سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ريختن خون ایرانيان از خیابان های تهران تا سنگفرش‌های جده

باید پرسید اگر مسؤولان دستگاه دیپلماسی در برابر اقدام وقیحانه دیپلمات مست، به‌موقع و قاطع عمل می‌کردند، بازهم پس از چنین فجايعي، مقامات سعودی به ابراز تأسف زبانی اکتفا می‌کردند و یا مسؤولانه‌تر در صدد جبران مافات بر می‌آمدند؟

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ رژيم سعودي از ديرباز به ايراني‌کشي علاقه‌مند بوده است؛ چه زماني که صدها زائر ايراني را به اتهام ابراز برائت از کفار و مشرکين و صهيونيست‌ها در حرم امن الهی به خاک و خون کشيد و چه هنگامي که تعدادي از هموطنان ما را به جرم همراه‌داشتن نادانسته قرص‌هاي مسکن، در ديار غربت، گردن زد.

کشتار ايرانيان در مکه مکرمه اما با واکنش باورنکردني و بسيارجدي بنيانگذار انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره) مواجه شد؛ واکنشي که سال‌ها اعراب حاشيه خليج فارس را به اغما فرو برده و حتي به تعطيلي حج انجاميد.

با گذشت سال‌ها و پايان‌يافتن دوران رياست جمهوري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي و روی کار آمدن دولت‌هايي با گرايش سازشکارانه، آرام‌آرام از ميزان واکنش مقامات دولتي به گستاخي‌هاي سعودي‌ها عليه ملت ايران و شيعيان مظلوم در منطقه و جهان، کاسته شد تا امروز که به رغم تأکيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر ضرورت به‌کارگيري ديپلماسي تهاجمي و کنش‌گر از سوي وزارت امور خارجه، قحطي واکنش جدي و عملي و خميني‌وار، گريبانگير دستگاه ديپلماسي کشورمان شده است تا جايي که وزير امور خارجه آشکارا تصريح مي کند که «ديپلماسي تهاجمي را نمي‌دانم كه يعني چي! من نه گوينده اين حرف را مي‌دانم كه چه كسي بوده و نه اصلاً مي‌دانم كه ديپلماسي تهاجمي چه معنايي دارد و ويژگي‌هاي آن چيست. من البته خاطرم نيست اين حرف را چه كسي زده!»

بگذريم؛ يک ديپلمات مست سفارت رژيم سعودي در تهران، در آستانه نوروز، جان يک هموطن جوان ما را گرفت اما اين بار هم دستگاه ديپلماسي کشور به لفاظی بسنده کرد و بعد از دو هفته، کاردار سفارت اين رژيم در تهران را احضار کرد اما نه به جرم تصادف در حال مستي و قتل شهروند ايراني بلکه به علت انتشار اخباری مبني بر کشف يک شبکه جاسوسي که يک ايراني هم عضو آن بوده است!

اين گذشت تا عصر دیروز نيز در حالی که زائران ایرانی در سالن ترانزيت فرودگاه بين‌المللي جده آماده رسيدن اتوبوس براي سوار شدن به هواپيما و بازگشت به خاك جمهوري اسلامي ايران بودند، بر اثر ورود ناگهانی یک کامیون به محل توقف زائران ایرانی، دو زائر در دم فوت كرده و دو زائر ديگر زخمي شدند.

در این حادثه، یک کامیون در ساعت 16:40 عصر به وقت محلی پس از عبور از دیوار شیشه‌ای، وارد سالن محل انتظار حجاج ایرانی شد و این حادثه مرگبار را رقم زد.

ورود کامیون به فرودگاه جده و درگذشت دو زائر ایرانی

پایگاه اطلاع رسانی حج دلیل ورود این خودروی سنگین به محل توقف زائران ایرانی را نقص فنی عنوان و اعلام کرد که خانم‌ "پري ارفع" 78 ساله و خانم "زهرا آتش‌زاي" 61 ساله از تهران، قرباني سانحه‌آفريني سعودي‌ها شده و خانم "طاهره شادكام" و آقای "هادي رئيسي" به علت جراحت بلافاصله به بيمارستان منتقل شدند.


اين در حالي است که رژيم سعودي از زماني که مسافران ايراني وارد اين کشور مي‌شوند، وظيفه تأمين امنيت زائران را داشته و بايد در قبال اين حادثه دلخراش پاسخگو باشد.


در همين راستا، "علاالدین بروجردي" رئيس کميسيون امنيت ملي سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرده است که بايد هيئتي از وزارت امور خارجه به عربستان اعزام و موضوع کشته شدن 2 زائر زن ايراني در فرودگاه جده را پيگيري کنند.


این حادثه تنها چند روز پس از کشتن جوان ایرانی به دست راننده مست سفارت رژیم سعودی در تهران اتفاق افتاد. 

خودرو راننده مست سفارت رژیم سعودی

هنوز از ياد مردم ايران نرفته است که روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه يک ديپلمات سعودي حين رانندگي به دليل سرعت نامتعارف و عدم تعادل در مسير شرق به غرب بزرگراه ارتش با يک دستگاه پرايد تصادف کرد که به فوت اين شهروند ايراني انجاميد.


پس از اين حادثه پليس تهران گزارش داد که در اين حادثه منجر به مرگ شهروند تهراني،‌ خودروي عربستاني مقصر شناخته است و کارمند عربستاني هم حامل مشروبات الکلي و هم در حال مستي در حال رانندگي بوده است.


ماجرایی که نه تنها فقط با تأسف مقامات سعودی همراه بود، بلکه بلافاصله با ادعاي بازداشت يک ايراني به اتهام عضويت در شبکه جاسوسي پاسخ داده شد.


علاوه بر اين، پس از چند روز دیپلمات مست، تصميم گرفت به همراه يک ديپلمات ديگر و بدون پرداختن تاوان حادثه اي که مسبب آن بوده است از ايران خارج شود که مأموران فرودگاه بين المللي امام خميني(س) در اقدامي درخور تحسين، از خروج آنان ممانعت کردند و اين در حالي است که به تازگي شايعه خروج بی سر و صداي اين قاتل سعودي هم در رسانه ها پيچيده است!


حال باید پرسید اگر مسئولان دستگاه دیپلماسی در برابر اقدام وقیحانه دیپلمات مست، به موقع و قاطع عمل می‌کردند، بازهم پس از چنین اتفاقی مقامات سعودی به ابراز تاسف زبانی اکتفا می کردند؛ و یا مسؤولانه تر به جبران خسارت بر می‌آمدند.



در هر حال مردم منتظرند تا ببینند آيا مسؤولان دولتي با اقدامی قاطع در برابر چنین حوادثی قد علم می کنند و یا طبق روال هميشگي، به جاي اقدام عملي، تنها به يک اعلام موضع کلامي صِرف، بسنده می کنند.


 
مرحوم فراهاني، شهروند بسيجي تهران که قرباني مستي ديپلمات رژيم آل سعود شد

طبق ضوابط و حقوق بين المللي، عربستان سعودي بايد به وظايف قانوني خود عمل کرده و در قبال اشتباهات جبران ناشدني خود، پاسخگو باشد. سعودي ها بايد نسبت به اين مسأله مسؤولانه تر برخورد کرده و حقوق از دست رفته افراد متوفي و البته خسارت ديده را بپردازد.

برچسب ها: جده ، خون ، ایرانیان ، تهران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
همو طن
۰۹:۴۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
خوبی که از حد بگزرد نادان خیال بد کند..................