سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند/

قلعه شاهدژ نهبندان بزرگترین شهر سنگی ایران

پارسال یک مرحله مرمت برروی این قلعه انجام شده و این قلعه عظیم سنگی بنایی است دفاعی و مربوط به فدائیان اسماعیل بوده و مصالح بناتماما از سنگ و آجر است که در بعضی از قسمت‌ها سنگ‌ها بدون استفاده از ملات بر روییکدیگر قرار گرفته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ در داخل قلعه فضاهایی نظیر اتاق‌های سربازان، اصطبل، آب انبار، برج‌هایدفاعی، حصار انبار آذوقه و سایر قسمت‌های ضروری وجود داشته است، طبق بررسی‌های به عمل آمده این قلعه گنجایش 3 هزار نفر را داشته است.

شالوده این بنا متعلق به دوران ساسانی است که در دوران اسلامی توسط اسماعیلیانخریداری، بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته و حدود 4 هزار نفر فدائی در آن زندگی می کرده اند

قلعه شاهدژ که در پنج کیلومتری شرق شهرستان نهبندان قرار دارد

قلعه شاهدژ نهبندان در ارتفاع یک هزار و ۴۱۰ متری از سطح دریای آزاد، در فضای وسیع قله کوهی منفرد که از اطراف به دشت های باز و وسیع اشراف دارد، قرار گرفته است.

یکی از ویژگی های این اثر موقعیت استراتژیک وسوق الجیشی آن است به گونه ای که در نقطه ای قرار گرفته که در چهارراهی مسیرهای کاروان و تاریخی از سه مسیر سیستان، بلوچستان، کرمان و قهستان واقع شده است.

در فاصله حدود ۵ کیلومتری غرب قلعه شهر تاریخی نهبندان و حدود یک کیلومتری شمال آن روستای خوانشرف قرار گرفته است.

این قلعه که در اواخر دوران قدرت اسماعیلیان از اوایل قرن هفتم هجری قمری در اختیار آنان قرار داشته را می توان حد نهایی و آخرین دژ این فرقه در جنوب قهستان دانست./ع

برچسب ها: قلعه ، شاهدژ ، نهبندان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.