سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلوبال ريسرچ ؛

جوخه هاي مرگ سيا در عراق

پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي با عنوان " مرد مرموز سيا در بغداد: جوخه هاي مرگ به سبک سالوادور در عراق " به بررسي نسل کشي و اعمال تروريستي سيا در عراق مي پردازد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي به قلم ويليام برودمن با عنوان " مرد مرموز سيا در بغداد: جوخه هاي مرگ به سبک سالوادور در عراق " مي نويسد :
واشنگتن رسما نسل کشي و اقدامات تروريستي را که رونالد ريگان رئيس جمهور وقت اين کشور در دهه 1980 در امريکاي مرکزي مرتکب شد ، ناديده گرفته است، اقداماتي که فعاليت سياسي جمهوريخواهان را آسان تر و به استفاده مجدد از روش " جوخه هاي مرگ " رونالد ريگان در عراق در دهه گذشته کمک کرد.
در فيلم مستندي که در نتيجه تحقيقات پانزده ماهه گاردين فيلم و بي بي سي عربي با عنوان " جيمز استيل : مرد مرموز امريکا در عراق " توليد شد به موضوع فعاليت جوخه هاي مرگ ، شکنجه و زندان هاي مخفيانه در عراق و نيز جنايات جنگي که پنتاگون ارتکاب آنها را تکذيب کرده ، پرداخته شده است.
در اين موضوع به اقدامات و فعاليت هاي بي رحمانه امريکايي ها از ويتنام گرفته تا عراق پرداخته مي شود و مکث طولاني تري بر تحولات السالوادور و نيکاراگوئه دارد. جيمز استيل اکنون يک سرهنگ بازنشسته امريکايي است اما در ويتنام بين سالهاي 1968 و نه فعاليت نه چندان پررنگي داشت و شهرت خود را بعدها به عنوان مشاور نظامي در السالوادور ، جايي که فعاليت جوخه هاي مرگ را در دهه 1980 فرماندهي مي کرد، به دست آورد.
وي بار ديگر در سال 2003 ميلادي براي آموزش خونين ترين روش هاي سرکوب به کماندوهاي پليس اين کشور در جنگ داخلي که ماهانه بيش از سه هزار قرباني مي گرفت ، فرا خوانده شد. استيل اکنون در تگزاس زندگي مي کند و به هيچ يک از درخواست ها براي مصاحبه با وي پاسخ نمي دهد.
جريان هاي رسانه اي مهم در زمان تهيه اين مستند ، پوشش خبري بسيار کمرنگي از آن ارائه کردند، مستندي که در آن به وقايع ناگفته از جنگ عراق پرداخته مي شود و گوينده زن اين مستند بيان مي کند که : اين تنها يکي از وقايع ناگفته جنگ عراق است درباره اينکه چگونه تنها يک سال پس از تهاجم به اين کشور ، امريکا يک نيروي ويژه پليس و شبکه اي از مراکز شکنجه را تشکيل داد. اين همچنين داستان جيمز استيل است ، کهنه کار جنگ کثيف امريکا در السالوادور. وي از جمله مشاوران امريکا بود که يگان هاي شبه نظامي سالوادوري را براي مبارزه با شبه نظاميان جناح چپ آموزش داد. در اين جنگ داخلي هفتاد و پنج هزار نفر جان باختند و بيش از يک ميليون نفر آواره شدند. استيل از سوي دولت جرج دبليو بوش رئيس جمهور سابق امريکا براي همکاري با ژنرال ديويد پترائوس و سازماندهي اين کماندوهاي پليس انتخاب شد.
در اين مستند همچنين به تشکيل و فعاليت هاي گروههاي کماندوي پليس عراق پرداخته مي شود که سياست هاي امريکا را در مواجهه با مقاومت عراقي ها اجرا مي کردند. جيمز استيل در اوايل سال دو هزار و سه به عنوان يک مشاور انرژي و دسترسي بسيار آسان به مقاماتي نظير ژنرال پترائوس حضور داشت اما آنچه که وي واقعا در عراق انجام مي داد براي بسياري هنوز در هاله اي از ابهام قرار دارد. هنوز هم وي به عنوان يک شهروند معمولي و غيرنظامي همکاري نزديکي با ژنرال پترائوس و دونالد رامسفلد وزير دفاع سابق امريکا دارد.
اکتبر سال دو هزا ر  و پنج  يکي از ژنرال هاي عراقي که در زمينه زندان هاي مخفي فعاليت داشت از عراق گريخت و در اردن مطالبي را درباره آنچه که در کشورش روي مي دهد ، فاش کرد. جيمز استيل براي ديدار با اين ژنرال به اردن آمد و وي فرا خوانده شد که ظاهرا اين اقدام به منظور اطمينان از اين موضوع صورت گرفت که آيا وي هيچ مدرک ، تصوير و نواري دارد که بتواند موجب نگراني استيل شود اما ظاهرا وي هيچ يک از اين مدارک را در اختيار نداشت.
رسانه هاي خبري غربي نيز به طور جدي اين فعاليت هاي تروريستي را  دنبال نکردند و  دولت امريکا بيشتر اين اخبار بد را تکذيب کرد. خبرنگاري در تاريخ بيست و نهم نوامبر دو هزار و پنج در يک کنفرانس خبري سوالي را درباره اين کشتارها مطرح کرد و رامسفلد وزير دفاع پيشين امريکا گفت هيچ گزارشي در اين خصوص نشنيده است.
در اين فيلم مستند جيمز استيل از سوي عراقي هايي که او را مي شناسند فردي خونسرد توصيف شده است که فاقد هر گونه احساس انساني است و يکي از ژنرال هاي عراقي درباره وي مي گويد گويا قلبي در سينه اش نيست.
تحقيقات گاردين و بي بي سي عربي درباره شکنجه و فعاليت جوخه هاي مرگ تحت فعاليت دونالد رامسفلد پس از آن آغاز شد که ويکي ليکس حدود چهار صد هزار گزارش محرمانه ارتش امريکا را فاش کرد. اما هنوز هم پس از گذشت سالها از تهاجم امريکا ، جنگ و خونريزي در عراق همچنان ادامه دارد.







برچسب ها: بین الملل ، گلوبال ، سیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.