سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس /

قشم پیشگام در استفاده از انرژی های برگشت پذیر

با بهره برداری از انرژی زمین در پروژه های آتی سازمان منطقه آزاد قشم، این جزیره پیشگام استفاده از انرژی های برگشت پذیر در کشور می شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس ؛ استاد دانشگاه فرودوسی مشهد حمید رضاییان یزدی از انرژی زمین-گرمایی که حاصل حرارت ذخیره شده در پوسته ی زمین است، به عنوان یکی از انرژی های رایگان، قابل استحصال و پایان ناپذیر نام برد که با توجه به شرایط اقلیمی ایران جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی است.

وی گفت: در نقشه هایی که ما در اختیار داریم در نقاطی از خاک ایران دمای بیش از 250 درجه ی سانتی گراد هم مشاهده شده است، اما حتی با انرژی کم تر و تنها 30 درجه ای که در تمام مناطق کشور، از جمله قشم یافت می شود نیز قادر به گرمایش و سرمایش محیط خواهیم بود.

استاد پیشین دانشگاه نووا (Nova) ی ایالات متحده با بیان این که میزان تولید این انرژی در کمتر از 25 روز از کل ذخایر نفت، گاز و زغال سنگ کشور پیشی می گیرد،تصریح کرد: منبع تولید این انرژی نور خورشید و انرژی های متصاعد شده از هسته ی زمین است و با بهره برداری از آن می توان 458 هزار و 996 گیگاوات برق تولید کرد، در حالی که مجموع توان همه ی نیروگاه های ایران 54 گیگاوات است.

رضاییان یزدی با اشاره به این که استفاده از دستگاه های برودتی به گرمای منطقه می افزاید، جایگزینی انرژی زمین را ضامن کاهش ده درجه ای دمای قشم دانست و بهره وری نیروگاه انرژی زمین را 5 برابر بیش از بهترین سامانه های موجود و عمر مفید آن را افزون بر یکصد سال عنوان کرد.

استفاده از انرژی های پاک و برگشت پذیر در ایران، به ویژه در مناطقی همچون یزد، دزفول و قشم که از انواع بادگیر برای برودت هوای خانه ها بهره می برده اند، پیشینه ای درازدامن دارد./ب


برچسب ها: قشم ، انرژی ، برگشت پذیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.