سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه فشار خون را درمان کنیم؟

بدن به طور طبیعی در فشار خون نوسان ایجاد می کند در ساعات اولیه فشار خون افزایش پیدا می کند در اواسط ظهر کاهش و باز به ترتیب افزایش پیدا می کند و در ساعات شب مجددا کاهش می یابد.

رضا رحمانی، فوق تخصص قلب و عروق و هئیت علمی دانشگاه پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تنها راه بیماری یابی اندازه گیری فشار خون است و متاسفانه این بیماری برای خیلی از بیماران بی علامت و در موارد شدید احساس خفگی، سردرد، تپش قلب و یا احساس خستگی همراه خواهد بود.

وی در ادامه گفت:این بیماری شامل سن خاصی نمی شود و پزشک برحسب شکایات و یا  مراجعاتی که بیمار در چکاپ ها و غربالگری ها رجوع می کند فشار خون  را اندازه گیری می کند.

وی در ادامه افزود: در افرادی که سابقه خانوادگی دارند بین سن 20تا 55 به هر دلیلی که به پزشک مراجعه می کنند اندازه گیری فشار خون برای آنها الزامی است.

 رحمانی در ادامه گفت: فشار خون بیماری قابل درمانی است که بر خلاف دیابت می توان از عوارض آن، جلوگیری کرده اما به علت نداشتن علائم خاص کمتر تشخیص داده می شود و معمولا زمان تشخیص آن مصادف با پیشرفت حاد این بیماری است.

 این متخصص قلب عروق فشار خون 120 بر 80 را یک فشار خون نرمال اعلام کرد و گفت: مریضی فشار خون بین 120-140 روی 90-80 است مرحله پیش پرفشار خونی است  که در این موارد درمان ها غیر دارویی بوده و این افراد با تغییر سبک زندگی انجام ورزش روزانه نیم ساعت به صورت  مرتب، کنترل اضافه وزن، عدم استفاده از  سیگار و الکل و تغذیه مناسب و پر فیبر مانند سبزیجات و میوه جات تازه و لبنیات کم چرب می توان فشار خون را درمان کنند.

 وی در ادامه گفت:  اما کسانی که دارای فشار خون  بالا 140 باشند علاوه بر تغییر سبک زندگی که گفته شد باید از دارو نیز استفاده کنند.

 وی در ادامه گفت: هر مریضی به هر دلیلی که به پزشک مراجعه  می کند باید فشار خون را اندازه گیری شود، اگر فشار خون نرمال بود هر 6 ماه یک بار باید چک شود.

وی در ادامه با بيان اینکه مصرف مواد غذایی دارای کلسیم کمک شایانی به کنترل فشار خون می کند افزود: بدن به طور طبیعی در فشار خون بدن نوسان ایجاد می کند معمولا در ساعات اولیه صبح فشار خون افزایش پیدا می کند، در اواسط ظهر کاهش و باز به ترتیب افزایش پیدا می کند و در ساعات شب فشار خون هربار کاهش پیدا می کند./ح

 
برچسب ها: فشارخون ، نمک ، سکته ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
مینوبهلولی
۲۲:۳۵ ۱۵ تير ۱۳۹۳
نظرمن مثبت.
درنوسانات شدیدفشارچه باید کرد.