سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

فشار خون بيماري شايع در تمامی سنين

فشار خون بيماري شايع در تمامی سنين است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ،يك فوق تخصص قلب و عروق در مرکز آموزشی درمانی آيت اله موسوی گفت : شعار سال 2013 با عنوان " فشار خون را جدي بگيريم " نامگذاری شده واز پرفشاری خون مي توان با عنوان قاتل خاموش و بی سر و صدا نام برد.

آهنگر افزود: زمانی که خون به قلب جريان پيدا می کند، نيرويی از طريق اين حرکت ايجاد می شود که فشار خون ناميده می شود و اگر فردی فشار خون نداشته باشد، امکان حيات ندارد و فشار خون طبيعی بايد 120 بر روی 80 باشد./س

وي فشار خون را بيماري شايع در تمامی سنين برشمرد وادامه داد: به طور کلی 5 تا 6% از افراد به فشار خون مبتلا هستند که بزرگسالان بالای 18 سال، 20 تا 25% فشار خون بالا دارند (از هر 4 يا 5 نفر يک نفر فشار خون دارد) و در افراد بالای 60 سال 50% پرفشاری خون دارند ( از هر 2 نفر يک نفر مبتلا به فشار خون بالا است).

اين فوق تخصص مرکز آيت اله موسوی، عوارض فشار خون را که در اکثر موارد بی علامتی است مهم برشمرد و تصريح کرد : بيماری های قلبی – عروقی، سکته های مغزی، بيماری های کليوی و مشکلات بينائی است و اگر به موقع درمان شود عوارض کمتری خواهد داشت.

آهنگر، در بيان علت بالا رفتن فشار خون به نکات مهمی اشاره نمود و خاطر نشان کرد : 90 تا 95% از افراد هيچ علامتی از فشار خون بالا ندارند که فشار خون اوليه ناميده می شود و با سن، جنس، نژاد و عوامل ژنتيکی ارتباط دارد، همچنين يکسری عوامل قابل تغيير مانند مصرف نمک و چربی، استعمال دخانيات و مشروبات الکلی، ورزش و تحرک بدنی و نداشتن استرس در کنترل فشار خون موثر است و در 5 تا 10% از افراد ممکن است يکسری عوامل منجر به پرفشاری خون شود که شايعترين آن ها بيماری کليوی و مصرف برخی داروها ي هورمونی، کورتون ها و مسکن ها باشد.

وي ساير علت های فشار خون را در مصرف برخی مواد غذائی مثل : نمک، مواد کافئين دار و شيرين بيان دانست و علائم پرفشاری خون را سردرد صبحگاهی در ناحيه پس سر و گردن، سرگيجه، تاری ديد، طپش قلب، خستگی زودرس، تنگی نفس شبانه يا هنگام فعاليت، درد قفسه سينه، ادرار بيش از يکبار در طول شب، تهوع - استفراغ و خون دماغ برشمرد.

آهنگر خاطر نشان كرد: فشار خون بالا قابل تشخيص، پيشگيری و درمان است و افراد بايد سالانه يکبار سنجش فشار خون داشته باشند و افراد مبتلا به فشار خون بايد به طور مرتب فشار خون خود را اندازه گيری کنند.

 

برچسب ها: فشار ، خون ، بیماری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.