به خطر مي اندازند تا امنيت زندگي مردم را تامين کنند. اتفاق اين هفته به ما نشان داد که اين افراد با چه وضعي مواجه هستند. ما به کساني که در تعقيب مظنونان اين اتفاق زخمي شدند اداي احترام مي کنيم و براي بهبود کامل آنها دعا مي کنيم.
اوباما در بخش ديگري از سخنانش ضمن اداي احترام به کشته هاي انفجار بوستون افزود: بي ترديد هنوز بسياري از پرسشهاي بدون پاسخ باقيمانده است. ازجمله اين سوالات اين است که چرا فرد جواني که در آمريکا بزرگ شده و تحصيل کرده و بخشي از کشور و جامعه ما بوده است، به چنين خشونتي متوسل مي شود؟ اين سوال مطرح است که عاملان اين حملات چگونه براي اين کار برنامه ريزي کرده و برنامه حمله خود را اجراي کرده اند و آيا از کمکهايي برخوردار بوده اند يا خير؟ خانواده هاي افرادي که در اين ماجرا عزيزانشان کشته شدند، پاسخ اين سوالات را مي خواهند و حق دارند پاسخ بخواهند. زخمي هاي اين ماجرا که برخي از آنها بايد مدتي زمان صرف کنند تا بتوانند بار ديگر روي پاي خود بايستند و راه بروند و زندگي کنند، حق دارند پاسخ اين سوالها را دريافت کنند. 
به همين علت، من به اف بي آي و وزارت امنيت داخلي و دستگاههاي اطلاعاتي آمريکا دستور داده ام تا همچنان از همه منابع لازم استفاده کنند تا اينکه اين تحقيقات تکميل شود، اطلاعات جمع آوري شود و از شهروندان آمريکايي محافظت شود. ما مشخص خواهيم کرد که چه اتفاقي رخ داده است. ما هرگونه ارتباط اين تروريستها را بررسي خواهيم کرد و براي تامين امنيت مردم کشورمان هرکاري که لازم باشد انجام خواهيم داد.
اوباما  گفت: يک نکته که مي دانيم اين است که قطع نظر از عوامل سوق دهنده اين افراد به سمت ارتکاب اين اقدام شنيع، تفکر آنها نمي تواند غالب شود. قطع نظر از آنچه که آنها فکر مي کردند به آن خواهند رسيد، واقعيت اين است که آنها شکست خورده اند. آنها شکست خوردند زيرا مردم بوستون حاضر نشدند مرعوب آنها شوند. آنها شکست خوردند زيرا آمريکايي ها حاضر نشدند دچار وحشت شوند. آنها شکست خوردند زيرا ما حاضر نيستيم از محبت و ارزشها و ويژگي هايي عدول کنيم که مشخصه اين کشور است. درعين حال ما حاضر نيستيم علقه هايي را بشکنيم که ما را به عنوان شهروندان آمريکايي در کنار هم نگاه مي دارد. روح آمريکايي همچنان با وحدت و تنوع به حيات خود ادامه خواهد داد و همين ويژگي ها سبب قدرت ما مي شود. در دنياي ارتباطات گسترده که وسايل ارتباطي متعددي وجود دارد نبايد براساس اطلاعاتي محدود در نتيجه گيري عجله کرد. اما به هرحال، وقتي فاجعه اي همانند فاجعه اخير رخ مي دهد و امنيت عمومي به خطر مي افتد و مخاطرات مطرح بسيار زياد است، اقدام درست به شدت حائز اهميت است. به همين علت است که ما تحقيقات انجام مي دهيم. به همين علت است که ما به صورت بي امان، حقايق را جمع آوري مي کنيم. به همين علت است که دادگاه داريم. به همين علت است که ما در تصميم گيري ها و قضاوتهاي خود عجله نمي کنيم و اين پرهيز از قضاوت نه تنها درباره انگيزه اين افراد است بلکه درباره افراد ديگري شبيه آنها نيز است. همين عوامل است که سبب مي شود آمريکا بزرگترين کشور روي کره زمين باشد و شهري همانند بوستون ، شهري بسيار فوق العاده باشد. در حاليکه تحقيقات براي يافتن علل وقوع چنين فاجعه اي ادامه دارد بايد تلاش کنيم اطمينان حاصل کنيم که چنين روحيه آمريکايي به حيات خود ادامه مي دهد. همه ما هفته سختي را پشت سر گذاشتيم اما يک بار ديگر خصيصه هاي آمريکايي را به نمايش گذاشتيم.
اوباما در بخش پاياني سخنان خود اشاراتي هم به ماجراي شهر وست در تگزاس داشت.







تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.