سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/دستوری برای سازمان ملل متحد!

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۹ سوره حجرات

وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند ميان آن دو را اصلاح دهيد و اگر [باز] يكى از آن دو بر ديگرى تعدى كرد با آن [طايفه‏ اى] كه تعدى میكند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر باز گشت ميان آنها را دادگرانه سازش دهيد و عدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست میدارد


سخن در یکی از مهمترین دستورات اجتماعی سیاسی قرآن در زمینه ایجاد صلح و احراز عدالت است و گویی خداوند یکی از مواد تحقیق حقوق بین المل را در این آیه بیان فرموده است.

اینکه هرگاه دو گروه از اهل ایمان میانشان جنگی رخ داد شما بکوشید که بین ایشان اصلاح کنید اما اگر دریافتید که یکی از دو طرف قصد زورگویی دارد با آن زورگویی بجنگید تا تسلیم امر خدا شود و آن جز عدالت نیست.

پس چون طرف متجاوز تسلیم شد بین آنها به عل و قسط و انصاف پیمان صلح ببندید تا راه تعدی بسته شود و ابواب عدالت و دوستی گشاده گردد.

امروز در جهان این کار نظارت بر حفظ صلح بین الملل بر مبنای عدل کارِ سازمان ملل است که در آغاز باید بگوشد دولتمردان از طریق دیپلماسی و شیوه های ملایمت آمیز دیگر دو گروه متخاصم را در جهان صلح دهند و اگر یکی را ظالم و متجاوز یافتند در مقابل او بایستند.



آنها نباید بگذارند متجاوز در کار خود توفیق یابد و شک نیست که اگر جامعه بین الملل همگی طرفدار حق و عدالت باشند کمتر دولتی جرأت تجاوز به حقوق دیگران خواهد کرد زیرا در آن طرف اکثریت ملتهای عدالت خواه قرار دارندو او را سر جایش می نشانند.

مگر آنکه خدای ناکرده فساد اخلاقی بر دولتها حاکم شود و آنها با گرفتن امتیازاتی از دولت متجاوز، تجاوزات او را نادیده گیرند و اجازه دهند که ظالمی به دستیاری همکارانش مردمی را مورد تعدی و ظلم و غارت قرار دهد.

در این صورت دنیا رو به سقوط خواهد رفت و آنچه که اسوالد اشپنگر (Oswald Spengler)، فرهنگ شناس بزرگ آلمانی در کتاب سقوط غرب پیش بینی کرده است پیش خواهد آمد، و شاید بتوان گفت که بخش های زیادی از آن پیشگویی ها امروز حاصل شده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.