سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب نگاهی به نهج البلاغه ؛

"ایام الله" به چه چیزی روزهایی گفته می شود؟

در این گزارش بخشی از خطبه های 222 نهج البلاغه مورد بررسی قرار می گیرد .

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران : روزهایی از روزهای سالم هستند که برای ما خاطره انگیزید، گاهی یادآوری آنها لبخند را بر لبنان ما می نشاند و زندگی را نفسی تازه و گاهی چم را می شوید و حسرت و اندوه را روانه ی خانه ی غبارآلود دل می کند. 
شاید فراموشش شود که خداوند برای راهنمایی و به سرانجام نیک رساندن بندگانش برنامه ای عظیم در نظر گرفته و از خلقت آدم تا خاتم و امامان معصوم برحق، هدفی بزرگ و مقدس که همانا سعادت مخلوقاتش است، داشته در هر عصر و روزگاری هر پیامدی است خود را با زبان مخصوص آن قوم، اندرز داد و با بعثت حضرت محمد(ص) حجت را تمام کرد و با وحی الهی اس در روز غدیر خم که همان پیروی از جانشین به حق پیامبر مصطفی بود، سرچشمه رستگاری و رسیدن نه به بهشت که جایگاه صالحان و مومنان است بلکه شاید و عده ی رسیدن به خود را که منتهای همه خواستن ها و رسیدن هاست، داد. 
حضرت علی(ع) به شیوایی در خطبه 222 نهج البلاغه می فرمایند: خداوندی که نعمت هایش بزرگ و عظیم است همواره در هر عصر و زمان و در فاصله ای میان بعثت پیامبران، بندگان خاصی داشته که حقایق را به فکر آنها الهام می کرد و با عقل و اندیشه آنها سخن می گفت تا آنها را در پرتو آن با نور بیداری چشم ها و گوش ها وقلب ها را روشن سازد و مردم را یاد ایام الله و روزهای خاص الهی بیندازد و از مقام عظمت او بیم دهند. همه روزهای خداوند و همه خانه ها خانه اوست. اما به راستی چرا به خاندان چون کعبه"بیت الله" می گویند؟؟؟ و یا اینکه ایام الله مگر روزهای خاص خداوند چون ماه مبارک رمضان نیست؟
 امام صادق در گفتاری نیک در مورد ایام الله فرمودند: منظور از ایام الله، سنت ها و افعال الهی در میان بندگان اعم از انعام و انتقام است.
هر روز که حتی در اندیشه کوچک و حقیر خود فکر می کنیم نعمتی خاص به ما ارزشی شده است و یا از دشمنان انتقام گرفته می شود ایام الله یا همان روز خدا است. 
نعمت هایی که از جانب خداوند به ما تعلق گرفته است می تواند تنها در سلامتی، موفقیت تحصیلی و هزاران رحمتی باشد که شاید هیچ گاه عمیق به آن نگاه نکردیم.
آری یادآوری همه اینها ما را به سمت ذات مقدسش معطوف می کند. او که همواره همراه ماست، باشد که حتی اندکی شکرگزار او باشیم.../ف
برچسب ها: نهج البلاغه ، شب ، گزارش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.