سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهي گذرا به گوشه‌اي از حقوق بشر در جوامع غربي/

بهانه جاسوسي اطلاعاتي غرب از 37 ميليون ايميل و پيامک شهروندان چيست؟

سرويس‌هاي اطلاعاتي اروپايي و آمريکايي، بيش از پيش اقدام به کنترل ارتباطات الکترونيک شهروندان مي‌کنند و در فضاي مجازي و به بهانه هاي واهي وارد حريم شخصي افراد مي شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،

*** رويداد:

سايت خبري آلماني "نويس دويچلند" در 5 آوريل 2013 (16 فروردين) با انتشار خبري از يک گزارش مطبوعاتي اعلام کرد که سرويس اطلاعاتي آلمان (BND) در سال 2011 حدود سه ميليون ايميل، پيام کوتاه و ساير ارتباطات الکترونيکي را شنود يا بازگشايي نموده است. اين رقم در سال 2010 حتي 37 ميليون ايميل بود. دليل اين تجسس‌ها، مظنونيت به تروريسم، تجارت غيرقانوني اسلحه و تجارت انسان عنوان شده است.

*** اقدامات سرويس‌هاي اطلاعاتي خارجي در اروپا و آمريکا از چه جنس است؟

بر اساس نتايج به دست آمده از تحقيقات آماري، سرويس‌هاي اطلاعاتي کشورهاي فرانسه، آلمان، بلژيک، هلند، اسلواکي و اسپانيا هر يک به طور جداگانه داراي سرويس‌هايي داخلي و خارجي مي‌باشند و مسئوليت‌هاي ويژه‌اي براي آن‌ها تعريف گرديده است. کشورهاي غربي سالانه با هزينه نمودن صدها ميليون‌ها دلار از يک طرف فضايي امنيتي و اطلاعاتي در متن زندگي خصوصي مردم ايجاد کرده‌اند. از طرف ديگر مبارزه با "تروريسم بين‌الملل"، از کليدواژه‌هاي مهم در وظايف آنان محسوب مي‌شود.

اصطلاح "مانيتورينگ" (Monitoring) که در دهه‌هاي اخير مفاهيم گسترده‌تر و جديدي را نيز شامل مي‌شود، به معني نظارت مداوم و منظم بر سيستم‌هاي ارتباطي و فعاليت‌هاي مردم در آن است و به يک صنعت روبه‌رشد تبديل شده است.

اسکن ايميل‌هاي شهروندان در کشورهاي اروپايي و همچنين ايالات متحده آمريکا، امري مختص سرويس‌هاي فوق پيشرفته اطلاعاتي و سرويس‌هاي محرمانه آنان به شمار مي‌رود. روزنامه "بيلد" چاپ آلمان (جمعه 5 آوريل 2013) طي خبري با اشاره به گزارش هيئت نظارت پارلماني مجلس آلمان، مطلب فوق را تأييد کرد.

*** نتايج جاسوسي و مراقبت‌هاي فشرده: در واقعيت؛

وب‌سايت مذکور در پايان خبر منتشره خود نوشت: حجم وسيع کنترل‌هاي اطلاعاتي و مراقبت‌هاي فشرده، با تعداد موارد مشکوکي که واقعاً رنگ و بوي خطر و تهديد دارند، قابل قياس نيست. بر اساس تحقيقي که مشترکاً بين دانشگاه "دوک" (Duke University) و دانشگاه کاروليناي شمالي (University of North Carolina at Chapel Hill.) صورت گرفت، نگاهي که از مسلمانان تروريست در آمريکا به مردم القا مي‌شود اغراق‌آميز و به دور از واقعيت است.

پس از حوادث 11 سپتامبر 2001، ايالات متحده آمريکا موج اسلام‌هراسي و القاي تروريسم اسلام‌گرايان افراطي را به طور چشمگيري در جهان پراکنده و آن را دست‌آويزي براي حملات نظامي و مداخلات خود در کشورهاي منطقه ساخت. اما به لحاظ آماري، وقتي نگاهي به فعاليت‌هاي تروريستي با ريشه اسلامي که طي اين دوازده سال در قاره آمريکا صورت گرفته مي‌افکنيم، مي‌بينيم که رقم آن‌ها متوسط سالانه 17 مورد بوده است. اين رقم در قياس با 2/5 ميليون مسلمان ساکن آمريکا دقيقاً 99/994 % جمعيت مسلمانان اين قاره است!

همچنين سازمان اف‌بي‌آي آماري منتشر کرد (Terror-Statistik des FBI) که در آمريکا از سال 1980 تا 2005 تعداد 318 حمله رخ داده است و نکته جالب‌توجه اينکه 6% از آن‌ها عاملان اسلام‌گرا داشته و اين تعداد يک درصد کمتر از عاملان يهودي است.

*** دو تناقض در برخورد با تروريسم به اصطلاح "اسلامي"

سلفي‌هاي تندرو، که من‌جمله معروف‌ترينشان اعضاي گروهک تروريستي القاعده هستند،‌ در حال حاضر و طي دو سال اخير در درگيري‌هاي پاکستان، بحرين، و به ويژه سوريه از ارکان مهم و علني تروريست‌ها به شمار مي‌روند. اين درحالي است که گزارش‌هاي متعدد از اين کشورها حاکي از اين است که تروريست‌هاي تندروي سلفي با هدايت آمريکا از اقسي‌نقاط منطقه به سوريه ارسال مي‌شوند و حتي در شرايطي که منافع غرب، تضعيف دولت رسمي بشار اسد را ايجاب کند، مورد حمايت نظامي نيز قرار مي‌گيرند.

در مجموع مي‌توان گفت که کنترل مردم و ايجاد فضاي سنگين اطلاعاتي در سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب، علي‌الخصوص سرويس‌هاي مربوط به خارج از کشور، همگي رسماً مبارزه با تروريسم اسلام‌گرايان افراطي و تهديدات ناشي از آن را به عنوان دستورکار و شعار خود اعلام مي‌کنند. اين در حالي است که از يک سو، عملاً آمارها نشان‌دهنده بزرگ‌نمايي ترورها در آمريکا و اروپاست. از سوي ديگر نيز در تقابل با عملکرد آنان در موضوعات و درگيري‌هاي منطقه‌اي قرار دارد.


منابع:

http://www.neues-deutschland.de

http://edition.cnn.com/2010/US/01/06/muslim.radicalization.study/

http://news.antiwar.com/2012/04/01/claims-of-terror-threat-fuel-western-surveillance-states/

انتهاي پيام/ طاهري


آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  

برچسب ها: غرب ، تجسس ، جاسوسی ، ایمیل ، پیامک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.