سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر در ایران است

پزشک اپیدمیولوژی گروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: بیماری‌های قلبی عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا و شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور ما است

دکتر زهرا خیری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود: افزایش این بیماری ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دخانیات است.

وی بیان داشت: تعادل و تنوع در رژیم غذایی برنامه‌های روزانه از طریق مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و مصرف انواع مختلف مواد غذایی از پنج گروه اصلی غذایی(نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه‌ها و سبزی‌ها و چربی‌ها و مواد قندی) از عوامل مبارزه با خطر بیماری‌های قلبی و عروقی است.

پزشک اپیدمیولوژی گروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: کاهش مصرف چربی و روغن در برنامه روزانه مانند مصرف غذاهای آب‌پز، بخار‌پز یا کبابی، کاهش مصرف سوسیس، کالباس، خامه، چیپس، کله‌پاچه، جدا کردن پوست مرغ و چربی‌های قابل مشاهده گوشت و مرغ قبل از طبخ، استفاده از گوشت‌های کم‌چرب مثل مرغ و ماهی به‌جای گوشت قرمز، مصرف ماهی(حداقل دو بار در هفته)، استفاده از انواع لبنیات کم‌چرب مثل شیر، ماست و پنیر از دیگر روش‌های کنترل بیماری‌ قلبی و عروق است.

خیری ادامه داد: استفاده از روغن‌های مایع زیتون و آفتابگردان به‌جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد و استفاده‌ نکردن از روغن‌های مایع معمولی(غیر سرخ‌کردنی) و روغن زیتون در سرخ کردن غذاها از توصیه‌های مصرف نوع روغن مناسب برای پیشگیری از این بیماری است.

وی بیان کرد: مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته‌ای مانند برنج، شیرینی، مربا، عسل و نوشابه‌ها سبب بالارفتن فشار خون، چربی خون، افزایش وزن و در نتیجه افزایش بروز بیماری‌های قلبی عروقی است.

خیری اضافه کرد: کاهش مصرف نمک به هنگام تهیه و طبخ غذا، استفاده نکردن از نمکدان در هنگام صرف غذا، خودداری از مصرف غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده(حاوی مقادیر زیاد نمک)، خودداری از مصرف بیش از اندازه غذاهای شور مثل ماهی دودی، استفاده از سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش تازه و افزایش مصرف فیبر که ترکیباتی هستند که در دیواره سلول‌های گیاهانی مثل سبزی‌ها و میوه‌ها، وجود دارند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش داده و از یبوست پیشگیری می‌کنند.

وی یادآور شد: استفاده از خشکبار(برگه زردآلو، کشمش و ...) و سبزی‌های تازه (هویج، گل‌کلم، گوجه‌فرنگی و ...) به‌عنوان میان وعده به‌جای تنقلات تجاری که ارزش غذایی کمی دارند از دیگر روش‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است./ع

برچسب ها: بیماری ، قلبی ، مرگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.