سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فشار خون بالا سالانه در دنیا 5/7 میلیون نفر را به کام مرگ می کشد

فشار خون بالا در بروز بیماری های قلبی عروقی، سکته های قلبی، مغزی، نابینایی و نارسایی کلیوی موثر است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ كارشناس مسئول واحد بيماريهاي غيرواگير معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص اهميت بيماريهاي غير واگير گفت: از 57 ميليون مرگ در سال 2008، 36 ميليون مورد 63 درصد ناشي از بيماريهاي غير واگير بوده است كه 80 درصد آنها در كشورهاي با درآمد پايين و متوسط اتفاق افتاده است و پيش بيني مي شود كه مرگ ناشي از بيماريهاي غير واگير بين سالهاي 2010 تا 2020، 15درصد افزايش يابد.
 
دكتر فرانک رحيمي باتوجه به شعارهفته سلامت امسال درمورد بيماري فشارخون تاكيد کرد: فشار خون بالا يكي از مهمترين عوامل خطرساز بيماريهاي قلبي عروقي است. اين عامل در بروز سكته هاي قلبي، مغزي، نارسايي احتقاني قلب و بيماريهاي عروق محيطي و به طور كلي بيماريهاي قلبي عروقي (كه اولين عامل مرگ و مير در جهان و كشور ماست)، نابينايي و نارسايي كليوي، موثر است.
 
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد فشارخون بالا سالانه سبب 5/7 ميليون مرگ در جهان است یعنی شامل 12 درصد کل مرگ ها می شود.
 
دکتر رحیمی درخصوص شيوع فشارخون بالا در جهان اظهار داشت: طبق تخمينهاي سازمان بهداشت جهاني،حدود 40 درصد بالغين 25 ساله و بالاتر مبتلا به فشارخون بالا مي باشند و پيش بيني مي شود تا سال 2025 شيوع آن به 60 درصد (56/1 ميليارد نفر) برسد.
 
وی با بیان این که تعداد بيماران با فشارخون كنترل نشده از 600 ميليون نفر در سال 1980 به يك بيليون نفر در سال 2008 رسيده است، گفت: در بررسيهاي مختلف در كشورهاي مديترانه شرقي و خاور ميانه، شيوع فشارخون بالا از 10 درصد تا بيش از 17 درصد گزارش شده است.
 
وي  شيوع فشارخون بالا در ايران را براساس بررسي عوامل خطر بيماريهاي غير واگير در سال 88، درافراد 15 تا 64 ساله  16 درصد اعلام کرد و گفت: طبق تخمينهاي سازمان جهاني بهداشت، شيوع فشارخون بالا در سال 2008 در مردان 8/35% و در زنان 7/31% بوده است.
 
دكتر رحيمي تأکید کرد: از بين 16 عامل خطر بررسي شده در سال 2003 در ايران ،بار بيماري فشارخون بالا در ايران بعد از چاقي و اضافه وزن، در رتبه دوم قرار دارد.
 
 وی دیگر عوامل خطرساز فشار خون بالا را مصرف دخانيات، مقدار نمك مصرفي، ديابت، عوامل تغذيه اي (تغذيه نا مناسب)،كم تحركي و فعاليت فيزيكي نا مناسب، استرس روحي رواني و عوامل ديگر مانند قرصهاي ضد بارداري و مقاومت به انسولين و مصرف الكل عنوان کرد. /ح
برچسب ها: فشارخون ، کلیه ، سکته
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.