سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیروگاه بوشهر نماد پایداری یک ملت

راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را باید نمادی از خواست و ایستادگی یک ملت در راه پیشرفت و حرکت به سوی‌ قله‌ها دانست.


به گزارش خبرگزاری باشگاه خبرنگاران گروه استانها از بوشهر، نیروگاه اتمی بوشهر که در حال حاضر با همت دانشمندان بزرگ ایرانی اداره می‌شود، در آغاز با همکاری متخصصان آلمانی و بعدها روسی ساخته و راه‌اندازی شد و اکنون می‌رود که به طور کامل در اختیار متخصصان ایرانی قرار گیرد.

ساخت نیروگاه اتمی بوشهر

تاریخچه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر به زمان حکومت محمدرضا پهلوی بر می‌گردد که در سال 55 قراردادی با آلمان‌ها برای همکاری در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای بستند.

بر اساس این قرارداد آلمان‌ها متقبل شدند نیروگاه اتمی را در بوشهر راه‌اندازی کنند، این آغازی بود که البته پایان نداشت و ادامه ساخت نیروگاه بعدها به روس‌ها واگذار شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی ساخت نیروگاه با وقفه رو به رو شد و پیمانکار آلمانی به همین دلیل دست از کار کشید و ادامه ساخت نیروگاه به روس‌ها واگذار شد.

مبلغ کل قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر در ابتدا یک میلیارد و دویست میلیون دلار بود که با گذشت زمان و تجدید نظرها مبلغ این قرارداد ده درصد افزایش داشته ‌است. سوخت نیروگاه بوشهر نیز 52 میلیون دلار به انضمام کل هزینه‌های حمل تا محل ساختگاه پیش بینی شده بود.

از مجموع 36 هزار تن تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر حدود 21 هزار تن دارای کلاس چهار ایمنی و از این میزان 9 هزار و 400 تن آن در داخل ایران تامین شده است.

از هفت هزار و 390 تن مواد معدنی مورد نیاز نیز 51 درصد آن در داخل تامین شده و برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر 5 هزار و 710 کیلومتر تجهیزات الکترونیکی و ابزار دقیق نصب شده است.

همچنین از مجموع تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر 18 هزار تن توسط پیمانکاران شرکت‌های داخلی و 34 هزار تن تجهیزات خارجی به کار گرفته شده است./ش

برچسب ها: پایداری ، یک ، ملت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.