سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عدم تعهد و چین خواستار شدند؛

خلع سلاح کامل و همه جانبه سلاح‌های کشتارجمعی

گروه جنبش عدم تعهد و چین خواستار خلع سلاح کامل و همه جانبه سلاح‌های کشتار جمعی شدند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، گروه کشورهای جنبش عدم تعهد و چین در بیانیه‌ای مشترک در اولین روز برگزاری سومین کنفرانس بازنگری اجرای کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند، مواضع مشترک خود را در ارتباط با مهمترین مسائل و تحولات بین‌المللی مرتبط با کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی تشریح کردند.

در این بیانیه که محمدمهدی آخوندزاده، معاون امور بین الملل وزارت خارجه کشورمان آن را قرائت کرد، گروه عدم تعهد و چین ضمن اذعان به اینکه سلاحهای کشتار جمعی یکی از مهمترین تهدیدات برای صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌آید، خواستار خلع سلاح کامل و همه جانبه سلاح های کشتارجمعی شدند.

در این بیانیه، کشورهای عضو عدم تعهد و چین از سند نهایی شانزدهمین کنفرانس سران دولت‌ها و کشورهای عضو عدم تعهد در تهران و تصمیمات آنها در ارتباط با کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی حمایت کردند.

در بیانیه مشترک کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و چین بار دیگر از اینکه کشورهای دارنده سلاح‌های شیمیایی نتوانسته‌اند به تعهدات خود در امحاء کامل  ذخایر سلاح های شیمیایی خود تا ضرب‌الاجل تعیین شده برای این منظور یعنی 29 آوریل 2012 (10 اردیبهشت 1391) عمل کنند، ابراز نگرانی جدی شده و تصریح شده که عدم پایبندی کشورهای مذکور به تعهدات خود موجب آسیب رساندن به کنوانسیون خواهد شد.

در این بیانیه از سومین کنفرانس بازنگری خواسته شده است که این موضوع را با حساسیت بررسی و از کشورهای دارنده سلاح‌های شیمیایی بخواهد که به تعهدات اصولی خود در نابودی کامل این سلاح‌ها پایبند باشند و اقدامات خود در این زمینه را تسریع بخشند.

جنبش عدم تعهد و چین در بیانیه خود با اشاره به تحولات اخیر در سوریه، ضمن محکوم کردن بکارگیری سلاح‌های شیمیایی در این کشور و ابراز نگرانی شدید از این اتفاق، از تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد در انجام تحقیقات در این ارتباط با حمایت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از این تحقیقات استقبال کردند و اعلام کردند که بکارگیری سلاح های شیمیایی توسط هر کس و تحت هر شرایطی غیرقابل قبول است و باید توسط جامعه بین‌المللی محکوم شود.

در این بیانیه در ارتباط با موضوع «جهانشمولی» کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و الحاق هرچه سریع تر غیر اعضاء به آن، از دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و تمام کشورهای عضو خواسته شده است تا تلاش‌های خود را دوچندان کنند و تاکید شده است که کشورهایی که عضو کنوانسیون نیستند، نباید از منافع مترتب بر کنوانسیون که شامل کشورهای عضو می‌شود برخوردار باشند.

اجرای کامل، موثر و غیر تبعیض آمیز مفاد کنوانسیون درخصوص تجارت و همکاری بین‌المللی  بین کشورهای عضو و حذف کنترل ها و محدودیت های صادراتی بین اعضاء که از سوی برخی از کشورها با اهداف و انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد، از دیگر موضوعاتی بوده است که در این بیانیه از سوی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و چین بر آن تاکید شده است.

در همین ارتباط، اذعان شده که اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه کشورهای عضو برخلاف مفاد کنوانسیون است و می‌تواند اعتبار آن را مخدوش کرد.

در بخشی از این بیانیه، مصوبه سازمان برای تاسیس شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که توسط کشورمان پیشنهاد شده است، مورد حمایت کشورهای عضو عدم تعهد و چین واقع شده است.

سومین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی از روز دوشنبه کار خود را در لاهه هلند آغاز کرده است و دو هفته ادامه خواهد داشت.

هدف از این کنفرانس، بررسی اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در 5 سال گذشته و طراحی نقشه راه برای اجرای آن برای 5 سال آینده است.

هیئتی به سرپرستی معاون امور بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان در این کنفرانس شرکت کرده  است.

انتهای پیام/
برچسب ها: عدم تعهد ، سلاح ، چین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.