سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمایت لبنان از حق هسته ای ایران

وزیر خارجه لبنان حمایت کشورش را از حق ایران در توسعه و برخورداری از فن‌آوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز اعلام کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی ، عدنان منصور، روز پنج‌شنبه در دیدار و گفت‌وگو با غضنفر رکن‌آبادی، سفیر ایران در بیروت گفت، مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، افزون بر تاثیر احتمالی آن بر برون رفت از بن بست برنامه انرژی هسته‌ای ایران، می‌تواند در حل مشکلات دیگر منطقه نقشی مؤثر داشته باشد.
نماینده ایران نیز در نشست اخیر خود با وزیر امور خارجه لبنان، به تازه‌ترین تحولات در مذاکرات ایران و ۱+۵ پرداخت و گفت، جمهوری اسلامی ایران همواره بر حق خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید دارد.
ایران و گروه ۱+۵ شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، امریکا و آلمان تاکنون چند دور درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده‌اند.
آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ موسوم به مذاکرات آلماتی ۲، ششم آوریل ۲۰۱۳ (۱۷ فروردین ۱۳۹۲) در شهر آلماتی قزاقستان پایان یافت. دور اول مذاکرات در شهر آلماتی در شرق قزاقستان، ۲۶ و ۲۷ فوریه ۲۰۱۳ برگزار شد.
کاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بعد از مرحله چهارم از مذاکرات «آلماتي ۲»، در يک کنفرانس خبري در شهر آلماتي گفت: « در بيش از دو روز مذاکرات، بحث‌هاي سخت و طولاني در زمينه مسائل مرتبط با پيشنهاد اعتمادسازي خود داشتيم.»
اشتون در اين کنفرانس خبري، مواضع دو طرف را همچنان دور از هم دانست و گفت، دو طرف به توافق نرسيده‌اند.
گفتني است، ايران در اين نشست، جزئيات پيشنهادهاي خود را به نمايندگان گروه ۱+۵ ارائه داد.
امريکا، اسرائيل و متحدان آن‌ها، ايران را متهم مي‌کنند با غني‌سازي اورانيوم با غلظت بالا، در صدد دستيابي به سلاح هسته‌اي است، در حالي که ايران با رد اين گونه اتهامات، تاکيد دارد برنامه هسته‌اي اين کشور صلح آميز است و هدف از آن، تامين انرژي و مصارف پزشکي است.
امريکا و اتحاديه اروپا با تکرار اين ادعاي تاييدنشده، تحريم‌هاي غيرقانوني را به طراحي واشنگتن عليه ايران وضع کرده‌اند.
ايران همواره تاکيد کرده است به عنوان يکي از امضاکنندگان متعهد پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان‌پي‌تي) و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق استفاده از فن‌آوري هسته‌اي براي دستيابي به اهداف صلح‌آميز برخوردار است.
افزون بر اين نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي چندين بار از تاسيسات اتمي ايران بازديد کرده‌اند، اما هيچ مدرکي دال بر انحراف در برنامه هسته اي ايران نيافته‌اند.

برچسب ها: بین الملل ، هسته ای ، لبنان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.