سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

سیاست های اعمالی حوزه کشاورزی درست نبود/ 15هزار روستای خالی از سکنه

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی سیاست‌های اعمال شده در حوزه‌ کشاورزی گفت: اگر به این حوزه به درستی پرداخته می‌شد، امروز شاهد ۱۵هزار روستای خالی از سکنه و نسبت جمعیت شهری به روستایی ۷۰ به ۳۰ نبودیم.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،سید محمد حسن ابوترابی فرد جمعه شب در مهدیه شهر خوراسگان در جمع کشاورزان و معتمدین روستایی شرق اصفهان در جواب درخواست کشاورزان جهت بازدید از منطقه شرق اصفهان گفت:چند روز قبل برنامه بازدید از منطقه شرق اصفهان را در برنامه های خود داشتم ولی به علت فوت نماینده مردم تفت و میبد، نتوانستم جهت بازدید به اصفهان بیایم،ولی در اولین فرصت از منطقه شرق اصفهان و یک دیدار صمیمانه با شما کشاورزان عزیز خواهم داشت.

نظام برآمده از مردم و اراده آنهاست

نماینده مردم اسلامشهر،تهران، ری و شمیرانات در پاسخ  به نارضایتی کشاورزان از برخورد مسئولان امنیتی با آنان و صدمه دیدن فرزندانشان گفت: اگر آسیبی وارد شده و هست باید در این نظام دینی کاری کنیم که بر این جراحت مرهم خوبی گذاشته شود، زیرا نظام مربوط به مردم و برآمده از اراده مردم است.

بالاترین سطح نگاه اعتمادم،به دولت آینده است

وی پس از اشاره به شهدا این منطقه و فرزندان شهید این عزیزان عنوان کرد: ما باید با هم این کاستی ها و ضعف ها را بشناسیم و با مشارکت یکدیگر حل نماییم و بالاترین سطح نگاه اعتمادم،به دولت آینده است.

ابوترابی فرد به جلساتی که برای مسئله کشاورزان اصفهانی با حضور وزرا و مسئولین برگزار کرده اشاره کرد و گفت:من کشاورزان  را باحضور نمایندگانتان به مجلس برای فهم و رسیدگی به مشکلات شما دعوت کردم و در آن جلسات به تصمیمات خوبی رسیدیم.

این عضو کمیسیون شوراها ادامه داد:یکی از آن تصمیمات بحث آب بود،که جریان پیدا کرد ولی به هرحال در حد مطلوب کشاورزان از این آب بهره نمی برند ولی باید برای آن تدبیر کرد، برای مثال بوسیله کانال یا لوله؛ بدون کمترین افت آب و بدون آنکه قطره ای از این آب هدر برود.ولی این کار نیاز به زمان دارد و باید برای آن همت گمارد.

وی عنوان کرد: مسئولین و نمایندگان در خدمت شما هستند و باید درکنار هم مشکلات را ببینیم و حل کنیم.

ایران در عرصه کشاورزی معادل قاره بزرگی چون آمریکاست

نائب رئیس مجلس افزود: کشور ما از نظر خاک غنی،دشت های بسیار حاصل خیز، اقلیم و آب و هوا، معادل یک قاره بزرگ مثل آمریکا هست، ما از نظر هوا هم شرایط  بسیار مطلوبی داریم؛ در شمال بواسطه سرمای شدید بسیاری از محصولات را نمی توان کاشت و در جنوب هم بواسطه گرمای سوزان نمی توان بسیاری از محصولات را کاشت.

وی ادامه داد:ولی شما(کشاورزان اصفهانی)،بهترین شرایط را دارید(بین شمال و جنوب).کشورهای شمال و جنوب ما مشتری ما شما هستند و آن ها از ما خریداری می کنند و حتی یک کیلو از آن را ندارند.

منابع آبی کشور باید مدیریت شود بسیاری کشورها فاضلاب را تصفیه می کنند و می آشامند

ابوترابی فرد افزود: متاسفانه منابع آبی ما متناسب با این ثروتمان نیست و جزء کشورهای کم آب هستیم، اما خوشبختانه منابع آبی که در اختیار داریم، می تواند نیازما را تامین کند، البته مشروط به اینکه؛منابع آبی ما کاملا مدیریت شود و یک قطره هدر نرود و حتی بارانی که در خانه شما می بارد هم مدیریت شود.                          

وی ادامه داد: فاضلاب هم نباید یک قسمتش هدر برود،امروزه فاضلاب  را تصفیه می کنند و می آشامند؛ باید تمام فاضلاب ها تصفیه و برای کشاورزی استفاده شود، ولی کاربزرگی است.

کشاورزی یکی از مهمترین منابع کشور است

ابوترابی فرد سپس در سخنانی کشاورزی را یکی از مهمترین منابع کشور با توجه به تمامی حوزه‌ها و ظرفیت‌های کشور توصیف کرد و گفت: مشکل کشاورزی ما منابع آبی است اما اگر منابع موجود به درستی مدیریت شود می‌تواند نیازهای ما را برطرف کند.

اولویت اول کشور باید کشاورزی باشد

 وی با تأکید بر برداشته شدن قدم‌های بلند در این راستا گفت: باید کشت را متناسب با منابع آبی خود تعریف کنیم و در این راستا علم باید به کمک کشاورزان بشتابد و اولویت اول کشور کشاورزی تعریف شود.

سیاست های اعمال شده در حوزه کشاورزی درست نبوده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی سیاست‌های اعمال شده در حوزه‌ی کشاورزی اظهار داشت: اگر به این حوزه به درستی پرداخته می‌شد، امروز شاهد ۱۵هزار روستای خالی از سکنه و نسبت جمعیت شهری به روستایی ۷۰ به ۳۰ نبودیم.

ابوترابی فرد ادامه داد:علم و دانش از جمله نانو و بیو باید به کمک کشاورزی بیایند و در خدمت کشاورزی قرار بگیرند، ما با توجه به شرایطی که عنوان کردم و کشورمان داراست،باید تولید نهال و بذر کنیم و بفروشیم.

با کمک دولت خردمند می توان نقشه راه دولت را با مشارکت مردم و مجلس تدوین کرد

وی افزود: نقش دولت در این زمینه کلیدی است و اگر دولت، دولت خردمند و معتقد به عقل جمعی باشد و به رأی نمایندگان مجلس احترام قائل شود می‌توان برنامه‌های ۵ساله، بودجه و نقشه‌ راه دولت را با مشارکت کامل دولت و مجلس تهیه و تصویب کرد.

اتخاذ تدابیر لازم در حوزه کشاورزی کشاورزان را ثروتمند می کند

وی در پایان خطاب به کشاورزان بیان داشت: اگر تدابیری در زمینه کشاورزی انجام و اهمیت ویژه ای به کشاورزان داده شود و این شرایطی که اشاره کردم عملی بشود، دیگر شما ثروتمندید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.