سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لس آنجلس تايمز:

سفر کري به سرزمينهاي اشغالي نتيجه چنداني نداشت

اولين سفر وزيرخارجه آمريکا به سرزمينهاي اشغالي فلسطين دستاورد چنداني براي وي در احياي روند سازش نداشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه لس آنجلس تايمز در شماره امروز خود در اينترنت نوشت: جان کري وزير خارجه آمريکا روز سه شنبه در حالي اسرائيل را ترک کرد که ‌نشانه چنداني از پيشرفت در تلاش جديد دولت اوباما براي از سرگيري گفتگوهاي صلح مشاهده نشد و  وي قول داد به تلاش ادامه دهد.

کري پس از گفتگوهاي روز دوشنبه و سه شنبه با "محمود عباس" رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين و "بنيامين نتانياهو" نخست وزير اسرائيل، با ابراز خوش بيني درباره نتيجه گفتگوها آن را مفيد و سازنده خواند. سفر کوتاه وي پس از سفر سه روزه اوباما در ماه گذشته صورت گرفت.

مقامات اسرائيلي  و فلسطيني مي گويند، انتظار مي رود کري سفرهاي ماهانه اي به منطقه انجام دهد. اين امر نشان دهنده تغيير موضع دولت اوباما است که در سال 2010 تلاش براي گردهم آوردن اسرائيلي ها و فلسطينيان را عمدتا متوقف کرد.

هم اکنون کري سعي دارد حسن نيت خود را براي  رفع تنش و بهبود اقتصاد کرانه باختري نشان دهد. وي با هر دو طرف درباره گسترش کنترل فلسطين بر بخش هاي بيشتري از کرانه باختري گفتگو کرده است.

اما نشانه اي از عقب نشيني هيچيک از طرفين از مواضع قبلي شان که تقريبا چهار سال قبل بيان داشتند، وجود نداشت.

فلسطينيان از بازگشت به ميز مذاکره تا زماني که عمليات شهرک سازي اسرائيل در کرانه باختري متوقف نشده است، خودداري مي کنند و از اسرائيل مي خواهند نقشه اوليه اراضي را که مايل است به دولت فلسطين واگذار کند، ارائه دهد.

اسرائيل از توقف شهرک سازي و ارائه نقشه خودداري مي کند و مي گويد درباره  اينگونه مسائل بايد پاي ميز مذاکره تصميم گيري شود.

اعضاي محافظه کار ائتلاف تحت رهبري نتانياهو به وي درباره واگذاري هرگونه امتيازي به فلسطينيان هشدار مي دهند.

فلسطينيان نيز ترديدها و بدبيني هاي خود را دارند.
غسان خطيب تحليلگر دانشگاه بيرزيت و سخنگوي سابق تشکيلات خودگردان فلسطين گفت: (کري) فکر مي کند سفرهاي پي در پي بالاخره نتيجه اي خواهد داشت اما همچنان اين سوال بي پاسخ است که: بعد چه؟ در نتيجه هيچکس انتظار پيشرفت ندارد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.