سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی، درگذشت «آلبرت انیشتین»، تشکیل اولین کنفرانس کشورهای غیر متعهد، ترور رهبر جنبش حماس، حماسه ناوچه قهرمان جوشن در خلیج فارس و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 29 فروردین 1392 خورشیدی برابر با 7 جمادی‌الثانی 1434 هجری و 18 آوریل 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی
ارتش به عنوان نخستین بازوی توانمند نظامی انقلاب در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران، تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و مستمری را با فداکاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز کرد. امام خمینی (ره) روز پیوستن ارتش به مردم را با عبارت حکیمانه «لحظه شادی بندگان خدا و یأس ستمگران» نقطه عطف درخشان و افتخارآمیز قلمداد فرمود. در شرایطی که عده‌ای از ناآگاهان و غرض ورزان خواهان انحلال ارتش بودند امام امت به عنوان بزرگ‌ترین حامی ارتش، پای به میدان نهاد و طی پیامی در 27 فروردین 1358 ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام و یکپارچگی ارتش، فرمان تاریخی و مهمی را صادر و روز 29 فروردین را روز ارتش نا مگذاری کردند.

ایشان در این پیام فرمودند: «اکنون ارتش در خدمت اسلام است و ارتشِ اسلامی است و ملت شریف لازم است پشتیبانی خود را از آنان اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اخلال مفسدین خاتمه دهیم.»

به دار آویختن دانشمند و مؤلف بزرگ «عَینُ‌القضاتِ همدانی» از مشایخ صوفیه (525 ق)
عبداللَّه‌بن محمد بن علی میانجی همدانی ملقب به عَینُ القضات از بزرگان مشایخ صوفیه، فقیه، ادیب، فاضل و شاعر اوایل قرن ششم هجری در سال 492 قدر همدان متولد شد. عین القضات شاگرد احمد غزالی و شیخ برکهٔ همدانی و پیرو مذهب شافعی بود. عینُ القضات هیچ گاه در بیان عقاید خویش، هراسی به خود راه نمی‌داد و سرانجام با سعایت و بدگویی مخالفان، متهم به کُفر و دعویِ اُلُوهیت شد و سپس در شب 7 جمادی الا خر سال 525 به دار کشیده شد. از آثار اوست: یزدان شناخت در مسائل حکمت الهی و علوم طبیعی؛ تمهیدات، در تمهید ده اصل تصوُّف؛ زُبدةُالحَقایق، رساله‌ای مختصر راجع به علم ذات و صفات خداوندی و مکاتبی که شامل نامه‌های اوست. نوشته‌های فارسی عَین القُضات مشحون از تعبیرات نَغزِ صوفیانه است. کلام او پرسوز و گداز است و تصنُّع و تکلُّف در آثار وی مشاهده نمی‌شود. وی رباعیّاتی عرفانی نیز به زبان فارسی سروده است.

درگذشت «بهاءالدین ابوالعباس» معروف به «قاضی اشرف» عالم بزرگ مصری (643 ق)
بهاءالدین ابوالعباس همچون پدرش قاضی فاضل به کار قضاوت در قاهره مشغول بود. وی از هوش سرشاری بهره داشت و در نوشته‌هایش از سبک پدر خود پیروی می‌کرد. قاضی اشرف به استماع حدیث از بزرگان آن دوره و هم‌چنین گردآوری احادیث معتبر علاقهٔ خاصی داشت. از میان آثار قاضی اشرف، تنها مجموعه‌ای از احادیث جمع‌آوری شده توسط او به صورت نسخهٔ خطی باقی مانده است.

رحلت عالم مدرس حاج میرزا «ابوعبداللَّه زنجانی» (1360 ق)
حاج میرزا ابوعبداللَّه بن میرزا نصراللَّه معروف به شیخ الاسلام زنجانی از علمای قرن چهاردهم هجری قمری است وی پس از تحصیل ادبیات، فلسفه و کلام نزد میرزا ابراهیم ملکی زنجانی به تهران عزیمت نمود و در آن جا به تکمیل مراتب علمی و اسلامی پرداخت و در سال 1330 قمری به نجف اشرف عزیمت نمود. ایشان سفرهایی به فلسطین، قاهره و سوریه نمود و با اساتید و فضلای آن دیار ملاقات هایی داشت. در سفر دوم خود به مصر مورد تجلیل ادبا و فضلای دانشگاه الا زهر قرار گرفت. شیخ الاسلام زنجانی پس از مراجعت به ایران به تدریس تفسیر و فلسفه اشتغال ورزید و سرانجام در 12 تیر 1320 ش در زنجان دیده از جهان فرو بست. از آثار وی می‌توان به: اصول القرآن الاجتماعیه، الافکار، تاریخ القرآن و زندگانی محمد (ص) اشاره نمود.

درگذشت «آلبرت انیشتین» فیزیک‌دان شهیر و مبتکر فرضیه اتمی (1955 م)
آلبرت اینشتین (به آلمانی: Albert Einstein) (زاده ۱۴ مارس ۱۸۷۹) فیزیک‌دان نظری زادهٔ آلمان بود. او بیشتر به خاطر نظریّه نسبیت و به ویژه برای هم‌ارزی جرم و انرژی (E=mc۲) شهرت دارد. علاوه بر این، او در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری سهم عمده‌ای داشت.

اینشتین جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۲۱ برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک دریافت کرد. او به دلیل تأثیرات چشمگیرش، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانانی شناخته می‌شود که به این جهان پا گذاشته‌اند. در فرهنگ عامه، نام «اینشتین» مترادف هوش زیاد و نابغه شده است.

کودتای «جمال عبدالناصر» علیه «محمد نجیب» در مصر (1954 م)
پس از آن که جنبش افسران آزاد مصر به فرماندهی ژنرال محمد نجیب در 23 ژوئیه 1952 م علیه رژیم سلطنتی کودتا کرد، ملک فاروق، پادشاه مصر را مجبور به استعفا نمود. از آن هنگام، محمد نجیب ریاست شورای فرماندهی انقلاب را بر عهده گرفت و هنگامی که فرزند ملک فاروق را که به عنوان پادشاه جدید مصر معرفی شده بود از مقامش خلع کرد، خود در ژوئن 1953 م به عنوان اولین رئیس جمهور مصر برگزیده شد. این مقام چندان پایدار نماند و ژنرال نجیب در 18 آوریل 1954 مقربانی هم‌رزم خود، سرهنگ جمال عبدالناصر گردید و تا پایان عمرِ عبدالناصر، تحت نظر بود.

تشکیل اولین کنفرانس کشورهای غیر متعهد در باندونگ اندونزی (1955 م)
فکر تشکیل جامعه‌ای از کشورهای غیرم تعهد یا کشورهای مستقل و غیر وابسته به دو بلوک شرق و غرب که به نام جنبش عدم تعهد معروف است، نخستین بار در جریان تشکیل اولین کنفرانس سران 22 کشور آسیایی و 6 کشور افریقایی در شهر باندونگ اندونزی به وجود آمد. در این کنفرانس که از 18 تا 27 آوریل 1955 م به دعوت دکتر احمد سو کارنو رئیس جمهور وقت اندونزی تشکیل شد، شخصیت‌های نامداری هم چون جواهر لعل نهرو نخست‌وزیر هند، چوئن لای نخست وزیر چین و جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر حضور داشتند. جنبش عدم تعهد، تشکیلات و مرکز ثابتی ندارد و در فاصله هر یک از کنفرانس‌های سران، رئیس آخرین کشور میزبان، ریاست جنبش و ترتیب دعوت جلسات بعدی کنفرانس را بر عهده دارد.
با این حال تشکیلات این جنبش عبارتند از: کنفرانس سران که باید در هر سه سال تشکیل جلسه دهند؛ دفتر اجرایی شامل کمیته هماهنگی متشکل از برخی کشورهای عضو و کنفرانس وزرای امور خارجه که هر سال یک جلسه دارند. اولین جلسه رسمی جنبش عدم تعهد و آغاز به کار آن، در جریان کنفرانس سال 1961 مدر شهر بلگراد یوگسلاوی بود. این جنبش در حال حاضر بیش از یک‌صد عضو دارد و پس از سازمان ملل متحد، بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی جهان است.

ترور «عبدالعزیز رِنتیسی» رهبر جنبش حماس توسط رژیم صهیونیستی (2004 م)
عبدالعزیز علی عبدالحفیظ الرِّنتیسی، مبارز معروف فلسطینی و رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در 23 اکتبر 1947 م، یعنی هفت ماه پیش از شکل‌گیری رژیم نژادپرست اسرائیل در منطقه یا فا در فلسطین به دنیا آمد. با اعلام موجودیت رژیم غاصب قدس، پدر و مادرش ناگزیر شدند همراه وی و نه برادر و دو خواهرش به اردوگاه خان یونس در جنوب نوار غزّه کوچ کنند. وی در سال‌های 1982 تا 1992 م بارها به زندان رژیم صهیونیستی افتاد و آخرین بار در سال 1997 م از زندان رهایی یافت. عبدالعزیز رنتیسی و شیخ احمد یاسین، دیگر مبارز فلسطینی، از پایه‌گذاران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، در سال 1987 مبودند.

آشنایی با زبان انگلیسی و شخصیت مؤثر وی در محافل سیاسی داخل فلسطین، ذهن باز و روشن، حافظه قوی و برخورد قاطع با اقدامات اسرائیل، از جمله ویژگی‌های بارز شهید عبدالعزیز رنتیسی بود. عبدالعزیز رنتیسی پس از شهادت شیخ احمد یاسین، رهبر معنوی حماس، به رهبری این جنبش در نوار غزه برگزیده شد، اما 26 روز بعد در حمله بالگردهای رژیم صهیونیستی در 18 آوریل 2004 مدر 57 سالگی به شهادت رسید. در این ترور، فرزند و دو همراه رنتیسی نیز به شهادت رسیدند و بار دیگر قساوت و سبوعیت رژیم صهیونیستی را به اثبات رساند.

روز ملی و استقلال کشور افریقایی «زیمْبابْوه» از استعمار انگلیس (1980 م)
جمهوری زیمبابوه با 390/757 کیلومتر مربع مساحت در جنوب افریقا و در همسایگی زامبیا، بوتْسوانا و موزامبیک واقع شده است. جمعیت زیمبابوه بیش از 11 میلیون نفر بوده و پیش‌بینی می‌شود که جمعیت آن تا سال 2025 م بیش از 15 میلیون نفر شود. اکثریت مردم زیمبابوه سیاه می‌باشند، بیشتر آنها مسیحی بوده و دارای زبان رسمی انگلیسی هستند. پایتخت زیمبابوه، شهر هر اره و دیگر شهرهای آن بولاوایو و گور و می‌باشند. واحد پول این کشور، دلار زیمبابوه است. زیمبابوه که نام قدیمی آن رود زیای جنوبی بوده است. در قرن نوزدهم به وسیله فردی انگلیسی کشف و تسخیر شد. انگلیسی‌ها در قرن نوزدهم تمام سرزمین فعلی زیمبابوه را به تصرف خود درآوردند و در سال 1888 آن را تحت‌الحمایه خود خواندند.
سرانجام پس از مبارزات بسیار و مقاومت در برابر فشارهای بین‌المللی از جمله تحریم‌های اقتصادی، در 18 آوریل سال 1980 به دنبال انتخابات عمومی، رژیم جدید رود زیا با نام جدید زیمبابوه از طرف کلیه کشورهای جهان به رسمیت شناخته شد. نظام حکومتی زیمبابوه، جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون گزاری است. زیمبابوه به معنای «خانه سنگی» است و ساختمان‌های عظیم سنگی از قرون قبل از میلاد در آن به یادگار مانده است.

کشتار اهالی روستای «قانا» در لبنان توسط رژیم صهیونیستی (1996 م)
در 18 آوریل 1996 م نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، مقر نیروهای حافظ صلحِ سازمان ملل در دهکده قانا در جنوب لبنان را که صدها غیر نظامی لبنانی در آن پناه گرفته بودند مورد حمله قرار داد. در این حمله وحشیانه که در جریان عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی علیه لبنان تحت عنوان خوشه‌های خشم انجام شد، حدود 110 غیر نظامی لبنانی کشته و تعدادی نیز مجروح شدند. قتل عام فجیع این پناهندگان که 33 تن از آنان، کودکان زیر 10 سال بودند، خشم افکار عمومی را در جهان برانگیخت و صهیونیست‌ها را به خاتمه دادن به بمباران لبنان مجبور کرد.
در این حال، امریکا مانع تصویب قطعنامه شورای امنیت در محکومیت رژیم اسرائیل شد؛ اما مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، ضمن محکوم کردن این جنایت، تل‌آویو را به پرداخت 2/4 میلیارد دلار غرامت به قربانیان فاجعه قانا ملزم کرد. هرچند که رژیم صهیونیستی به دلیل عدم ضمانت اجرایی مصوبات سازمان ملل از پرداخت این غرامت نیز خودداری نمود، اما این محکومیت بازتابی از انزجار جهانیان از جنایات رژیم صهیونیستی به دنبال آورد.

انفجار اوکلاهما سی تی
ساختمان فدرال در شهراوکلاهماسیتی در روز ۱۸آوریل 1995 میلادی با انفجار مهیبی فروریخت. در این حادثه حداقل ۱۸۰ نفر که تعداد زیادی از آنان کودکان یک مهدکودک بودند جان باختند. با تحقیقات پلیس مشخص شد که تیم وتی مک وی، عامل این انفجار بوده است. در بازجویی‌ها وی علت این اقدام را انتقام‌جویی از مرگ ۸۰ تن از اعضای داویدیان در حادثه و اکو اعلام کرد. 3 سال قبل از آن، حادثه و اکو رخ داده بود. تا قبل از وقوع حادثه 11 سپتامبر انفجار اوکلاهماسیتی بزرگ‌ترین حادثه تروریستی تاریخ آمریکا به شمار می‌آمد.


حماسه ناوچه قهرمان جوشن در خلیج فارس (1367 ش)
به دنبال تهدیدات نظامی آمریکا در خلیج فارس، ناوچه ایرانی جوشن در روز 28 فروردین 1367 ش بندر بوشهر را به قصد دریا و حراست از مرزهای آبی جمهوری اسلامی و صیانت از آب‌های خلیج فارس ترک کرد. در روز 29 فروردین، کشتی‌های نظامی آمریکایی در تجاوزی آشکار به کیان جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی به سکوهای نفتی ایرانی سلمان، نصر و مبارک حمله برده و آنها را به آتش می‌کشند. با حضور ناوچه ایرانی در اطراف سکوهای نفتی ایران، فرمانده ناوگان آمریکایی از نیروهای ناوچه جوشن می‌خواهد که هر چه سریع‌تر کشتی را ترک کنند و از محل دور شوند.

فرمانده ناوچه جوشن در پاسخ رَجَزخوانی‌های آمریکایی‌ها با قاطعیت تمام اعلام می‌کند که هرگونه حرکت تجاوزکارانه آنها با واکنش کوبنده روبه‌رو خواهد شد. از این رو، هلی‌کوپترها و هواپیماهای آمریکا، ناوچه جوشن را در محاصره خود می‌گیرند و پس از دقایقی، درگیری شدیدی بین دو طرف واقع می‌شود. سرانجام پس از اصابت چهار موشک لیزری هاریون و سیصد گلوله توپ به ناوچه جوشن، این کشتی قهرمان غرق می‌گردد. مقاومت این ناو با یازده شهید و سی و سه مجروح، برگ زرّین دیگری به پرونده حماسه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید و خاطره ناوچه حماسه آفرین جوشن را برای همیشه زنده نگاه می‌دارد.

برخی از رخدادهای امروز
1663: عثمانی به اتریش اعلان جنگ داد.
1817: جورج هنری لوز نویسنده فلسفی نگار انگلستان به دنیا آمد.
1902: دانمارک به عنوان نخستین کشور، انگشت نگاری را به منظور تشخیص هویت بکار گرفت.
1923: لهستان قسمتی از لیتوانی را تصرف و ضمیمه خود کرد.
1954: جمال عبدالناصر که یک ناسیونالیست عرب بود نخست وزیر مصر شد.
1986: «مارسل داس و» سازنده جت میراژ برای فرانسه در 94 سالگی درگذشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.