سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان/

شاتوت آبادان وارد بازار شد

شاتوت آبادان از میوه های محلی منطقه با خواص مهم درمانی وارد بازار این شهر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ شاتوت جزو میوه های مهم با خواص مفید برای سلامت از جمله جلوگیری ازعفونت ‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌ های وابسته به سن و سكته مغزی است و آبادان نیز یكی از مناطق مستعد و سنتی كشت درخت این میوه توسط كشاورزان منطقه است.

كشاورزان آبادانی هرساله در این فصل از سال كار برداشت شاتوت را آغاز و این میوه فصلی را روانه بازار مصرف می كنند.

هم اینك بازار نقاط مختلف شهر آبادان مملو از شاتوت است كه توسط میوه فروشان و بعضا توسط افرادی در ظروف یكبار مصرف به مبلغ 30 هزار ریال و یا در سینی هایی به صورت كیلویی با قیمت هر كیلوگرم 80هزار ریال عرضه می شود.

مدیر جهاد كشاورزی آبادان  گفت: این میوه در نیمه دوم فروردین ماه از درختان شاتوت این منطقه برداشت می شود.

مهندس ' رضا پلنگ زا'افزود: كاشت درخت شاتوت در منطقه به صورت گسترده نیست و نخلداران منطقه درخت توت را به صورت پراكنده میان نخل ها می كارند و محصول تولیدی را ضمن مصرف خانوارهای خود روانه بازار می كنند.

وی اظهار داشت: رشد درخت شاتوت در منطقه بسیار اندك است و جزو میوه هایی است كه در صورت سرمایه گذاری بیشتر می توان در بازارهای سایر شهرها به صورت عمده عرضه كرد.

درخت توت انواع گوناگونی دارد كه هم اینك فقط یك نوع آن به صورت تازه خوری آن هم توت سیاه یا شاتوت به بازار منطقه عرضه می شود.

شاتوت از نظر تاریخی، میوه‌ای از دیرباز شناخته شده است و در اروپا از سال‌های دور، مردم از این میوه برای درمان زخم‌های دهان و تخفیف دردهای مربوط به دندان استفاده می‌كرده‌اند.

استفاده از جوشانده برگ‌های این میوه برای برطرف كردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می‌شده است.

شاتوت میوه‌ای لذیذ و خوش‌طعم است كه به شكل‌های متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاده قرار داد و با داشتن مواد مغذی مختلف شاتوت به‌عنوان یك میوه سلامت مطرح است.

شاه‌توت از ساخته شدن كلسترول بد كه به بیماری‌ها و حملات قلبی منجر می‌شود، جلوگیری می‌كند. علاوه بر این، شاه‌توت دارای ویتامین‌هایA ، C و املاح روی، پتاسیم، آهن، كلسیم و منیزیم است ومصرف این میوه در موارد التهاب روده‌ای كمك ‌كننده است./ب
برچسب ها: شاتوت ، آبادان ، بازار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.