سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روز شمار هفته سلامت؛

شعار روز هفتم؛ فشار خون، بیماری یابی، درمان و پیشگیری از عوارض

فشار خون جزو بیماری های قلبی است که روز به روز تعداد بیشتری به آن مبتلا می شوند و به دلیل بی علامت بودن آن تا زمان ایجاد عارضه فرد از ابتلا خود به این عارضه خاموش خبر ندارد و زمانی متوجه آن می شود که عوارض پرفشاری خون همچون سکته مغزی، قلبی، فشارهای کلیوی دامن فرد را بگیرد یعنی زمانی که کار از کار گذشته است.

در کلیه جوامع ورزش و فعالیت های بدنی باعث نشاط افراد جامعه می شود، ورزش می تواند عامل مؤثری برای درمان و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مانند فشار خون و دیابت باشد.

شاهین صالحی، متخصص پزشکی ورزش و استادیار دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در کلیه جوامع ورزش و فعالیت های بدنی باعث نشاط افراد جامعه می شود در دین ما نیز توصیه های زیادی در ارتباط با ورزش و سلامتی شده است.

وی با بیان اینکه پرداختن به فعالیت های بدنی علاوه بر تأثیری که بر جسم دارد سلامت روحی و روانی افراد را تضمین می کند گفت: جوامعی که افراد در آن بیشتر به فعالیت های بدنی و ورزش بپردازند افراد سالم با نشاط تر و از نظر روانی دارای خلق و خوی متعادل تر و پایداری بیشتر برخوردار هستند.

صالحی در ادامه افزود: نوع ورزش باید با توجه به شرایط جسمانی و توانایی فرد و امکانات باشد به عنوان مثال افراد جوان به علت انرژی و توانایی بیشتر بدنی به ورزش های پرتحرک گرایش دارند و افراد مسن تر با توجه به مشغله بیشتر و شرایط بدنی خود وجود امکانات فراوانی در شهر وجود دارد می توانند با پیاده روی، شنا و یا دویدن های آهسته علاوه بر سلامتی، نشاط بیشتری به خود هدیه کنند و این افراد با ورود به محیط کاری باعث افزایش بهره وری خواهد شد.

این متخصص پزشکی ورزش در پاسخ به سوال که چقدر ورزش در جلوگیری از ابتلا به فشار مؤثر است گفت: نقش اول ورزش پیشگیری کننده و نقش دوم آن درمان کننده برای افراد مبتلا به فشار خون را دارد،  ورزش با کاهش چربی های مضر بدن و افزایش میزان HDL یا چربی مفید بدن و تأثیر در عروق بدن باعث پیشگیری از ایجاد فشار خون می شود.

وی همچنین گفت: می توان با انجام ورزش منظم و کاهش وزن و چاقی به این شکل که چربی ها باعث کاهش قند خون و بیماری دیابت می شود و عدم بیماری دیابت باعث جلوگیری از فشار خون می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در افرادی که بیماری فشار خون دارند ورزش با اصلاح سیستم زندگی این افراد باعث کاهش وزن، ایجاد آرامش روحی و روانی و کاهش چربی های مضر باعث کاهش فشار خون افراد شود.

صالحی همچنین گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده در هنگام ورزش به مقدار اندکی فشار خون افزایش پیدا می کند که این یک امر طبیعی محسوب می گردد اما بعد از ورزش تا ساعت ها بعد کاهش پیدا می کند.

وی در ادامه گفت: افرادی که ورزش می کنند بعضی از عادات نادرست را ترک یا کمتر می کنند ورزش با اصلاح این عادات نادرست باعث کاهش فشار خون می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در تمامی افراد جامعه ورزش را می توان به عنوان درمان و هم به عنوان پیشگیری از فشار خون در نظر گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای بیماران مبتلا به فشار خون انجام ورزش های هوازی مانند پیاده روی، شنای ملایم در استخر کوهنوردی بهتر از ورزش های مقاومتی می باشد.


میر معصومی، متخصص قلب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افراد سالم باید با مراجعه به پزشک عمومی از فشار خون خود آگاه باشند.

وی عنوان کرد: فشار خون در افراد زیر 30 سال تا فشار خون زودرس است، علت ثانویه دارد.

وی تصریح کرد: با رژیم طبیعی و کم نمک و ورزش روزانه از بیماری فشار خون تا به بیماریهای قلبی، عروقی، تنگی عروق کرونر، سکته‌های قلبی و مغزی منتهی می‌شود، جلوگیری خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته حدود2/3 بیماریها تشخیص داده می‌شود که حدود 1/3 آن نقش درمانی دارد.

وی خاطر نشان کرد: 4 عامل اصلی مانند فشار خون، چربی خون، قند خون و مصرف سیگار از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

وی تصریح کرد: فشار خون لیستی از شایع‌ترین بیماریها جلوگیری به عمل خواهد آورد و اینکه جز اصلی یک معاینه بالینی است.

وی در نهایت گفت: قلب مهم‌ترین عضو بدن است با جدی گرفتن فشار خون از بیماریهای قلبی جلوگیری کنیم./ح




برچسب ها: فشارخون ، ورزش ، سکته قلبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.