سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرافکني ضدايراني وزير خارجه آمريکا

جان کري وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه در راستاي ادعاهاي ضدايراني خود، ايران را مسئول حمله ماه فوريه به اردوگاه گروهک تروريستي منافقين در عراق دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، جان کري در کميسيون امور خارجي مجلس نمايندگان مدعي شد: من فکر مي کنم ايران پشت اين حملات قرار دارد .

وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد اين موضوع را در ديدار ماه گذشته خود با نوري مالکي نخست وزير عراق مطرح کرده است.

جان کري همچنين از روند کند پذيرش منافقين انتقاد کرد. 

اردوگاه ليبرتي نهم فوريه هدف حمله قرار گرفت.

اردوگاه ليبرتي که نزديک بغداد در يک پايگاه قديمي آمريکا قرار دارد، نهم فوريه هدف حمله راکتي قرار گرفت و اين حمله بر اساس ادعاي منافقين، هشت کشته و دهها زخمي به جا گذاشت. 

وزير امور خارجه آمريکا همچنين در ادامه سخنانش بر دشواري راهي که در جهت برقراري صلح در خاورميانه با آن روبرو است، اذعان کرد و گفت اسرائيل و فلسطينيان ممکن است تنها دو سال براي دستيابي به موافقتنامه با يکديگر فرصت داشته باشند. 

وي متعهد شد براي پايان دادن به بن بست موجود برسر راه مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطين که مدتهاست ادامه دارد تلاش کند . 

اما کري که هفته گذشته به بيت المقدس و کرانه باختري رود اردن سفر کرده بود تصريح کرد در نشست با سران اسرائيل و فلسطين احساس کرد آنها براي پايان دادن به اين بن بست جدي هستند . 

اين سناتور سابق آمريکا پس از ناکامي هيلاري کلينتون وزير امور خارجه سابق آمريکا در کمک به ازسرگيري روند صلح خاورميانه اکنون توجه جديدي را به تلاش براي آغاز اين روند معطوف داشته است.

کري خطاب به قانونگذاران آمريکايي تصريح کرد: من اکنون مي توانم به شما اطمينان دهم که متعهد به تلاش براي ازسرگيري روند صلح خاورميانه هستم زيرا معتقدم فرصت براي راه حل تشکيل دو کشور درحال از دست رفتن است. 

وي گفت: همه افرادي که من با آنها در منطقه صحبت کردم و همه حاميان ازسرگيري روند صلح خاورميانه از ما درخواست کردند در اين جهت گام برداريم . همه آنها نگران از دست رفتن زمان بودند . بنابراين ما بايد فوري اقدام کنيم.

کري به اين مسئله اشاره نکرد که چرا معتقد است زمان براي ازسرگيري روند صلح خاورميانه محدود است.

جان کري به عنوان فرستاده جديد باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در امور خاورميانه ، ماموريتي جديد را به منظور متقاعد کردن اسرائيل و فلسطينيان به بازگشت به مذاکراتي آغاز کرده که از سپتامبر سال دو هزار و ده تاکنون با بن بست روبرو بوده است . 

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل سال 2010 تحت فشار شديد آمريکا موافقت کرد فعاليت هاي شهرک سازي خود را بطور موقت به حال تعليق درآورد تا از اين طريق به ازسرگيري مذاکرات صلح بين دو طرف کمک کند اما اسرائيل پس از پايان يافتن اين توقف موقت شهرک سازي بلافاصله فعاليت هايش را در اين زمينه ازسر گرفت و به درخواست هاي واشنگتن براي تمديد اين توقف موقت توجهي نکرد . 

فلسطينيان تاکيد دارند تا زماني که اسرائيل به گسترش اين شهرک ها ادامه مي دهد نمي توانند به مذاکرات با اسرائيل درمورد حل مناقشه مرزي بين دو طرف و تشکيل يک کشور فلسطيني در آينده بازگردند .
 
فلسطينيان فعاليت هاي شهرک سازي اسرائيل را مهم ترين عامل بن بست برسر راه مذاکرات صلح مستقيم بين دو طرف مي دانند. 

محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز با صراحت اعلام کرده است فلسطينيان همچنان بر موضع خود تاکيد دارند و تا زمانيکه فعاليت هاي شهرک سازي اسرائيل متوقف نشود به مذاکرات صلح بازنخواهند گشت .



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.