سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شين هوا ؛

كشتار شهروندان بيگناه افغان توسط نيروهاي ناتو خطري براي آمريكا در روند امضاي معاهده مشترك امنيتي

خبرگزاري "شين هوا" در گزارشي با اشاره به كشتار شهروندان بيگناه افغان توسط نيروهاي نظامي ناتو اين مسئله را با امضاي پيمان مشترك امنيتي ميان دولت آمريكا و افغانستان مرتبط دانسته و اين موضوع را عاملي مهم در احتمال مخالفت دولت افغانستان با اين معاهده دانسته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشين هوا، خبرگزاري دولتي چين با انتقاد از كشتار افراد بيگناه در افغانستان توسط نظاميان ناتو افزوده است "كشتار شهروندان بيگناه افغان از جمله زنان و كودكان در جريان حملات اخير انجام شده از سوي نيروهاي تحت رهبري دولت آمريكا عليه شورشيان طالبان باعث افزايش احساسات ضد آمريكايي در ميان مردم افغانستان شده است. اين موضوع مي تواند هراس آمريكايي ها را افزايش دهد و ممكن است بر روند امضاي معاهده دو جانبه امنيتي ميان كابل و واشنگتن تاثيرگذار باشد. 
"شين هوا" در ادامه مي افزايد "در جريان حمله نيروهاي ائتلاف در تاريخ 6 آوريل در ولايت شرقي "كونار" افغانستان، 11 كودك افغان جان خود را از دست دادند و شش زن نيز مجروح شدند. "حامد كرزاي" رييس جمهور افغانستان نيز كشتار شهروندان بيگناه ان كشور توسط نيروهاي ايساف را محكوم كرد و هشدار داد كه تكرار چنين حوادثي مي تواند بر روابط ميان آمريكا و افغانستان تاثيري منفي بگذارد. در بيانيه اي كه از سوي دفتر رياست جمهوري افغانستان منتشر شده بود آمده بود كه كرزاي با ابراز نگراني خود نسبت به افزايش تلفات غير نظاميان در جريان عمليات نيروهاي ناتو و بخصوص كشتار كودكان بيگناه افغان از "باراك اوباما" رييس جمهور آمريكا خواسته بود تا اقدامات لازم را به منظور جلوگيري از تكرار چنين حوادثي انجام دهد."
خبرگزاري "شين هوا" در ادامه طي مصاحبه با يك روزنامه نگار افغان اشاره مي كند كه چنين كشتارهايي از سوي نيروهاي ناتو مي تواند باعث خدشه دار شدن روابط افغانستان و آمريكا شود و مي افزايد "پريان نظري" روزنامه نگار روزنامه افغان "ماندگار" در اين باره معتقد است "شكي نيست كه كشتار شهروندان بيگناه توسط نيروهاي ناتو تاثيري منفي بر ذهنيت مردم افغانستان از نيروهاي خارجي خواهد گذاشت و آنان را نزد مردم بي اعتبار خواهد ساخت. آنان نشان داده اند كه توان محافظت از جان مردم افغانستان را ندارند." وي در ادامه خاطر نشان ساخت كه اين دولت افغانستان و نيروهاي ناتو هستند كه وظيفه و مسئوليت حفاظت از جان مردم عادي را برعهده دارند." 
"شين هوا" با اشاره به كشتارهاي صورت گرفته اخير در افغانستان از سوي نيروهاي خارجي مي افزايد "در جريان كشتار هفته گذشته در ولايت "كونار" افغانستان اجساد 11 كودك افغان يافت شدند. معترضين از دولت مي خواهند تا در مورد عاملين اين جنايت عدالت را اجرا نمايد. افزايش تعداد كشته ها در جريان عمليات نيروهاي ايساف عامل اصلي افزايش تنش ميان روابط كابل و واشنگتن بوده است." 
خبرگزاري "شين هوا" در ادامه گزارش خود به اذعان مقامات دولتي افغان به مصيبت هايي اشاره مي كند كه حضور نيروهاي خارجي در افغانستان مسبب آنها بوده است و در اين باره مي افزايد "در ماه مارس، "ايمل فيضي" سخنگوي رياست جمهوري افغانستان اقدامات نيروهاي ناتو در افغانستان را "غير عاقلانه" و "بي هدف" توصيف كرد و تاکيد نمود  اكثريت افغان ها بر اين باورند كه جنگ در آن كشور مي بايستي پايان يابد. در اوايل ماه فوريه نيز، كرزاي رييس جمهور افغانستان دستور خروج نيروهاي خارجي از ولايت "وردك" آن كشور را صادر كرد كه مورد استقبال مردم افغانستان قرار گرفت." 








برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، ناتو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.