سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باغ کتاب در 2، 3 سال آینده تاثیر کاملا محسوسی بر تمام حوزه نشر خواهد داشت

به گفته مدیرعامل باغ کتاب برنامه ریزی صورت گرفته به گونه ای است که "باغ کتاب تهران" در تمامی جنبه های نشر از تولید گرفته تا توزیع، تبلیغ در دسترس بودن آثار نقش موثری را ایفا کند.

 به گزارش خبرنگار جامعه اطلاعاتی باشگاه خبرنگاران علی اکبر اشعری درباره ویژگی های این مجموعه فرهنگی، هنری گفت: باغ کتاب تهران مجموعه ای بی نظیر در دنیاست که با محور قرار دادن فعالیت های حوزه کتاب احداث شده است.
وی افزود: این مکان صرفا یک نمایشگاه و فروشگاه کتاب نیست و انواع تئاترها و فیلم ها اقتباسی و نشست هایی در رابطه با کتاب همچون رونمایی از کتاب، نقد کتاب، کتابخوانی و... در این مکان اجرا خواهد شد. همچنین انواع بازی هایی که در ارتباط با کتاب هستند نیز در این مجموعه انجام می شود.
اشعری یادآور شد: یکی از اتفاقات خوب فرهنگی هم که در ارتباط با این مجموعه رخ داد، رونمایی از فاز اول آن به مناسبت دهمین دوره برپایی نمایشگاه "یاد یار مهربان" بود و طبیعی است که شهرداری تهران نیز از این پس تمامی برنامه هایی را که در ارتباط با موضوع کتاب است در این مجموعه برگزار خواهد کرد.
 باغ کتاب تهران و فعالیت های برون مرزی
 مدیرعامل باغ کتاب تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به فعالیت این مجموعه در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بضاعت ناشران ما خیلی خوب نیست و نمی توانند به تنهایی در بازارهای جهانی حضور پررنگی داشته باشند باغ کتاب تصمیم دارد محوری شود تا آثار فاخر ایرانی را در حوزه های اسلام شناسی، ایران شناسی، انقلاب اسلامی و زبان و ادبیات فارسی که خواهان زیادی دارد، به دنیا عرضه کند. بر همین اساس برنامه ریزی هایی صورت گرفته و با ناشران و اتحادیه ها جلسات متعددی گذاشته ایم و همگی از این موضوع استقبال کرده اند.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد باغ کتاب ظرف 2، 3 سال  آینده تاثیر کاملا محسوسی بر تمام حوزه نشر داشته باشد.
نگاهی به تاثیرات نمایشگاه یاد یار مهربان
اشعری در ادامه سخنان خود به عملکرد نمایشگاه "یاد یار مهربان " که اسفندماه گذشته در این مکان برپا شد، اشاره کرد و گفت: روز اولی که بنای برپایی این نمایشگاه گذاشته شد، انگیزه های زیادی در ذهن مان بود. در واقع ما قصد داشتیم الگوی جدیدی از نمایشگاه برپا کردن را ارائه دهیم تا تمام ذی نفعان بتوانند در آن شرکت کنند.
وی افزود: تا قبل نمایشگاه "یادیار مهربان"  روال کار این گونه بود که کتاب ها را به شکل دسته بندی شده برای مدارس ارسال می کردند اما از 10 سال پیش تا به امروز که این نمایشگاه برگزار می شود این روند تغییر پیدا کرده و مسئولان مدارس با اعتباری که از طرف شهرداری تهران به آن اختصاص داده شده، به نمایشگاه می آیند و کتاب های مورد نیازشان را خریداری می کنند.
مدیرعامل باغ کتاب خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در طول مسیر آثار خود را در ابعاد مختلف نشان داد، این بود که مشخص شد بسیاری از ناشران نگاه شان به این است که از چه کتاب هایی بیشتر استقبال می شود و هر ساله می بینیم نوع کتاب هایی که کارشناسان آموزش و پرورش و وزارت ارشاد برای نمایشگاه  انتخاب می کنند، متنوع تر می شود. اتفاقی که در نتیجه آن  تعداد کتاب های حاضر در نمایشگاه افزایش یافته و به نفع مدارس شده است.
 اشعری در ادامه با بیان اینکه تا پیش از این 2 میلیارد و در دهمین دوره، 3 میلیارد هزینه صرف خرید کتاب برای نمایشگاه شده است، خاطرنشان کرد: از دیگر دستاوردهای برگزاری نمایشگاه "یاد یار مهربان" این است که هر ساله با هزینه ای که صرف خرید کتاب می شود گردش مالی خوبی در این حوزه به وجود آمده ضمن اینکه به مرور در بین شهرهای دیگر نیز سرایت و گردش مالی قابل توجه را با خود همراه کرده.
وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم این تزریق سالانه کتاب های نو به مدارس عاملی شود که نشاط کتابخانه ها را زیاد کند زیرا دانش آموزان تا پیش از این وقتی به کتابخانه های مدرارس شان مراجعه می کردند کتاب هایی را می دیدند که کهنه و پاره و تکراری بود اما  ا وجود این نمایشگاه و خریدهای سالیانه کتاب های جدید، این وضعیت تغییر کرده و کتابخانه ها به روز تر شده اند. /ل

برچسب ها: باغ ، کتاب ، حوزه ، نشر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.