سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اگر هنوز در خانه "ماهی قرمز" دارید بخوانید

بسياري از خانواده ها بدون يک تنگ ماهي سفره هفت سين خود را کامل نمي بينند و با اين وجود، نگهداري ماهي هاي قرمز شرايطي دارد که حتما باید به آن توجه شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هنوز چند هفته از روزهایی که صدها ماهي رنگارنگ در داخل آکواريوم بزرگ مغازه مي چرخیدند و ده ها ماهي قرمز کوچولو هم در داخل تنگ هاي آبي در حاشيه خيابان قرار داشتند نگذشته و بسیاری از این حیوانات نوروزی، هنوز مهمانان خانه ها هستند.
مثل اين است که ماهي ها بچه ها را صدا مي کردند، چون هر کودکي که از کنار تنگ ها مي گذرد پس از چند قدم دوباره برمي گردد و با اصرار از پدر يا مادرش مي خواهد که براي او ماهي بخرند؛ ماهي هاي قرمز و زيبا.

بسياري از خانواده ها بدون يک تنگ ماهي سفره هفت سين خود را کامل نمي بينند و با اين وجود، نگهداري ماهي هاي قرمز شرايطي دارد که حتما باید به آن توجه شود.

يکي از شهروندان تهرانی می گوید: نوروز سال گذشته روي دست دخترم لکه هاي قرمزي ظاهر شد و کم کم شروع به خارش کرد. ابتدا تصور کردم از مصرف زياد آجيل هاي شب عيد و شيريني و شکلات است و چون سابقه حساسيت داشت، خيلي نگران نشدم اما قرمزي پوست او به دانه هاي ريزي تبديل شد که با خاراندن آن ها، دست دخترم زخمي مي شد بنابراين به پزشک متخصص پوست مراجعه کردم.

«کريمي» اضافه کرد: پزشک پس از آزمايش و استفاده از داروهايي که اثربخش نبود به اين نتيجه رسيد که به علت دست زدن دخترم به ماهي قرمز عيد، اين مشکل براي او ايجاد شده است و به من توصيه کرد که يا ماهي قرمز نخرم و يا اگر مي خرم از مراکزي بخرم که مجوز بهداشتي دارند، ضمن اين که حتي در صورت خريد از اين مراکز باز هم به ماهي قرمز دست نزنم و در هنگام جا به جا کردن آن هم از وسايل مخصوص و دستکش بايد استفاده کنم.

کارشناسان بهداشتی معتقدند اگرچه مردم گمان نمي کنند برخي بيماري ها از طريق ماهي به انسان منتقل مي شود در حالي که حقيقت چيز ديگري است و به طور تقريبي بيش از 20 نوع بيماري وجود دارد که از طريق ماهي به انسان سرايت مي کند.

حتي در بعضي از انواع اين بيماري ها، انگل هايي از طريق دست زدن به ماهي و يا خوردن ماهي نيمه پخته به انسان منتقل مي شود که عواقب بسيار خطرناکي دارد و ماهي قرمز هم از اين قاعده مستثنا نيست.

باید توجه داشت که يک ماهي سالم ممکن است در طول نگهداري بر اثر عوض شدن مرتب آب محل نگهداري مثل تنگ و يا آکواريوم بيماري هايي توليد کند که در صورت تماس منتقل شوند و لازم است به نکات بهداشتي در مورد نگهداري از ماهي و ديگر حيوانات خانگي توجه شود.

پزشکان و کارشناسان تأکيد مي کنند بايد از دست زدن به ماهي ها بدون دستکش خودداري شود و حتی الامکان ماهي قرمز را از مراکز عرضه بهداشتي تهيه کنند.

علاوه بر این، شست و شوي دوره اي آکواريوم ها و محل نگهداري ماهي با محلول نمک طعام 3 درصد و يا ترکيبات يددار مثل بتادين به ازاي 200 ميلي در ليتر لازم است. همچنین افرادي که داراي پوست هاي حساس هستند و يا سابقه آلرژي دارند و هم چنين کودکان بايد از دست زدن به ماهي قرمز خودداري کنند.

خانواده ها باید بدانند هنگامي که ماهي تازه اي خريداري شود تا به ماهي هاي آکواريوم و يا تنگ ماهي اضافه شود حداقل يک هفته آن را از ديگر ماهي ها به طور جداگانه نگهداري کنند و از خريد ماهي هايي که روي بدن آن ها لکه هاي سفيد وجود دارد يا باله هاي آن ها خميده است، خودداري شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.