سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرمایه گذاری 250 میلیارد دلار در حوزه نفت و انرژی

وزیر صنعت، معدن و تجارت،با تاکید بر اینکه در برنامه پنجم توسعه مشخص شده که سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی باید به میزان 250 میلیارد دلار صورت گیرد گفت: امیدواریم حوزه ارزی کالا در ایران به زودی از نیاز به ارز نفت مستقل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهدی غضنفری در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت،‌ گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به وضعیت تجارت خارجی ایران  با بیان این مطلب گفت: تحریم‌های ناجوانمردانه در سال گذشته برای فشار به معیشت مردم ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و متاسفانه منجر به کاهش 50 درصدی درآمدهای ارزی شد.

وی با اشاره به این‌که با وجود تحریم‌ها، بسیاری از فشارها روی بانک مرکزی و وزارت نفت بوده است گفت: تحریم‌ها باعث افزایش دو برابری نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی و سه برابر شدن قیمت آن در بازار آزاد شد و مشکلاتی را در کارخانه‌ها و انتقال پول بوجود آورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اثرات مثبت تحریم گفت: در شرایطی که به وجود آمد تحریم در واردات با اولویت بندی و عدم ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 اثر مثبت گذاشت و فرصت بی نظیری ایجاد شد؛ کالاهای اولویت 10 کالاهایی هستند که امکان تولید آن در کشور وجود دارد.

غضنفری با اشاره به این‌که افزایش قیمت ارز تبعات مثبتی نیز در صادرات داشت گفت: علیرغم کاهش میزان صادرات در حوزه نفت، صادرات تولیدات داخلی و کشاورزی افزایش یافت و از سوی دیگر به خاطر کمبود مواد اولیه موضوع مدیریت صادرات را مطرح کردیم و محصولات ناشی از مواد اولیه را صادر کردیم که در این صورت ارزش افزوده ایجاد شد.

وی با اشاره به این که در سال 2006 (1385) 82 درصد تجارت ایران با کشورهای آسیایی و 14 درصد با کشورهای اروپایی بوده است گفت:‌در سال 2012 در تجارت انتقالی ناشی از رفتار کشورهای اروپایی رخ داد به گونه‌ای که تجارت با اروپا از میزان 14 درصد به پنج درصد و با آسیا از 82 درصد به 92 درصد رسید. بنابراین میزان صادرات کم نشد بلکه کشورها جابه جا شدند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال 2006 میلادی (1385) میزان واردات ایران 53 میلیارد دلار بود که 42 میلیارد دلار آن از اروپا بوده است. اما میزان واردات در سال 2012 میلادی در حالی که به 69 میلیارد دلار رسید، تنها 28 میلیارد دلار آن واردات از اروپا بود.

غضنفری تاکید کرد: تجارت مسیر خود را پیدا می‌کند و با تحریم‌ها فقط بسیاری از کشورهای غربی بازار خود را از دست دادند.

وی با اشاره به این که در سال‌های 2002 تا 2006 میزان صادرات غیر نفتی 46 میلیارد دلار بوده است، گفت: میزان صادرات غیر نفتی در سال‌های 2007 تا 2011 به 146 میلیارد دلار رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که تجارت ایران از گردنه تحریم‌ها عبور می‌کند اظهار کرد: میزان صادرات در سال‌های 2002 تا 2006 میلادی 166 میلیارد دلار و در سال‌های 2007 تا 2011 میلادی 285 میلیارد دلار بوده است.

غضنفری با اشاره به این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت رتبه اول را در جذب سرمایه گذار خارجی و سهم 4.7 میلیارد دلاری داشته است، گفت: 80 درصد از واردات در دهه اخیر مربوط به کالاهای سرمایه‌ای بوده‌ است و در 10 سال گذشته سالانه میزان صادرات غیر نفتی 20 درصد رشد داشته بنابراین تولید تجارت با نشاط کار خود را پیش می‌برد.

وی در ادامه   با اشاره به نوع کالاهایی که در نمایشگاه عرضه شده گفت: در یک بخش نمایشگاه 18 گروه کالایی به نمایش گذاشته شده‌اند که صادرات این ماشین‌آلات در دنیا حجم 20 هزار میلیارد دلاری را دارد. ایران این ماشین‌آلات را با ارزش 11 میلیارد دلار صادر کرده و رتبه سی و هشتم را دارد. ارزش تولیدات ماشین آلات نفتی در سال 91 ، 13 میلیارد دلار بوده است و ارزش افزوده این بخش در صنعت کشورمان 10 درصد سهم دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که ماشین آلات مذکور اولویت دو هستند گفت: در حال حاضر مجموع سرمایه‌گذاری نفت 60 میلیارد دلار است و این حجم سرمایه‌گذاری نیاز به 25 میلیارد دلار تجهیزات دارد.

غضنفری با تاکید بر این‌که در برنامه پنجم توسعه مشخص شده که سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی باید به میزان 250 میلیارد دلار صورت گیرد گفت: امیدواریم حوزه ارزی کالا در ایران به زودی از نیاز به ارز نفت مستقل شود.

وی در پایان  خاطرنشان کرد: امیدواریم دیگر از ارز صادرات نفتی برای واردات کالا استفاده نکنیم اگر سالانه یک میلیارد دلار به صادرات غیر نفتی افزوده شود از ارز صادرات نفتی بی نیاز خواهیم شد./ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.