سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بانک مرکزی اعلام کرد:

سقف خرید اموال غیرمنقول تا 30 درصد سرمایه برای 2 بانک قرض‌الحسنه

بانک مرکزی اعلام کرد: به موجب تبصره (1) ماده (29) «دستورالعمل تأسیس و فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه و نظارت بر آنها» خرید اموال غیرمنقول حداکثر تا 30 درصد سرمایه برای 2 بانک رسالت و مهر ایران مجاز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،به نقل از بانک مرکزی جمهوری اسلامی، همان‌گونه که استحضار دارند؛ به موجب بند (و) ماده (30) قانون پولی و بانکی کشور، ایجاد یا تعطیل شعبه، باجه یا نمایندگی بانک‌ها در داخل یا خارج کشور، طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد.

بر همین اساس «آیین‌نامه ایجاد یا تعطیل واحدهای بانکی در داخل کشور» تهیه و در سیصد و ششمین جلسه مورخ 6 اسفندماه 1353 شورای پول و اعتبار به تصویب رسید. لذا تاکنون نحوه تأسیس، تغییر محل، عملیات قابل انجام در شعبه یا باجه و اموری از این قبیل با رعایت ضوابط مقرر در این آیین‌نامه صورت می‌پذیرفت. با عنایت به تغییرات چشمگیر و روزافزون صنعت بانکداری از جمله ظهور و گسترش بانکداری الکترونیک، بازنگری در آیین‌نامه موصوف مطابق با شرایط کنونی امری لازم و ضروری بود.

از این رو، نسخه جدید آیین‌نامه مزبور، با هدف ساماندهی به فرایند ایجاد یا تعطیلی شعبه و یا باجه تهیه و در یک‌هزار و یکصد و چهل و چهارمین جلسه مورخ 10 مردادماه 1351 شورای پول و اعتبار به تصویب رسید که طی پیوست شماره یک ایفاد می‌گردد. براساس این مصوبه، آیین‌نامه موصوف از ابتدای سال 1392 برای شبکه بانکی کشور لازم الاجراء می‌باشد.

از طرف دیگر، به موجب تبصره (1) ماده (29) «دستورالعمل تأسیس و فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه و نظارت بر آنها» (مصوبه شماره 211853/39398 مورخ 26 اسفندماه 1386 هیأت وزیران)، خرید اموال غیرمنقول حداکثر تا سی درصد (%30) سرمایه بانک قرض‌الحسنه مجاز است. بر همین اساس این نسبت جایگزین نسبت مذکور در ماده (4) آیین‌نامه پیوست می‌گردد.

شایان ذکر است؛ براساس مصوبه مجمع عمومی سال 1390 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که طی بخشنامه شماره 337251/91 مورخ 13 اسفندماه 1391 به شبکه بانکی کشور و از جمله آن بانک ابلاغ گردیده (پیوست شماره دو)، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ملزم هستند، نسبت به کاهش تعداد شعب خود به نسبت %20 تعداد آنها اقدام نمایند. بنابراین در سال 1392 به جز بانک‌ها و مؤسسات اعتباری جدیدالتأسیس فاقد شعب در استان‌ها، هیچ‌گونه تقاضایی جهت توسعه شعب پذیرفته نخواهد شد.
برچسب ها: بانک ، مرکزی ، اموال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.