سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ویژه/ آخرین وضعیت 1+5 پس از مذاکرات آلماتی 2

روسیه و چین موافق پذیرش حق غنی‌سازی، آمریکا در حال بررسی و فرانسه مخالف است

روسیه و چین پس از مذاکرات آلماتی 2 به پذیرش حق غنی‌سازی ایران متمایل شده‌اند، آمریکا در این‌باره در حال بررسی است، اما فرانسه همچنان به مخالفت با این موضوع ادامه می‌دهد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته‌ای؛ روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت که روسیه و چین پس از مذاکرات آلماتی 2 به پذیرش حق غنی‌سازی ایران متمایل شده‌اند، آمریکا در این‌باره در حال بررسی است، اما فرانسه همچنان به مخالفت با این موضوع ادامه می‌دهد.

این روزنامه رد گزارشی که تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ و به قلم دیوید ام هرژنهورن و ریک گلدستون نوشته شده، از آخرین وضعیت راهبردی کشورهای گروه 1 5 پس از مذاکرات آلماتی 2 پرده برداشت.

در این گزارش آمده است: «تا به امروز قدرت‌های جهانی در تلاش برای جلوگیری از دسترسی ایران به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای متحد بودند- اما به مرور زمان اختلافات میان آن‌ها عمیق‌تر شد».

نیویورک تایمز ادامه می‌دهد: «به عنوان نمونه روسیه خود را علاقمند به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی‌سازی نشان داده است، اما قدرت‌های غربی به خصوص فرانسه سرسختانه با این امر مخالفت می‌ورزند و یک چنین حقی را بدون توافق جامع و اقدام برای اعتماد سازی باطل می‌شمرند».

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «هنوز گام بعدی مشخص نیست، ولی روسیه و چین مخالف تحریم‌های اقتصادی‌اند و در سازمان ملل در مقابل برداشتن گام‌های بیشتر مقاومت می‌کنند، اما آمریکا و اروپایی‌ها اخطار داده‌اند که به سهم خود سخت‌گیری‌های بیشتری در قبال ایران به خرج خواهند داد».

"سعید جلیلی" مذاکره‌کننده ارشد ایران در آلماتی تاکید کرد که دست‌یابی به هرگونه راه حل جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران مستلزم پذیرش حق غنی‌سازی و لغو همه تحریم‌هاست.

وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 دو روز پیش در لندن و در حاشیه اجلاس جی 8 رایزنی‌هایی درباره پرونده هسته ای ایران انجام دادند، ولی هنوز روشن نیست که گام بعدی آن‌ها چیست.

برخی کارشناسان حدس می‌زنند این کشورها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران از مذاکرات جدی خودداری خواهند کرد.

انتهای پيام/ش
برچسب ها: هسته ای ، غنی سازی ، آلماتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.