سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توكلي اعلام كرد

پرداخت يارانه 250 هزار توماني يعني 8 برابر شدن قيمت‌هاي فعلي/ افزايش كسري بودجه 92 به 86 هزار میلیارد تومان

توكلي در نشست بررسی کلیات بودجه سال 92 کل کشور با اشاره به دلایل مخالفت کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه 92 گفت:‌ كسري بودجه در لایحه بودجه سال 92 نیز به 86 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ دولت اکنون با قیمت‌های فعلی 28 هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند و 45 هزار تومان به مردم می‌دهد اگر قرار باشد این 45 هزار تومان به 250 هزار تومان برسد باید 28 هزار میلیارد تومان 8 برابر شود و قیمت‌ها 8 برابر شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ احمد توكلي صبح امروز (دوشنبه 25 فروردين‌ماه) در نشست بررسی کلیات بودجه سال 92 کل کشور با اشاره به  دلایل مخالفت کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه 92 گفت:‌ اقتصاد كشور در مقطع كنوني تورمي و داراي ركود است و اين درحاليست كه چندسال اخير ما شاهد افزايش درآمد ارزي و واردات بوديم و میزان واردات در طول اجرای برنامه سوم 27 میلیارد دلار بوده و در دو سال اخیر اجرای قانون برنامه پنجم نیز 77 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است.

وي در ادامه به بودجه سال 92 اشاره كرد و اظهار داشت: بودجه 92 مي‌تواند راه نجاتي تورم و بيكاري و اتخاذ سياست‌هاي  درست در اقتصاد كلان و مديريت عاقلانه باشد و با توجه به سیاست مالی برای تعامل بودجه، سیاست تولید، سیاست بازرگانی، تثبیت نرخ ارز و کاهش نابرابری  به سوي مهار تورم و راه‌اندازي توليد گام برداريم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 92 با اشاره به اينكه حجم کل بودجه در سال 92 نسبت به سال 91 به میزان 41 درصد رشد یافته است، آثار زيانبار اين افزايش حجم را برشمرد و گفت: هرچه حجم کل بودجه بیشتر باشد منابع در دسترس برای مردم کمتر می‌شود و همچنين درصورت افزايش هزینه‌های دولت نسبت به سرمایه‌گذاری‌اش ، اثري منفی بر رشد تولید دارد.

اين نماينده تهران درباره کسری بودجه نیز اظهار داشت: درآمد دولت مالیات است و وقتی دولت کسری بودجه می آورد یا پول چاپ می کند یا از مردم قرض می گیرد یا از خارج قرض می گیرد یا دارایی های خود را می فروشد. چاپ پول، پول پرقدرت خلق می کند و پول پرقدرت نقدینگی را افزایش می دهد در نتیجه تورم افزایش می یابد وقتی هم که در داخل اوراق مشارکت می فروشد یعنی از مردم قرض می گیرد.

وي ادامه داد: فروش اوراق مشارکت نرخ سود را بالا می‌برد و سرمایه گذاری خارجی را پایین می‌آورد. در نتیجه بهره‌وری را هم کم می‌کند چون پول مردم به دست مردم می‌آید و در این صورت دولت بدهی‌های خود را به سال‌های بعد منتقل می‌کند و در سال‌های بعد کسری بودجه بالا می‌رود و این دور باطل در سال‌های بعد تکرار می‌شود.

توكلي در ادامه به كسري بودجه در سال‌هاي اخير اشاره كرد و اظهار داشت: دولت در سال 88، 50 هزار میلیارد تومان در سال 89، 60 هزار میلیارد تومان و در سال 90، 80 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته است، این در حالیست که دولت در لایحه بودجه 92، جلوی فروش اوراق مشارکت عدد صفر گذاشته یعنی اینکه قصدی برای فروش اوراق مشارکت ندارد در حالیکه در لایحه بودجه 92 مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد برای پرداخت اصل و 800 میلیارد تومان سود اوراق مشارکت سالهای پیش در نظر گرفته شده است که افزایش کسری سال‌های بعد است، در بودجه 92 همچنین مبلغی به میزان 15 هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دولتی لحاظ شده است و طی سال‌های 85 تا 91 مبلغ 110 هزار میلیارد تومان سهام واگذار شده که تقریبا سالی 20 هزار میلیارد تومان می‌شود.

نماينده تهران گفت: اوراق مشارکتی که دولت سالهای قبل فروخته به گونه‌ای است که دولت باید 22 هزار و 500 میلیارد تومان بایت اصل آن بازپس دهدد و در لایحه بودجه هم ذكر شده، 800 میلیارد تومان هم سود پرداخت كند که جمعا 3 هزار و 300 میلیارد تومان هزینه اوراق مشارکت سنوات قبل است، جاي تامل است كه با اين اعمال بي‌حساب چه بلايي دامن‌گير نسل آينده است؟ ماحصل اين كار بدهي بيشتر، هزينه بالاتر و تكرار دوار اين اعمال است.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس تصريح كرد: اموال دولتي برای فروش بی‌نهایت نبوده و تمام شدني است اما هزینه‌های پایداري که به‌وجود می‌آيد ماندگار است و حاصل اين امر درگيري نسل‌هاي بعد با دولت‌هاي آتي است، بايد به اين مسئله توجه داشت با اينكه اين موضوع به صورت ناگهاني صورت نگرفته اما در دوره آقاي احمدي نژاد شدت بيشتري داشته است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 92 به آثار تخريبي نرخ متلاطم و فزاینده ارز بر تمام متغیر‌های مهم اقتصادی و تاثير آن بر کاهش ارزش پول ملی و تورم اشاره كرد و گفت: ارز دارایی دولت است و باید با کمک آن تعادل مطلوب پیگیری شود، نرخ ارز در لایحه بودجه سال 92 به میزان 2 هزار و 450 تومان در نظر گرفته شده است و دولت بدون هیچ گزارش علمی و یا توضیحی، نرخ ارز را دو برابر کرده که بايد منتظرماند و ديد آثار این تغییر در کجا دیده می‌شود.

وی همچنين افزود: در قانون برنامه پنجم تاکید شده است که دولت باید جدول منابع و مصارف ارزی را تقدیم کند اما دولت چنین کاری نکرده است.

توکلی درباره اتکاء به نفت در بودجه 92 اظهار داشت: اگر هزينه‌ها از طريق ماليات تامين شود باعث ازدياد توليد مي‌شود اما اگر از محل تامین کسری نفت بوده و دولت دلارهای نفتی را به بانک مرکزی بفروشد پول پرقدرت در بازار زیاد شده و همين مسئله بوجود آورنده تورم است،بايد به اين مسئله توجه داشت كه در شرایط فعلی براي دسترسي به ارز با مشكل روبرو هستيم، دولت ارز را به بانک مرکزی می فروشد در حالیکه ارزی در بانک مرکزی نبوده و وضعيت وخيم‌تر می شود.

وی با اشاره به اينكه اگر درآمد نفتی بالا باشد رکود تورمی شدید اتفاق می‌افتد اظهارداشت: اگر ارز سرانه نفتی را طبق جمعيت محاسبه کنیم در دولت جنگ به ازای هر ایرانی در سال 608 دلار، در دوره سازندگی 384 دلار، در دوره اصلاحات 364 دلار و در دوره 7 ساله آقای احمدی نژاد 890 دلار هزينه شده است، مشکلی که اتکا به درآمد نفت بوجود می‌آورد بیماری هلندی است بدين صورت كه اگر در‌آمد نفتی بالا بوده و با عجله هزینه شود رکود تورمی شدید اتفاق می‌افتد من در سال 86 به آقای احمدی نژاد عرض كردم  که درآمدهاي نفتی را یكجا به اسم پروژه‌های عمرانی خرج نکند اما گوش نکردند و متاسفانه این بیماری هلندی در ایران ریشه دوانده است.

توکلی همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگاری با اين مضمون که سال گذشته کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رد شد و در جلسه‌ای که با آقای لاریجانی برگذار شد تصمیم گرفتند در یک مصلحت اندیشی کلیات را تصویب کنند اما چرا این مصلحت انديشي امسال اجرا نشد؟ اظهار داشت: برای تغییر موضع کمیسیون بودجه دو راه وجود دارد يك راه عملكرد به صورت سال گذشته كه کمیسیون تلفیق تا تعیین تکلیف نهایی بودجه برقراربوده و هنگامي كه لایحه را رد می‌کند منحل نمی شود طبق آئین‌نامه کمیسیون تلفیق اگر یک سوم اعضا تقاضای تجدید رای كرده و سه چهارم حضار هم رای بدهند آن موضوع قابل تجدید رای است.

توکلی ادامه داد: راه دیگر این است که کمیسیون تلفیق گزارش رد لايحه را به مجلس ارائه كرده و مجلس نظر مخالفان و موافقان را بررسي مي‌كند، اگر مجلس نظر کمیسیون را تایید کند لايحه بودجه غير قابل قبول و دولت موظف است لایحه بودجه دیگری را آماده کند اما اگر نظر کمیسیون رد نشود لایحه به کمیسیون تلفیق باز گشته و اصلاحات انجام می‌شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه هر دو راه قابل اجراست، ادامه داد: امسال كميسيون تلفيق راه دوم را انتخاب كرد به دليل اینکه اگر فردا مجلس کلیات لایحه بودجه را تصویب و نظر کمیسیون را رد کند بخشی از مباحث تصویب کمیسیون انجام شده و زمانی که دوباره کمیسیون لایحه را اصلاح کرد وارد کلیات نشده و اتلاف وقت نداشته باشيم.

توكلي در ادامه متذكر شد: اقتصاددانان به غیر از آنهایی که از دولت دستور می‌گیرند، مطلع هستند در شرایط فعلی افزایش قیمت حامل های انرژی خود باعث تشدید تورم می شود و باعث یک جهش دیگر در قیمت ارز خواهد شد و در نتیجه این یک دور تسلسل است و دور باطلی از افزایش قیمت های حامل های انرژی است و اقتصاد متوقف می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دولت اکنون با قیمت های فعلی 28 هزار میلیارد تومان درآمد کسب می کند و 45 هزار تومان به مردم می دهد. اگر قرار باشد این 45 هزار تومان به 250 هزار تومان برسد باید 28 هزار میلیارد تومان 8 برابر شود و قیمت ها 8 برابر شود.


توکلی در پاسخ به اين سوال که در بودجه دولت صادرات نفت نصف سال گذشته بوده و این در حالی است که دولت بدنبال کاهش صادرات نفت است اظهار داشت: اتکا به نفت از جهت ریالی محاسبه می شودبودجه به ريال نوشته مي‌شود اگر فروش نفت را نصف کنیم اما قيمت ارز را دو برابر کنیم در اتکا به نفت تغییری مشاهده نمي‌كنيم.

وی تاکید کرد: به طور مثال صد بشکه نفت با نرخ که هر بشکه 100 دلار و هر یک دلار 1226 تومان با 50 بشکه نفت با ارز 2260 تومان برابر بوده و اتکا هیچ تغییری نکرده است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: تمام آثار منفی کاهش ارزش پول ملی برای مردم باقی نمانده است.

توکلی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که نام 185 شرکت در لایحه جدید ذكر نشده و اینکه مربوط به کدام بخش از بودجه است و دلیل آن چیست گفت: اسامي اين شركت‌ها مشخص است بودجه آنها در لایحه 92 معلوم نشده است این شرکت ها در حوزه خاصی نبوده و در حال فراهم کردن مقدمات واگذاری هستند اما  زودتر از موعد از بودجه خارج شده‌اند و این در حالی است که باید محل درآمد اين شركت‌ها در بودجه مشخص باشد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد وعده‌های آقای احمدی نژاد در خصوص یارانه 250 هزار تومانی و چگونگی جلوگیری از اشاعه وعده‌هاي اينچنيني در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: شرایط تورمی و خود هدفمند کردن با تعجیل بیشتر، باعث افزايش تورم شده و به شدت به مردم آسیب مي‌رساند.

توکلی ادامه داد: زمانی که در آذرماه 89 قیمت انرژی افزايش يافت رشد نقدینگی 14 درصد بود واکنون به 29 درصدرسیده است، نرخ تورم حدود 14 درصد بود و حالا به 30 درصد رسیده است همچنين نرخ ارز 1075 تومان بود ولي در حال حاضر غیر ثابت است و از 3500 تومان هم بالاتر رفته است در حال حاضر ثبات اقتصادی و وفاق سیاسی وجود ندارد کسری بودجه در آن زمان کمتراز حال بوده و ذخایر کالایی در آن زمان بهتر بود، از هر جهت که نگاه کنیم بحث برای شروع هدفمندی منتفی و مجلس تقریبا یکپارچه با این کار مخالف است.

وی تاکید کرد: وعده‌های آقای احمدی نژاد با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و به مصلحت نیست که ایشان چنین کاری انجام دهد، بایدرسانه‌ها حقایق را به درستی به مردم منتقل کنند تا معلوم شود حرف علمی و دلسوزانه با حرف سیاسی که بر اساس اهداف انتخاباتی تغییر می‌کند چه فرقی دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اين مسئله كه دولت معتقد است مزایای فاز اول هدفمندی مانند افزایش نرخ ارز تا حدودی از بین رفته است؛مانند جلوگیری از قاچاق سوخت و در عین حال اثر حمایتی که از بخش های کم درآمد وجود داشته نیز از بین رفته است، مجلس با توجه به مخالفت‌هایی که در زمینه فاز دوم هدفمندی دارد برای این دو مسئله چه تدبيري انديشيده است، تصریح کرد:استدلال مجلس این است که یکي از دلايل افزایش قیمت ارز اجرای هدفمندی به سبک دولت است که پول نفت را به ریال تبدیل و بین مردم تقسیم کرده و این خود یکی از عوامل افزایش قیمت ارز است.

توکلی افزود: اگر قیمت ارز را افزایش داده و قیمت انرژی را دوباره بالا ببریم باید ببینیم که تا چه اندازه می‌توانیم این کار را انجام دهیم، آقای احمدی نژاد باید این را به مردم بگوید که وقتی می خواهد 250 هزار تومان به آنها پرداخت کند قمیت بنزین و گازوئیل چه مقدار افزايش خواهد يافت، رئيس جمهور هزينه‌ها را اعلام نكرده و مردم را به افزایش تقاضا تحریک می‌کند.

وی تصریح کرد: تمامي اقتصاددانان به غیر از عده‌اي که با دولت همراستا هستند اطلاع دارند كه در شرایط فعلی افزایش قیمت حامل‌های انرژی  باعث تشدید تورم مي‌شود و جهشي دیگر در قیمت ارز را در بر خواهد داشت، در نتیجه این یک دور تسلسل و دور باطلی از افزایش قیمت‌های حامل های انرژی است و توقف اقتصاد را در پي خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: دولت اکنون با قیمت های فعلی 28 هزار میلیارد تومان درآمد کسب كرده و 45 هزار تومان به مردم پرداخت مي‌كند و اگر قرار باشد این 45 هزار تومان به 250 هزار تومان برسد باید 28 هزار میلیارد تومان 8 برابر شده  و قیمت ها 8 برابر شود.

وی تاکید کرد: من پیشنهاد می‌کنم آقای احمدی نژاد رفراندوم برگزار کرده و از مردم بپرسد که آیا حاضر هستند قیمت‌های حاملهای انرژی را 8 برابر کنیم تا 250 هزار تومان يارانه پرداخت كنيم، من مطمئن هستم که اکثریت مردم مخالف هستند مردم اکنون کمتر دچار توهم پولی بوده و حاضرند مقدار اسمی حقوقشان پائین اما نرخ تورم مهار شده باشد.

توکلی خاطرنشان کرد: چه فایده‌ای دارد حقوق کارمندان را 25 درصد بالا ببریم اما افزایش تورم 50 درصدی به آنها تحمیل کنیم، اگر حقوق کارمندان را 10 درصد بالا ببریم اما 20 درصد تورم داشته باشیم باز به نفع کارمندان است به اين دليل كه مابه‌التفاوت آن 10 درصد باعث کاهش خرید می‌شود اما در صورت اول 25 درصد قدرت خرید آنها کاهش پیدا کرده است بنابراین شما به عنوان خبرنگار از دولتی‌ها بپرسید شما که می‌گویید می‌خواستیم به مردم پول بدهیم و نگذاشتند این پول را چطور تامین می کنید اگر قرار است از طریق افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی اين مبلغ را تامین کنید دوباره همین جریان تکرار خواهد شد.

وی با اشاره  به راهکارهای حمایت از اقشار کم درآمداظهار داشت: كنترل تورم بهترین راهکار حمایت از اقشار کم درآمد است، با در نظر گرفتن نرخ تورم متوسط 30 درصد، تورم برای اقشار فقیر 47 درصد و برای اغنیا زیر 30 درصد است، اگر تورم را کنترل کنید بهترین لطف را به مردم کرده‌اید تا اینکه از پول نفت که از طریق درآمد ملی حاصل نمی‌شود به مردم پرداخت کنیم.

وی همچنین درباره واگذاري کارت هوشمند به مردم گفت: امیدواریم دولت خوبی بر سرکار بیاید اما با این وجود هر دولتي بیاید رکود تا 2 سال ادامه پیدا خواهد کرد تا مهار شود و در این فاصله باید از اقشار کم درآمد جامعه حمایت غذایی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: باید بعضی از اقلام غذایی و بهداشتی را که مانع بیماری مي‌شود برای مردم تامین کنیم و از طریق کارت هوشمند در اختیار آنها قرار دهیم، این وظیفه دولت است و سرمایه‌دارترین کشورهای دنیا نیز این کار را انجام می دهند، در سال 2011 در آمریکا 47 میلیون و 753 هزار نفر آمریکایی کوپن غذا دریافت می کردند.

توکلی تصریح کرد: سیستم کارت هوشمند باید برای اقشار ضعیف فراهم شود تا دوره رکود را سپري کنیم زيرا در زمانی که عملكردمان بد بوده و مردم را دچار مشکل کردیم دو راه در اختيار داريم راه اول اینکه اسکناس چاپ کنیم و به آنها پول بدهیم و یا اینکه به آنها این امکان را بدهیم تا با درآمد محدود خود حداقل نیاز خودشان را تامین کنند تا دوران رکود را پشت سر بگذاریم.

وی در انتها خاطرنشان كرد: در صورتی که دولت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس بیاورد مجلس رای خوبی خواهد داد.

انتهاتي پيام//


برچسب ها: کسری ، بودجه ، توکلی ، کمیسیون ، تلفیق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.