سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

بازدید یك هزار گردشگر از بقعه امامزاده سید حمزه تبریز

مدیركل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: نزدیك به یك هزار گردشگر داخلی و خارجی از بقعه امامزاده سید حمزه تبریز بازدیدکردند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،حجت الاسلام حسینی در گفتگو با خبرنگار ان افزود: این بقعه یكی از گردشگرپذیرترین اماكن مذهبی آذربایجان شرقی است؛ واقع شدن آن در جوار مقبره الاشعرا تبریز مجموعه مذهبی، فرهنگی ، اجتماعی و تاریخی مناسبی را شكل داده كه یكی از بهترین جذابیت های گردشگری كشور به شمار می رود.

بقعه امامزاده سید حمزه‌ در محله سرخاب‌ تبریز، در محل‌ تقاطع‌ خیابان‌ ثقة الاسلام‌ و بازارچه‌ سید حمزه‌ قرار دارد كه‌ در گذشته‌ از شكوه‌ و عظمت‌ زیادی‌ برخوردار بوده‌ است‌.

صاحب‌ كتاب‌ 'روضات‌ الجنان‌ و جنات‌ الجنان‌' شكوه‌ و زیبایی‌ و بلندی‌ بنا را تعریف‌ كرده‌ و گنبد و عمارت‌ مقبره‌ را 'از كمال‌ ارتفاع‌ با آفتاب‌ برابر' ستوده‌ است‌.

سید حمزه‌، كه‌ در دربار غازان‌ خان‌ از جایگاه‌ ویژه‌ای‌ برخوردار بوده‌ در سال‌ 714 هـ ق‌ به‌ دست‌ مغولان‌ كشته‌ شد و در بنایی‌ كه‌میرزا ابوطالب‌، وزیر آذربایجان، در همان‌ سال‌ بر آرامگاه‌ وی‌ احداث‌ كرده‌ به‌ خاك‌ سپرده‌ شد.

آنچه‌ امروز از بقعة‌ سیدحمزه‌ باقی‌ مانده‌، صحن‌ به نسبت وسیعی‌ است‌ كه‌ در سمت‌ جنوب‌ آن‌، مقبره‌ قرار گرفته‌ و در سمت‌ شرق‌ و شمال‌ آن‌، حجرات ‌و مدرس‌هایی‌ است‌ كه‌ از ده‌ها سال‌ پیش‌ متروك‌ مانده‌ و به‌ امانتگاه‌ اموات‌ تبدیل‌ شده‌ و در تعمیرات‌ سال‌های‌ 1333 تا 1334 كه‌ از محل‌ اوقاف‌ ظهیریه‌ به‌ عمل‌ آمده‌ دوباره‌ به‌ حجره و اقامتگاه‌ طلاب‌ علوم‌ دینی‌ تغییر صورت‌ داده‌ است‌.

این‌ بقعه ‌گنبد بلندی‌ دارد. طاق‌ زیرین‌ گنبد آیینه‌ كاری‌ شده‌ و بر دور آن‌ كتیبه‌هایی‌ كه‌ مشتمل‌ بر تاریخ‌ است نوشته‌اند.

بقعه این امامزاده در سال 82 با تخصیص 681 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی میراث فرهنگی بازسازی و مرمت و با آیینه كاری داخل بقعه توسط اوقاف و امور خیریه اندكی احیا شد اما هم اینك نمای خارجی این مكان به قدری آشفته و ناهمگون است كه از دور برای هر رهگذری مشخص نیست، اما با این وجود داخل صحن همه روزه مملو از زایران است./ب

برچسب ها: بازدید ، گردشگر ، امامزاده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.