سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

موفقيت محقق فارسي در ساخت دستگاه کولتيواتور مرکب درون پشته اي

محمد علی به آئین ، محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس موفق به ساخت دستگاه کولتیواتور مرکب درون پشته ای شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، ماشین مورد نظر از یک شاسی با بازوهای قابل تنظیم که روی این شاسی سوار می شوند تشکیل شده است.

تنظیم بازوهای روی شاسی جهت کنترل عمق دستگاه و همچنین تنظیم افقی تیغه های مرکب شامل تیغه دوار ، فنری ، کاردی و پنجه غازی است.

کولتیواتورهای موجود در بازار با یکی از انواع مختلف تیغه های پنجه غازی، دوار یا هلالی عرضه می شوند که هر کدام از این تیغه ها وقتی بصورت انفرادی روی شاسی کولتیواتورهای مرسوم نصب شوند فقط قادرند در کشت های ردیفی که به صورت جوی و پشته اند، درون جوی ها حرکت کرده و فقط علف های هرز درون جوی ها را از بین ببرند ؛ بنابراین علف های هرز روی پشته ها که رقابت زیادی با محصول اصلی دارند، باقی می مانند.

این دستگاه با تیغه های خاص خود قادر است در کشت های ردیفی (جوی و پشته ای) هم علف های هرز درون جوی ها و هم علف های هرز روی پشته ها را کنترل نموده و بنابراین احتیاجی به سمپاشی در مزارع نیست.

کنترل علف های هرز درون جوی و روی پشته ها به صورت توام با انجام عملیات مکانیکی ، خاک دادن پای بوته به طور همزمان در هنگام کنترل علف های هرز، کاهش مصرف سم و حفظ محیط زیست ، کاهش هزینه های تولید محصول و افزایش درآمد در کشت محصولات ردیفی، حفظ رطوبت خاک از طریق شکستن لوله های موئین روی پشته و درون جوی وکاهش تردد ماشین های کشاورزی از مزایای دستگاه کولتیواتور درون پشته ای است .

این اختراع دی ماه با شماره 53915 در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسیده و دارای تاییدیه علمی از دانشگاه شیراز است ./ع

برچسب ها: ساخت ، کولتیوامتر ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.