سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تولید بیش از 12 ميليون گل و درختچه زینتی درآذربایجان شرقی

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربایجان شرقی ازحمایت همه جانبه این سازمان جهت توسعه صنعت پرورش گل وگياه زينتي در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان با اشاره به ايجاد پايانه صادرات گل وگياه دراستان افزود: براي توسعه صادرات گل و گياه به خارج از کشور و افزايش رونق اين بازار، آماده‌ايم از طريق سازمان تسهيلات ويژه‌اي همچون زمين و وام در اختيار توليدکنندگان قرار دهيم.

وي بابيان اينکه لازم است براي گسترش صنعت توليدگل در استان‌، پايانه‌هاي صادرات گل و گياه، مجتمع‌ها و دهکده‌هاي گل وگياه ايجاد شود ادامه داد: ايجاد پايانه صادرات گل و گياه در استان به گسترش صنعت گل و گياه کمک کرده و ضمن بازاريابي براي اين محصولات، در رشد و توسعه آن نقش اساسي ايفا خواهد نمود.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با اشاره به اينکه در سال 91 در مجموع بیش از 12 ميليون گل و درختچه زینتی در آذربایجان شرقی تولید شده است افزود: در سال گذشته، 8 ميليون و 700 هزار گل شاخه بريده رز و ژرويرا دراستان توليد شده است که نسبت به سال 90 رشد 45 درصدی داشته است و هم اينک 15 واحد گلخانه توليد شاخه گل رز و ژروبرا در استان به مساحت 45 هزار مترمربع مشغول توليد گل هستند.

وي با بيان اينکه 25 واحد ديگر نيز با مساحت 56 هزار مترمربع مشغول توليد درختچه‌هاي زينتي‌، گل‌هاي زينتي و گلداني هستند، گفت: در سال 91 در اين واحدها 515 هزار گل گلدانی ،1میلیون و 200 هزار درخت و درختچه زینتی و یک میلیون 700 هزار گل نشائی تولید شده است.

محمدیان شرايط اقليمي آذربايجان شرقي را براي پرورش گل و گياه به خصوص گل‌هاي شاخه بريده همچون گلايل، ليليوم، مريم، رز، ژربرا، داودي و لاله و نيز پرورش و تکثير پياز آنها مناسب دانسته و با اشاره به اينکه هر ساله صدها هزار پياز لاله از ايران به کشورهاي آسياي ميانه صادر مي‌شود، گفت: اين کار سبب اشتغالزايي صدها نفر شده و در صورت توسعه به طور قطع مي‌تواند فرصت‌هاي شغلي زيادي ايجاد کند.

وي با اشاره به ارزش افزوده توليدات گل و گياه و امکان مديريت صحيح و کم هزينه در توليد و در کنار آن قابليت صادرات محصولات حاصله افزود: بخش باغباني سازمان، توسعه اين بخش مهم کشاورزي را با جديت و برنامه‌ريزي‌هاي انجام يافته و نظارت و مديريت بروز در روند گسترش آن دنبال مي‌کند.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه توليد و پرورش گل لا‌له صنعتي ارز آور براي استان بوده و ايجاد و پرورش باغ گلهاي لا‌له ضمن گسترش گردشگري و افزايش صادرات استان همچنين از نظر علمي و پژوهشي مي تواند بانک غني اي باشد که بتواند اطلا‌عات آن را در اختيار محققان، اساتيد و دانش پژوهان رشته هاي باغباني قرار ‌دهد ادامه داد: ايرانيان همواره در مباحث مرتبط با گل و گياه، جايگاه خوب و ارزنده اي داشته اند و زماني که بسياري از کشورها نامي در زمينه پرورش گل و گياه نداشتند، کشور ما از نظر داشتن گلخانه هاي خوب و قابل قبول، وضعيتي مناسب داشته است .

وي با بيان اين که گسترش فرهنگ مصرف گل، عاملي براي ايجاد انگيزه در توليدکنندگان اين محصول است، اظهار داشت: پرورش گل، حرفه اي تخصصي است و به بازاريابي خاصي نياز دارد؛ يعني اگر بازار مصرف با توليد متناسب نباشد، علاوه بر کاهش انگيزه توليدکنندگان، از بين رفتن سرمايه و اقتصاد افراد در اين بخش را موجب مي شود.

محمدیان با بیان اینکه هر متقاضي که براي دريافت مجوز کشت گل و گياه مراجعه کند، از نظر اقلام آموزشي، غذايي و کود مورد حمايت قرار مي گيرد ادامه داد: يكي از مشكلات موجود در اين زمينه وجود شيوه هاي سنتي پرورش گل و گياه است كه باعث شده قيمت تمام شده توليدات در سطح بالايي قرار گيرد، لذا ضرورت دارد كه در زمينه تغيير شيوه توليد از سنتي به صنعتي تمهيدات لازم اتخاذ شود./ب

برچسب ها: تولید ، درختچه ، زینتی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.