سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب نگاهی به نهج‌ البلا‌غه‌؛

حرف‌ها برنده‌تر از تیغ شمشیر

در این گزارش خطبه‌ 141 نهج‌ ا‌لبلاغه مورد بررسی خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، در دنیای امروز که دنیای ارتباطات و رسانه ها‌ست و سرعت و حرکت خبر در فضا حتی از سرعت بادها هم فراتر رفته و به چشم بر هم زدنی دنیا از خبری پر می شود، در میان این شلوغی اخبار و گفت شنود‌ها ، و در میان انبوه پیام ها و موبایل و اینترنت و سهل و سهولت انتخاب و فرار شاید مهم تر از خود خبر صدق و صحت خبر باشد.  
اینکه در میان این حرف های ریز و درشتی که گفته می شود، کدام را می توان باور کرد و صرف شنیدن کافی است یا نه؟  
سخنی که همچون تیری از تیر و کمان گاه به سمت آبروی کسی شلیک می شود، اینکه نقل همه ی محفل ها‌یمان گشته به پیرامون هر بحث و موضوعی صاحب نظر باشیم و بی آنکه اطمینان از صحت آن داشته باشیم به سخنوری مشغول بشویم، غافل از آنکه گاه بهای گفتن سخنی را با هیچ چیز نمی‌ توان جبران کرد.  
گاهی برای نقل و شیرینی مجلس در پشت پرده برای خویش آتش و هیزم فراهم کرده ایم و خود غا‌فلیم.  
حضرت علی(ع) در خطبه‌ ی 141 نهج‌ ا‌لبلاغه می فرماید؛ ای مردم آن کس که از برادرش، اطمینان و استقامت در دین و درستی راه و رسم را راسخ دارد، باید به گفته مردم درباره او گوش ندهد.  
آگاه باشید گاهی تیر انداز، تیر افکند و تیرها به خطا می رود، سخن نیز چنین است، درباره کسی چیزی می گویند که واقعیت ندارد و گفتار باطل تباه شدنی است و خدا شنوا و گواه است، بدانید که میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست.  
پس آنچه پایدار و مهم است این است که کم گفتن و تحمل و تفکر قبل از هر گفتاری لازمه ی سخن یک انسان مومن است و هر آنچه هست خوب و زیباست مگر اینکه خلافش در جلوی دیدگان ما ثابت شود؛  
سخن راندن همچون حرکت بر روی طنابی بر فراز دره ای است که باید آهسته و با احتیاط گام برداشت تا به جای سقوط به دره، شیرینی عبور از آن را تجربه کرد./ز 
گزارش از نر‌جس رئیسی 
 

برچسب ها: حرف ، برنده ، تیغ ، شمشیر ، خطبه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.