سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لغو محاصره نوار غزه پيش شرط ترکيه براي ازسرگيري روابط ديپلماتيک با اسرائيل

جوئيش آنلاين نوشت ترکيه اعلام کرد پيش از لغو محاصره نوار غزه روابط ديپلماتيک خود را با اسرائيل از سر نمي گيرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به گزارش پايگاه اينترنتي اين روزنامه صهيونيستي، ترکيه اعلام کرد در نشست ناتو موسوم به گروه مذاکرات مديترانه- شامل اسرائيل و شش کشور عربي- شرکت نخواهد کرد. اين مذاکرات در سال 2004 و با هدف بررسي امنيت و پايداري منطقه آغاز به کار کرد. علاوه بر اسرائيل، مصر، مراکش، تونس، موريتاني، الجزاير و اردن نيز در اين گروه عضويت دارند.
با وجود عذرخواهي اسرائيل از ترکيه به خاطر کشته شدن نه شهروند ترک در حادثه مرمره در سه سال گذشته- که کشتي ترک تلاش کرد محاصره دريايي نوار غزه را بشکند- ترکيه قصد ندارد در اين نشست شرکت کند.
ترکيه در ماه مه گذشته نيز با مشارکت اسرائيل در نشست ناتو در شيکاگوي آمريکا مخالفت کرده بود. آنکارا همچنين با درخواست اسرائيل براي عضويت دائمي در ناتو مخالفت کرد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه بار ديگر بر موضع کشورش مبني بر اين که پيش از لغو محاصره نوار غزه از سوي اسرائيل، آنکارا روابط ديپلماتيک خود را با اين رژيم از سرنخواهد گرفت، تاکيد کرد. اسرائيل اعلام کرده است محدوديت ها عليه نوار غزه را کاهش داده است و در صورت برقراري آرامش کامل در اين منطقه، محاصره انرا به طور کامل برخواهد داشت.
بايد يادآوري کرد در هفته هاي گذشته چندين راکت از نوار غزه به سمت اسرائيل شليک شده است. با اين وجود اردوغان روز يکشنبه اعلام کرد پس از سفر رسمي اش به آمريکا در شانزدهم ماه مه، به نوار غزه نيز سفر خواهد کرد.







تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.