سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارزش صادرات گاز ایران در سال گذشته به 3.5 میلیارد دلار رسید

معاون وزیر نفت در امور گاز، ارزش صادرات گاز در سال گذشته را سه میلیارد و 500 میلیون دلار و ارزش واردات این محصول را یک میلیون و 800 هزار یورو عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،جواد اوجی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده های نفتی از کاهش 50 درصدی واردات گاز در سال گذشته خبر داد و گفت: حجم صادرات گاز در سال گذشته هشت میلیارد و 400 میلیون متر مکعب و حجم واردات نیز چهار میلیارد و 500 میلیون مترمکعب بوده است.
 
وی تاکید کرد که صادرات گاز در سال 91 مشابه سال 90 انجام شد، اما در این سال با کاهش 50 درصدی واردات گاز روبرو بودیم.
 
اوجی افزود: در سال گذشته 40.5 میلیارد متر مکعب گاز در بخش نیروگاهها و 40 میلیارد متر مکعب در بخش خانگی و تجاری مصرف شد و به طور کلی 150 میلیارد متر مکعب گاز به بخش های خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه ها، سی ان جی و صادرات انتقال یافت.
 
وی با اشاره به این که، در سال گذشته در هیچ نقطه از کشور افت فشار و قطعی گاز نداشته ایم گفت: در سال گذشته یک هزار و 700 روستا و 62 شهر، پنج نیروگاه و هشت هزار واحد صنعتی به شبکه گاز کشور اضافه شد.
 
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، افزود: با به مدار آمدن گاز تولیدی در فازهای 12، 15 و 16 پارس جنوبی، حدود 50 تا 100 میلیون متر مکعب گاز به شبکه گاز کشور اضافه خواهد شد و به این ترتیب نگرانی های سال های اخیر در تامین گاز و کاهش واردات گاز برطرف می شود.
 
اوجی افزود: میدان ذخیره سازی سراجه قم به عنوان نخستین میدان ذخیره سازی در سال گذشته به بهره برداری رسید و امروزه حدود 7.5 میلیون متر مکعب در روز به این میدان تزریق گاز صورت می گیرد.
 
وی در مورد میدان ذخیره سازی گاز در شوریجه نیز گفت: این پروژه 85 درصد پیشرفت دارد و پیش بینی می شود در نیمه اول سال جاری این مخزن نیز راه اندازی شود.
 
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، گفت: تا 2 ماه آینده نیز واحد ال.پی.جی فجر جم به بهره برداری خواهد رسید و به این ترتیب روزانه 180 تن ال.پی.جی به تولیدات کشور اضافه خواهد شد.
 
اوجی تصریح کرد: در سال جاری ساخت 5 ایستگاه تقویت فشار در دستور کار قرار دارد که هر ایستگاه 70 میلیون یورو بار مالی به دنبال خواهد داشت.
 
معاون وزیر نفت با اشاره به این که، پالایشگاه ایلام در حال حاضر با ظرفیت هفت میلیون متر مکعب فعالیت می کند که با به مدار آمدن فاز دوم، ظرفیت این پالایشگاه به 10 میلیون متر مکعب می رسد، تصریح کرد: سفارش کالا برای این پروژه انجام شده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت پروژه نخستین پالایشگاه ملی کشور، گفت: این پالایشگاه بر روی میادین هالگان واقع در استان فارس با مشارکت شرکت نفت مناطق مرکزی، پژوهشگاه صنعت نفت و قرارگاه خاتم الانبیا در حال طراحی است./ر
برچسب ها: ارزش ، صادرات ، گاز ، خانگی ، نیروگاه ، مصرف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.