سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظام بودجه ریزی مناسب در بیمارستان ها؛

مهمترين شاخص تحقق واگذاری مدیریت بخش ها به پزشکان

یکی از مهمترین شرایط واگذاری مدیریت بخش ها به پزشکان ایجاد یک نظام بودجه ریزی مناسب برای بیمارستان ها است.

صفی خانی کارشناس اقتصاد سلامت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی بخواهیم واگذاری بخش ها را به پزشکان بدهیم باید به تمام مولفه هایی که می توانند این واگذاری را موفق تر کنند بپردازیم در واقع ما واگذاری را به این دلیل انجام می دهیم که هدف دسترسی بهتر مردم به خدمات باشد و هم این افراد به عنوان نهاد سیاستگذار به وظایف اصلی خودشان بهتر بپردازند.

وی افزود: بایستی تمام مولفه ها را کنار هم بگذاریم تا هم ارائه کنندگان خدمت با یک تیم و انگیزه ی مناسب خدمات ارائه کنند و هم گیرندگان خدمت بتوانند با پرداخت مناسب خدمات مناسب و بهتری را دریافت کنند در واقع رابطه ی مالی بین ارائه دهنده ی خدمت و گیرنده ی خدمت بین یک نهاد واسط یعنی بیمه را با این واگذاری به حداقل برسانیم.

صفی خانی ادامه داد: اینها اهدافی هستند که اگر نظام فردا به این اهداف دست پیدا نکند مسلما موفق نخواهد بود باید توجه داشت یکی از دلایلی که بحث واگذاری مدیریت بخش ها به پزشکان را مطرح کرد این است که نظام حقوق دستمزد جوابگوی مدیریت بیمارستان ها نیست یعنی در واقع نمی توان با این نوع نظام حقوقی ارتقای کیفیت انتظار داشت.

وی با بیان اینکه ما یکسری شاخص ها برای نظام پرداخت داریم که یکی از آنها افزایش کارایی و کیفیت خدمات است اظهار داشت: شاخص مهم دیگر هزینه های اجباری که برای این نظام مستقر شده باید پرداخت شود است.

بنابراین براساس این شاخص ها باید یک نظام پرداخت مناسب را دنبال کنیم که به طور قطع حقوق دستمزد ثابت در مراکز درمانی به خصوص در بیمارستان ها جوابگو نخواهد بود.

صفی خانی تصریح کرد: باید توجه داشت که 54 درصد نیروهای بهداشتی و درمانی در مراکز ارائه ی خدمات فعالیت می کنند و با افزایش کارایی می توانیم حداقل 60 درصد در هزینه های پرت صرفه جویی کنیم.

وی گفت: باید توجه داشت که باید بین نیروی انسانی و سایر ماخذ هزینه های بیمارستانی تعادل برقرار کنیم چون فردی که می خواهد بیمارستان را اداره کند فقط نباید هزینه های نیروی انسانی را بپردازد بلکه باید هزینه های استهلاک بیمارستان همچون پول آب و برق و سایر مخارج را نیز بپردازد که این امر باعث می شود زمانی که هزینه های بیمارستان افزایش پیدا می کند از پرداختی نیروی انسانی بکاهد بنابراین یکی از شرایط واگذاری بخش ها به پزشکان این است که ما یک نظام بودجه ریزی مناسبی را برای بیمارستان ها طراحی کنیم و بعد شاخص های تحقق اهداف را تنظیم کنیم و مبتنی بر شاخص ها نظارت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که مدیر یک بیمارستان یا یک بخش اختیار مناسبی نداشته باشد تا نظام پرداخت را تغییر دهد مطمئا طرح واگذاری بیمارستان ها به پزشکان موفق نخواهد بود./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.