سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در آلماتی آغاز شد

هیئت های ایرانی و گروه پنج بعلاوه یک - پنج عضو دائم سازمان ملل متحد و آلمان - روز جمعه پنجم ماه آوریل دور جدید مذاکرات هسته ای را در آلماتی قزاقستان آغاز کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و دیگر مقامات اعضای پنج بعلاوه یک در این گفتگوها حضور دارند.

 سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه ریاست هیئت روس و وندی شرمن معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور دیپلماتیک ریاست هئیت آمریکایی را در این گفتگوها بر عهده دارد.

 در دور قبلی مذاکرات هسته ای که روزهای بیست و هفتم و بیست و هشتم ماه فوریه در آلماتی برگزار شد ، گروه پنج بعلاوه یک پیشنهاد کاهش تحریم ها را علیه ایران در ازای موافقت تهران با محدود کردن فعالیت های هسته ای خود مطرح کرد.

 ریابکوف پس از آن مذاکرات گفت:« پنج بعلاوه یک پیشنهاد کاهش فشار تحریمها و خودداری از اجرای تحریم های دیگر در شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت موافقت ایران با انجام اقداماتی برای متوقف کردن غنی سازی بیست درصد و توقف عملیات در تأسیسات فردو را مطرح کرد.»

 قبل از برگزاری این مذاکرات ریابکوف از طرف ها خواست از گفتگوها به سوی اقدامات عملی گام بردارند.

 او گفت:« طی سه دور گفتگو ما پیشنهادهایی را رد و بدل کردیم. تمام مدت سال گذشته به تبادل پیشنهادات گذشت. اکنون لازم است گام بعدی را برداریم و باید موضوعاتی - شاید چندین موضوع - را مشخص کنیم که می توانیم درباره آنها و اقداماتی که باید انجام دهیم، گفتگو کنیم و این موضوعات قابل بحث را از حرف به مرحله تصمیم گیری و عمل برسانیم.»

 معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت :« در دومین روز گفتگوها در آلماتی ،‌هیئت ایرانی نخستین واکنش خود را نشان داد و پیشنهادات بسته بغداد را مطرح کرد. ما مواد آن بسته را بررسی کردیم. در نشست پنج به علاوه یک اقداماتی در جهت ایجاد اعتماد را مطرح کرد.»

 این در حالی است که ایران از پیشرفت ها در دور قبلی نشست در استانه در روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم ماه فوریه خبر داد اما اعلام کرد بازنگری مواضع پنج بعلاوه یک و پیشنهادت جدید آن همچنان منافع ایران را تأمین نمی کند.

 اکنون دیپلمات های پنج بعلاوه یک منتظر شنیدن واکنش ایران به پیشنهاد خود هستند.

 یک کارشناس دولت آمریکا اوایل این هفته ابراز امیدواری کرد ایران پاسخی ملموس به این پیشنهادات دهد.

 آشتون نیز همین سخنان را مطرح کرد و گفت با خوش بینی اما محتاطانه به مذاکرات آلماتی چشم دارد.

 جلیلی نیز گفت در مذاکرات آتی حق ایران در غنی سازی اورانیوم باید به رسمیت شناخته شود.

 او در دانشگاه قزاقستان گفت:« ما امیدواریم آنها - شرکت کنندگان در مذاکرات - بتوانند مذاکرات فردا را در مرحله ای جدید که حق ایران را در غنی سازی اورانیوم به رسمیت می شناسد ، آغاز کنند.»

 علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرد برنامه هسته ای ایران موضوع داخلی این کشور محسوب می شود. اختلافات در مواضع طرف ها همچنان باقی است.

برچسب ها: بین الملل ، ایران ، مذاکره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.