سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از روشهاي غير شيميايي براي مبارزه با آفات؛

وداع شيرين با روشهاي شيميايي

معاون فني سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اينکه مهم‌ترين هدف اين سازمان توليد محصولات سالم است گفت: در سال جديد سطح مبارزات بيولوژيک و غير شميايي به 2 ميليون و 500 هزار هکتار و سطح مبارزات تلفيقي به 4.5 ميليون هکتار ميرسد.

محمد جواد سروش در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: با بيان اينکه 97 درصد محصولات توليدي کشور سالم و عاري از سم هستند افزود: ما مصمم هستيم اين ميزان را به 100 درصد برسانيم و در محصولاتي چون سبزي صيفي و غيره نيز روشهاي غير شميايي و بيولوژيک را جايگزين روشهاي شيميايي کنيم.
وي ادامه داد: براي اين کار چندين راه وجود دارد از جمله استفاده از آفت کشهاي با منشاء گياهي و معدني که اين آفات کشها کم خطر يا بي خطر هستند و مشکلي ايجاد نمي کنند.
سروش با اشاره به اينکه سازمان حفظ نباتات طي سالهاي 91 و 90، 18 آفات کش غير شميايي و گياهي را به ثبت رسانده است، افزود: يکي ديگر از روشها استفاده از فرمونها ،تله هاي رنگي و جلب کننده هاي غذايي که ما در اين راه بسيار موفق عمل کرده‌ايم و توانسته‌ايم خيلي از آفات کليدي و مهم کشور را بدون مصرف سم و با استفاده از چنين تجهيزاتي نابود کنيم.
وي سومين روش را توسعه روشهاي بيولوژيک دانست و گفت: ما در استانهاي مختلف عواملي را که در اقليمهاي آن استانها وجود دارد و سالها آفات را به شکل طبيعي کنترل مي‌کند، شناسايي کرده و با همکاري موسسه تحقيقات گياه پزشکي آنان را وارد خط توليد مي‌کنيم.
سروش افزود: با اين کار ميتوان ثبات اکوسيستميک را در آن محل‌ها ايجاد کرد و در نتيجه به توليد محصولات سالم رسيد.
**سال 91، سال توليد محصولات سالم
وي با بيان اينکه سال 91 يکي از موفق‌ترين سالها در زمينه مبارزات غير شميايي و بيولوژيک بوده است تاکيد کرد: با توجه به روشهاي کنترلي فوق، محصولات توليدي کشور ما نسبت به محصولات ديگر کشورها و همچنين محصولات وارداتي از نظر ميزان باقيمانده سموم بسيار سالم هستند.
*** مديريت تلفقيق چيست؟
معاون فني سازمان حفظ نباتات در تعريف مديريت تلفيقي گفت: مديريت تلفيقي يعني تلفيق روشهاي مختلف مبارزه با آفات به طوري که کمترين خسارت را به محيط زيست وارد کند و از نظر اقتصادي نيز باعث رشد کشاورز شود.
وي افزود: در اين روش ما ابتدا از روشهاي غير شميايي استفاده ميکنيم، روشهاي که خطري براي محيط زيست ندارد اما زماني که تراکم جمعيت آفات بالا برود و مبارزات غير شميايي ديگر کار ساز نباشد ما مجبور به استفاده از روشهاي شميايي به صورت لکه‌ي و محدود مي‌شويم.
***بيشترين تلاش براي توليد بهترين محصول
سروش ادامه داد: طي مراحل توليد برداشت و مصرف  به بيش از يک سوم محصولات کشاورزي خسارت وارد مي‌شود.
برنامه ما اين است که بتوانيم با کاهش ميزان اين خسارات افزايش درآمد کشاورزان و توليد محصولات 100 درصد سالم براي مصرف کنندگان سال 92 را با موفقيت پشت سر بگذاريم.
****افزايش استفاده از روشهاي بيولوژيک و غير شيميايي
وي يادآور شد در سال گذشته ما 300 هزار هکتار مبارزه بيولوژيک و 700 هزار هکتار مبارزه غير شيميايي در سطح کشور انجام داديم .
سروش در پايان افزود امسال برنامه ما طي برنامه 5 اين است که مبارزات بيولوژيک را به 500 هزار هکتار، مبارزات غير شمياي به 2 ميليون هکتار و سطح مبارزات تلفقي‌مان را به 4.5 ميليون هکتار برسانيم./ک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.