سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فشار بيشتر به کره شمالي هدف اصلي سفر جان کري به توکيو

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در حالی سفر خود را به توکیو آغاز کرد که به گفته تحلیلگران سیاسی تلاش برای تشدید فشار به پیونگ یانگ به منظور آرام کردن تنشها در شبه جزیره کره، مهمترین بخش ماموریت وی را تشکیل می دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ; وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در توکیو که سومین و آخرین مرحله از سفر دوره ای وی را به آسیا تشکیل می دهد، ابتدا با فومیو کیشیدا همتای ژاپنی خود دیدار کند. جان کری در سفر به کره جنوبی بر حمایت واشنگتن از سئول که از متحدان نزدیک آمریکا در منطقه محسوب می شود تاکید کرد.

ژاپن در واکنش به موضع گیریها و اظهارنظرهای جنگ طلبانه اخیر مقامات پیونگ یانگ، سامانه ضدموشکی در مرزهای خود مستقر کرده و به مقامات ارتش دستور داده است هر موشکی را که با هدف تهدید خاک ژاپن از کره شمالی شلیک شود، سرنگون کنند. در واکنش به این تدابیر، رژیم کره شمالی روز جمعه به ژاپن درباره حملات هسته ای هشدار داد.

ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد مقامات آمریکا و ژاپن «‌پیامی محکم» به کره شمالی ارسال خواهند کرد. وی تصریح کرد:« بسیار حائز اهمیت است که ما مواضع و تصمیم های خود را هماهنگ کنیم و یکصدا و قاطعانه به مقامات پیونگ یانگ اعلام کنیم باید برنامه هسته ای و موشکی خود را متوقف کنند.»

جان کری با اذعان به اینکه اوضاع در شبه جزیره کره وخیم است، از مقامات چین خواسته است در قبال کره شمالی که از متحدان پکن محسوب می شود، لحن جدی تری اتخاذ کنند. چین تنها متحد مهم کره شمالی محسوب می شود. کشورهای غربی و همسایگان کره شمالی بر این عقیده هستند که دولت چین برای اعمال نفوذ بر رژیم پیونگ یانگ که رفتارش به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست، از موقعیت مناسبی برخوردار است. کارشناسان سیاسی پیش بینی می کنند رژیم کره شمالی حدود پانزدهم آوریل که تاریخ تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار این کشور است، به یک پرتاب موشکی جدید اقدام خواهد کرد.

جان کری در مدت اقامت در پایتخت چین با وانگ یی، وزیر امور خارجه و شی جینپینگ رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد. وی همچنین در ضیافت شام با یانگ جیچی مشاور حکومتی چین که عالی ترین مقام مسئول امور خارجه این کشور محسوب می شود، شرکت کرد. یانگ جیچی تاکید کرد مقابله با مشکلات هسته ای در شبه جزیره کره تامین کننده اهداف همه طرفهای دخیل در این مسئله است.» وی قول داد دولت چین برای تحقق این هدف با دیگر کشورها از جمله آمریکا همکاری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است واشنگتن و پکن باید برای عاری سازی شبه جزیره کره از سلاحهای هسته ای، تدابیر مشترکی اتخاذ کنند. این مقام آمریکایی به روزنامه نگاران اعلام کرد امیدوار است تعهداتی که مقامات چینی برای آرام کردن اوضاع در شبه جزیره کره داده اند، لفاظی نباشد بلکه سیاست واقعی این کشور باشد و به اجرا گذاشته شود.

وزیر امور خارجه آمریکا به رژیم پیونگ یانگ درباره هر گونه پرتاب موشکی جدید هشدار د اده و این کشور را از ارتکاب « یک اشتباه بزرگ» برحذر داشته است. وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با رئیس جمهور چین نیز ضمن تاکید بر وخیم بودن اوضاع کنونی در منطقه خاطر نشان کرد چالشهای مهمی از قبیل تشدید تنش و وخامت اوضاع در شبه جزیره کره است، که دو کشور باید برای برطرف کردن آنها تلاش کنند. جان کری همچنین در این دیدار به مناقشه مسلحانه در سوریه، مناقشه خاورمیانه و مسئله هسته ای ایران اشاره کرد.

کشورهای غربی و برخی از همسایگان کره شمالی رفتار کیم جونگ اون، رهبر این کشور را بسیار خطرناک می دانند و تلاش می کنند این کشور را از آزمایش های موشکی جدید که می تواند آتش جنگ را در منطقه شعله ور سازد، منصرف کنند.در یک سال اخیر رژیم پیونگ یانگ دو باره به پرتاب موشکی اقدام کرد که آزمایش موشکی دسامبر موفقیت آمیز بود. کشورهای غربی معتقدند کره شمالی موشکهای بالیستیک را آزمایش می کند. این کشور همچنین دوازدهم فوریه یک آزمایش هسته ای انجام داد که سازمان ملل متحد را بر آن داشت تحریمهای جدیدی برضد این کشور به اجرا گذارد.

تنشهای موجود در شبه جزیره کره در این اواخر روندی صعودی پیدا کرده و هنوز هیچکس نتوانسته است جلو آن را بگیرد. کره شمالی بدون توجه به هشدارهای چین، دو موشک موسودان با برد نظری چهارهزار کیلومتر در سواحل شرقی خود مستقر کرده است که با آنها می تواند کره جنوبی، ژاپن و جزیره آمریکایی گوام را هدف قرار دهد.مقامات آمریکایی می گویند چین که حامی مالی کره شمالی محسوب می شود، باید از موقعیت و نفوذ خود بر مقامات رژیم پیونگ یانگ استفاده کند و آنها را از ارتکاب یک اقدام جنجال برانگیز جدید برحذر دارد.

آمریکایی ها معتقدند دولت چین از ظرفیت و امکانات زیادی برای اعمال فشار بر کره شمالی برخوردار است بنابراین باید برای آرام کردن این کشور همه تلاش خود را به کار گیرد. رئیس جمهور چین بدون اینکه به طور مستقیم و صریح به نام کره شمالی اشاره کند، درباره هر گونه اقدام برای ایجاد آشوب و هرج و مرج در شبه جزیره کره هشدار داده است.

                                  آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
برچسب ها: جان ، کری ، چین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.