سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرودگاه آبادان تنها فرودگاه ترانزيتي، کترينگ و سوختگيري مسير اروپا و خاورميانه

فرودگاه آبادان به دليل قرار گرفتن در دالان هوايي بين المللي تنها فرودگاه ترانزيتي، کترينگ و سوختگيري مسير اروپا و خاورميانه بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ فرودگاه آبادان در زمره اولين فرودگاه هاي کشور است که در سال 1320 توسط شرکت ملي نفت ايران احداث شد.

اين فرودگاه در ضلع شرقي جزيره آبادان در موقعيت جغرافيايي 48 درجه و 13 دقيقه و 42 ثانيه طول شرقي و 30 درجه و 22 دقيقه و 16 ثانيه عرض شمالي در زميني به مساحت 383.4 هکتار واقع شده است که از شرق و جنوب به شهر آبادان به فاصله 10 کيلومتر تا مرکز شهر، از شمال به خرمشهر به فاصله 18 کيلومتر و از غرب به رودخانه اروند و مرکز کشور عراق منتهي مي شود.

فرودگاه بين المللي آبادان در منطقه آزاد اروند واقع شده است که اين منطقه بزرگترين منطقه آزاد ايران با مساحتي بالغ بر 17200 هکتار و داراي سه سايت است که به فعاليتهاي صنعتي، توريستي و تجاري اختصاص يافته که فرودگاه آبادان در سايت توريستي قرار دارد.

فرودگاه آبادان يکي از مزيت هاي اساسي و استراتژيک منطقه بشمار مي رود که بايد اين موقعيت را بيش از گذشته دريابد و براي فعاليت مجدد تجاري آن که قطعا در مقايسه با ديگر فرودگاه هاي کشور درآمدزاتر و موفق تر خواهد بود، برنامه ريزي و سرمايه گذاري کنند.

فرودگاه آبادان در سال 1320 توسط شرکت ملي نفت ايران و به دليل وجود پالايشگاه احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نيز توسعه يافت، تا جايي که نخستين پروازهاي خارجي از مهرآباد و سپس آبادان در نيمه دوم سال 1328 آغاز شد.

در ادامه اين گزارش؛ فرودگاه اصلي و فعلي آبادان در سال 1346 در مساحتي حدود 372.66 کيلومتر ساخته و سه سال بعد از سوي شرکت نفت به سازمان هواپيمايي واگذار شد.

نکته جالب اينکه، فرودگاه آبادان به عنوان ALTERNATE (فرودگاه کمکي و احتياطي) فرودگاه مهرآباد براي پروازهاي خارجي بوده و هرگاه به دلايل جوي و ساير عوامل پروازي قادر به نشستن در مهرآباد نبود، از فرودگاه آبادان براي فرود استفاده مي شد.

برچسب ها: فرودگاه ، آبادان ، ترانزیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.